måla tryckimpregnerat staket?
vi har precis satt upp vårt staket som är av tryckimpregnerat trä, kan man måla deta på en gång? ska man grundolja det i så fall?
vi har precis satt upp vårt staket som är av tryckimpregnerat trä, kan man måla deta på en gång? ska man grundolja det i så fall?
Har för mig att man ska vänta ett år innan man målar på tryckt trä!
Som föregåendet skriver så ska man vänta ca 1 år innan man målar.
Vi satte upp ett plank i höstas som vi har oljemålat nu, så vi väntade inte riktigt 1 år
Plankorna är jätteblöta och tar inte åt sig av målarfärgen, oljan eller vad du tänkt måla med. Vänta till nästa år, då har impregneringen hunnit torka ordentligt, och målningsresultatet blir mycket bättre. Väntar man inte, utan målar redan nu, är det tyvärr helt bortkastat
tack för snabba svar. då väntar vi med målningen. men ska man grundolja innan man målar staketet med färg sen?
Pensla ändträt med träolja, och låt torka (det står på burken hur länge), sen målar du med grundfärg (den kan brytas till liknande färg som målarfärgen du valt, då Kan man klara sig med endast ett varv av själva färgen sen...)När grundfärgen torkat målar man med själva färgen
Lycka till
MÅLA ABSOLUT INTE!!!!!!!!!
Om du målar tryckimpregnerat trä så ruttnar det efter ett par år. Min man är snickare så jag lovar att jag inte hittar på. Om du inte tror mig så fråga i en RIKTIG färg affär.
Hoppas att du inte börjat måla.
Nja, vi har då målat vårt tryckinpregnerade staket, och det har inte ruttnat, efter snart 5 år. Det ser fortfarande lika fint ut!
Ja, jag skrev fel, jag menade inte träolja, utan grundolja. Sen är det ju så att det finns olika skolor. En del säger att man inte heller ska olja impregnerat virke, då det inte suger in ordentligt. Sen finns det ju de som säger att man mycket väl kan olja in impregnerat virke, annars kan man få torksprickor...
Dessutom finns det väl knappt något tryckimpregnerat virke längre, eftersom det kostar för mycket att tillverka. Nuförtiden tar man hela virkesbunten och doppar i impregneringen utan tryck...
Ser att det är en gammal tråd men använder den ändå... Så om man nu har väntat nästan ett år (typ 11 mån) så är det bara att måla på med oljebaserad färg?? Var i en riktig färgaffär och köpte färg och de sa att man kunde använda färgen jag köpte som grundfärg också om jag blandade ut den med 10% alifatnafta. Men jag sa inte att det var tryckimpregnerat virke utan sa bara att det var ett staket...tänkte liksom inte på det...