• snuffeli

vår hund blir glad och vill hoppa på folk som går förbi

Vår 8 månaders Bordercollie blir glad och vill hoppa på folk som går förbi.
    han bara älskar människor, när dom kommer hem till oss och när någon går förbi oss på gatan, han vill hälsa på alla! det är jättejobbigt.

vi bor 5 min utanför centrum så det rör sig väldigt mycket folk omkring, det är en marddröm att gå med honom för nära stan.. man måste stanna och vänta tills folk gått förbi innan man kan fortsätta gå.

hur ska vänja han av med detta??

• Svar på tråden vår hund blir glad och vill hoppa på folk som går förbi
  • Yrslan

Lär hunden att sitta ned innan ni öppnar dörren, man sitter när människor kommer hem till en och sedan så får de gå fram och hälsa på mig OM jag sköter mig.

• Ayya

Jag hakar på denne tråd, har en lika glad hund. Det har dock blivit lite bättre.

Ett tips är att sluta låta honom hälsa på folk som ni möter eller står och pratar med. Sätt honom eller lägg honom när ni står och pratar. Passivitetsträning. Vår hund är inte så intresserad av folk vi möter just vid promenader men jäklar när det kommer folk hem till oss. Då blir han gaaaaalen av lycka.

• snuffeli

han kan sitta när det kommer folk OM den som kommer säger Sitt till honom med en arg röst men han hoppar gärna upp igen så man får upprepa sitt mååånga gånger till han sen brukar han lugna ner sig och springa och leka med sina leksaker..

jag har även fått honom att sitta innan jag öppnar dörren men sen såfort jag öppnar den så hoppar han ju på den utanför iaf :(

några folk på gatan brukar vi aldrig stanna och hälsa på...

• Hjartesjalen

Hej! Har kommer lite rad fran mig som tranat hundar ibland.

Du maste ha med dig en massa sma godisbitar ut, det godaste du kan tanka dig, tex sma falukorvbitar, pyttesma, som du har i pase i fickan. Ga med hunden o varenda gang du moter nagon sa sager du hundens namn, stannar o pratar till den haller ut godisbiten fortsatt prata ge godiset just nar personen passerar dig o din hund. Sedan kan du borja med att fortsatta ga forbi personen, o da gor du pa samma sak men gar forbi med godbiten i handen o pratar till hunden, gor allt for att fa dens uppmarksamhet o ge godiset just efter ni passerat personen. Ova o upprepa detta i en manad sa ska du se att detta beteende forsvinner.

Lite senare kan du ta ett flertal godbitar o "slanga" pa marken nar du moter nagon som du vill prata med, da ater hunden o fokuserar inte pa den andra personen.

Lycka till! :)

• Hjartesjalen

Kan tillagga att bordercollie ar en mycket livlig hund som mest trivs att fa valla far o kossor o har en naturlig instinkt att gora sa, sa dom e alltid pa hugget liksom. Dom beh extra mycket traning.

Lycka till igen :)

• IdaM

Lär hunden sitt och stanna. Då ska hunden stanna oavsett vad som händer. Då behöver ni bara ge komandot en gång...

• Hjartesjalen

Ang hemma sa lat honom aldrig vara med dig o oppna dorren nar nagon kommer. Han kan vanta i ett annat rum el vara inne i en Babyhage. Sedan visar du honom att du bestammer nar han kan komma ut o halsa. Han kan hoppa, skalla, gny o bete sig i hagen el nagot annat rum, men ignonera honom bara bade du o ditt besok sa lar han sig att han inte kan fa till sig uppmarksamhet genom att bete sig.

• snuffeli
    IdaM skrev 2008-06-05 08:51:35 följande:
    Lär hunden sitt och stanna. Då ska hunden stanna oavsett vad som händer. Då behöver ni bara ge komandot en gång...
    han kan sitt och stanna men inte i sådanna situationer.. då bryr han verkligen sig inte ett dugg i vad man säger.
  • Hjartesjalen

Han kommer att lara sig att om han lugnar sig o slutar bete sig sa far han uppmarksamhet.

Vara Malinois tex, han vet att han far vare sig mat el nagot annat om han inte lugnar sig o sitter ner o tar fint ur handen osv. Sa nar jag begar nagot av honom sa satter han sig ner o han vet att det han vill ha kommer fortare da. Att det inte hjalper att "bete" sig illa.

• Hjartesjalen

Forstar dig, det e darfor du kan gora detta med godis, det funkar jag lovar.

• snuffeli

hjartesjalen
    tack för dina tips ! ska genast börja träna honom på detta sätt.
    Verkar jättebra. Men ofta när han är ute så vill han inte ha godis, men jag ska försöka hitta nåt riktigt snaskigt som han bara inte kan motstå, nåt förslag ?
    vi har vanliga sånna här levergodis nu.

• Hjartesjalen

Jag vet o forstar, ok, gor sahar. Ge honom ingen mat pa morgonen om ni ska ga ut, utan ta med godis sa han e riktigt hungrig nar ni e "ute".

Med traning sa blir det mycket godis/mat anda sa det e ingen fara alls, Lovar! :)

Levergodisarna e lite svara att tugga for sma valpisar, sa skar korv i pyttebitar, som en halv cm i omkrets fyrkanter el sa. El blodpudding el kycklingbitar. Du kommer att bli lite kladdig om fingrarna, men med en vatservett i fickan gar det bra, o det e absolut vart det!

