• Ammiz

IVF-statistik??

Chansen att bli gravid av ett IVF är väl runt 30-40%.

Men vad är chansen vid varje enskilt ET eller FET, någon som vet? Någon som vet chanserna i olika åldersgrupper (t ex 25-30)?

Jag har även läst att chansen är upp mot 50% om man har många omogna äggblåsor, men det måste väl innebära att man får ut fler ägg och alltså får fler försök inom samma IVF, chansen vid varje enskild insättning borde väl vara detsamma?

• Svar på tråden IVF-statistik??
  • Skruttefia

Hej!

En del kliniker lägger ut statistik på sina hemsidor. På Sophiahemmet där jag går har de gjort en mycket grov åldersindelning:

1) upp t o m 38 år, där sannolikheten är ca 45% per enskilt försök.
    2) 39-40 år: ca 30%
    3) 41-42 år: ca 20%

Chansen att lyckas vid FET är densamma OM äggen överlever vid upptining (risken att de inte klarar upptining tror jag är ca 25-50%, vet inte riktigt)

• Dimitra
    ChippiChoppi - vet du hur lång odlingstid det är på ägget som gett den där statistiken? Det var nämligen helt fantastiska siffror jämfört med vad min klinik har och den har ändå väldigt hög graviditetsfrekvens jämfört med snittet.
    Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • Höni

Hej!
    När vi gjorde vår första IVF-beh på RMC, så sa de att vi hade 50 % att det skulle lyckas! Då beräknat på ålder mm. Sen har jag läst någonstans att gör man tre försök så chansen 80 % att det leder till en fullvärdig graviditet! Men där spelar oxå ålder o dyl in....

• Skruttefia

Hej!

Det här är den enda statistik som presenteras på Sophiahemmets hemsida:
    Under 2007 utfördes 685 IVF-behandlingar vid Sophiahemmet. 44% av de embryoåterföranden som skedde efter IVF i hormonstimulerad cykel ledde till graviditet hos kvinnor under 37 år. För kvinnor under 40 år var graviditetsfrekvensen 41%. Under 2007 gjordes också 121 återföringar med frysta/tinade embryon. Av kvinnor under 40 år blev 33% gravida per återföring.

Jag gjorde korttidsodling (2 dgr) och vad jag förstått så gör man oftast det på SH. Vet tyvärr inte om de öht gör långtidsodling.

Jag har också förstått att sannolikheten att man lyckas ökar om man fått många ägg av toppkvalitet, dvs till frysen. En del kliniker presenterar denna typ av info på sin hemsida, t.ex. IVF-kliniken i Stockholm vid S:t Göran som har ganska mycket generell information: www.ivfstockholm.se/ivfsthlm/index.htm

• Ammiz

Tack för svar och länk!

Först blev jag glad för vad ni skriver att chansen ändå är närmare 50% och det är ju inte dåligt alls! Sedan insåg jag att sannolikheten ändå är större att det inte blir någonting än att det blir det...

• entjej
    Skruttefia skrev 2008-06-05 09:37:41 följande:
    Hej!Det här är den enda statistik som presenteras på Sophiahemmets hemsida:Under 2007 utfördes 685 IVF-behandlingar vid Sophiahemmet. 44% av de embryoåterföranden som skedde efter IVF i hormonstimulerad cykel ledde till graviditet hos kvinnor under 37 år. För kvinnor under 40 år var graviditetsfrekvensen 41%. Under 2007 gjordes också 121 återföringar med frysta/tinade embryon. Av kvinnor under 40 år blev 33% gravida per återföring. *****Jag gjorde korttidsodling (2 dgr) och vad jag förstått så gör man oftast det på SH. Vet tyvärr inte om de öht gör långtidsodling.*****Jag har också förstått att sannolikheten att man lyckas ökar om man fått många ägg av toppkvalitet, dvs till frysen. En del kliniker presenterar denna typ av info på sin hemsida, t.ex. IVF-kliniken i Stockholm vid S:t Göran som har ganska mycket generell information: www.ivfstockholm.se/ivfsthlm/index.htm
    Jag hittade ingen statistik på S:t Görans hemsida. Var är den menar du?
  • mulan

Läst att 75% lyckas inom 3 försök. 1 av 10 ägg klarar inte upptinigen vid FET.

Får på något sätt försöka se framåt men det är tungt.
  • entjej
    Ammiz skrev 2008-06-09 17:40:03 följande:
    Tack för svar och länk!Först blev jag glad för vad ni skriver att chansen ändå är närmare 50% och det är ju inte dåligt alls! Sedan insåg jag att sannolikheten ändå är större att det inte blir någonting än att det blir det...
    Skulle jag ha närmare 50 % chans att bli gravid per försök så skulle jag vara MYCKET GLAD! (Nu har jag inte det för jag är 39 år) Det är ju per försök! Det är många som blir gravid som inte gör IVF och för fullt fertila 30-åringar så är chansen ca 20-25% att bli gravida per försök!
  • entjej
    entjej skrev 2008-06-09 18:10:21 följande:
    Skulle jag ha närmare 50 % chans att bli gravid per försök så skulle jag vara MYCKET GLAD! (Nu har jag inte det för jag är 39 år) Det är ju per försök! Det är många som blir gravid som inte gör IVF och för fullt fertila 30-åringar så är chansen ca 20-25% att bli gravida per försök!
    Jag menar alltså att chansen för fullt fertila 30-åringar att bli gravid en månad på "vanligt sätt" är 20-25% och ändå blir många gravida!
  • entjej
    mulan skrev 2008-06-09 18:09:57 följande:
    Läst att 75% lyckas inom 3 försök. 1 av 10 ägg klarar inte upptinigen vid FET.
    25% säger de vid vår klinik inte klarar upptiningen. En del andra kliniker har ännu mindre andel. Det beror nog mycket på vilka krav de har vid infrysningen. Min klinik har ganska höga krav tror jag.
Svar på tråden IVF-statistik??