*Vi funderar på att betsa våra furumöbler
Vi funderar på att betsa våra furumöbler och undrar om någon har gjort desamma och har några bilder jag kan få se??
Vi funderar på att betsa våra furumöbler och undrar om någon har gjort desamma och har några bilder jag kan få se??
Va synd att vi inte har tagit några bilder på alla våra möbler... som TV-möbel, kökshyllor, vardagsrumsbord, bardel, köksbord...
Vi betsar allt i mörk bets och det blir jättefint! Iofs är det egenbyggda möbler (alltså plank och brädor från brädgårdar).
Har även betsat i ljusbrunt (men nu har vi betsat över i mörkt).
Om det är lackade möbler kan man försöka slipa på dem innan.
Vilken färg ska ni betsa?
Lycka till!
Jo, förresten, man kan se i mitt galleri.
I alla fall baren + TV-möbeln/bänken (fast den är betsad i ljusbrun där, nu är den mörk).
Vi har ingen aning!
Skulle vilja se lite olika exempel först.
Inte allt för mörkt.
frulan:
Baren var väldigt mörk.
Jag skulle vilja ha lite ljusare.
Jo, det är ganska mörkt...
Men tv-bänken (i bakgrunden) är betsad i ljusbrun, såg du den?
Ja, typ som den kan jag tänka mig.
Kallas betsen ljusbrun? Går det åt mycket bets?
Japp, den heter ljusbrun.
Hur mycket som går åt... hmm, en burk räcker ganska långt i alla fall.
Det beror ju på hur mycket som ska betsas och hur mycket träet suger i sig.
Betsade du bara ett lager??
Japp, bara ett lager.
Jag börjar oftast med sidorna, sen när man målar närmast sidorna stryker jag över sidorna oxå, så det inte blir "droppar" där.
Tänk på att måla längs med träet hela vägen och sen börja från vänster igen.
frulan: Jag har satt in bilderna på möblerna som vi ska betsa.
Hur mycket bets tror du vi behöver till vitrinet och tvmöbeln? Vi har redan bets som vi ska ha till hallvitrinet.
Några andra tips när jag ska betsa?
Tips är att plocka isär möblerna så gott det går. Vi brukar måla ute på två bockar och alltid börja med baksidor för att slippa märken på framsidan när man vänder sen.
Ha inte för mycket bets på penseln och måla lugnt, det brukar skvätta om man har bråttom, fast det är bara att måla över.
Om det är himla soligt och torrt ute så torkar det jättefort, vi brukar försöka måla när det är lite mindre bra väder, ifall man behöver stryka om på vissa ställen.
När man målar om på stället och det inte har torkat, så blir det oftast bäst resultat, alltså den "gamla" färgen smälter samman med den "nya" och det ser inte övermålat ut.
Hänger du med?
För att vara på säkra sidan är det nog bra med 3-4 burkar. Ifall det skulle ta slut/spillas eller så. Men jag brukar alltid räkna med för mycket så det blir alltid över Dessutom är jag ganska bra på att spilla ut burkar/pytsar...
Vi brukar köpa Herdins bets på 300 ml burkar.
Minns du priset per burk?
Oj, näe det gör jag inte. Men jag tror inte att det är så farligt dyrt...
Ska kolla med maken om han minns (det är oftast han som handlar...)