Du e jattevalkommen att inboxa el skriva i min gastbok om du har fragor i framtiden med nagot, tradarn forsvinner ju efter en tid. ;)

• Hjartesjalen

Ova ocksa "kontaktovningar" mellan dig o honom. Det gor du genom att bara sta med honom tex inne el ute el i skogen, med "slappt" koppel, lat honom strosa omkring o sa vipps sa sager du hans namn glatt, eller ett ord, som tex "godis" direkt nar han tittar pa dig sa har du godiset i handen, sa var forberedd, o sa borjar du att ga sakta baklanges o bojer dig ner o visar godiset sa att han gar efter dig, du ska ga ca 10-15 secunder baklanges med hans uppmarksamhet pa dig o godiset. Mata honom hela tiden med sma bitar. Sedan slutar du bara tvart o lat honom strosa omkring igen. Tittar han pa dig sa ge honom inget mer anda utan titta at ett annat hall bara el borja ga.

En annan ovning du kan varva med e som den ovan fast istallet for att ga sa sager du "godis" o star still hukar dig till hans niva, pratar med honom o har hans huvud nara ditt, rakt framfor dig o mata,mata,mata med godis i 10 secunder. Sluta tvart o res dig upp o ga. Ova denna ovning ca 5 ggr per dag. Da lar han sig att vara uppmarksam pa dig o att alltid "ga efter dig". Du e hans ledare vet du! :)

• LillaRonjaa

Så här kan du göra:

- Sätt på hunden koppel och låt han sitta ner.
    - När gästerna är inne så säger du till dem att ignorera hunden, inte titta eller prata med han ALLS!
    - Sen när han har lugnat sig då kan gästerna få komma fram till hunden, inte hunden till dom!

Skulle det vara så att han blir jätte glad igen så låt INGEN hälsa på hunden alls. När gästerna varit där ett tag och hunden har slutat bry sig så kan du släppa honom och bara låta han nosa på dom men gästerna ska fortfarande ignorera din hund. Han kommer då att tycka att nya människor inte är så intressanta längre. Det kommer att bli bättre och bättre bara du är konsekvent.

Det kanske blir att hunden får hållas kopplad hela tiden under de första besöken men de kommer bli bättre och bättre varje gång. Det kommer även göra att han inte bryr sig så mycket om människor när ni är ute och går.

• Hjartesjalen

Det ar ledaren, i detta fallet agaren som ska bestamma nar hunden kan komma ut ur ett annat rum el fran en sk babyhage o lata honom halsa pa gasterna.

Gasterna ska inte ga fram till hunden eftersom han kan kanna sig lite hotad av det, alla manniskor e inte hundmanniskor.

Koppel kan man satta pa en hund som e radd el kanner sig hotad, eftersom en sadan hund ofta kan bli farlig, men att ha koppel pa en liten valp inomhus, NEJ enligt min asikt o jag har jobbat med manga som haft problem att lara hunden ratt fran borjan.

• LillaRonjaa
    Hjartesjalen skrev 2008-06-06 10:29:25 följande:
    Det ar ledaren, i detta fallet agaren som ska bestamma nar hunden kan komma ut ur ett annat rum el fran en sk babyhage o lata honom halsa pa gasterna.Gasterna ska inte ga fram till hunden eftersom han kan kanna sig lite hotad av det, alla manniskor e inte hundmanniskor.Koppel kan man satta pa en hund som e radd el kanner sig hotad, eftersom en sadan hund ofta kan bli farlig, men att ha koppel pa en liten valp inomhus, NEJ enligt min asikt o jag har jobbat med manga som haft problem att lara hunden ratt fran borjan.
    Det har du rätt i att ägaren/ledaren ska bestämma när det ska hälsas! Men koppel är (enligt mig) jätte bra att ha på en hund som inte lyssnar Nu menar inte jag att hunden ska stå och dra i kopplet och man tror att "ja nu kommer inte vovven nånstan". Nej hunden ska sitta och kopplet är ENDAST till för att hejda hunden från att göra som den vill, tex springa iväg. Det är ofta som valpar inte lyssnar när matte ropar "Stanna!". Kopplet blir på så sätt ett hjälpmedel för matte.
  • LillaRonjaa

Sen är man 8 månader är man inte valp utan unghund enligt mig

• Hjartesjalen

Lilla Ronjaa, hunden e valp tills den ar strax over ett ar.

Sedan e kopplet bra att anvanda utomhus, men inte inomhus nar man har en hund som vill hoppa pa folk inomhus osv, det forvirrar den oftast bara mer o "den sitter fast". Det e darfor en babyhage, galler for en dorr osv e bra, sa kan hundeb "vara med, o den kan "se" alla osv, tills stunden kommer da agaren bestammer att "nu kan du komma ut o halsa", da har valpen redan hunnit vanja sig vid alla manniskor samt ljud inne o det blir ingen stor grej. Hunden beh aldrig vara med nar en ytterdorr oppnas, speciellt inte nar den tranas.

Ar man utomhus sa ska man trana "stanna" pa ett sarskilt satt med valpen , hunden. Tranar man "stanna" o hunden inte vill utan kanner att kopplet istallet tar emot sa blir det hel fel inlarning, hunden lar sig aldrig ratt fran borjan o forstar VARFOR han ska stanna vilket e livsviktigt! :)

Svar på tråden vår hund blir glad och vill hoppa på folk som går förbi