• sunin

Barn som imiterar

Vi har varit hemma med vår dotter nu 2.5 år i ett år. Det första halvåret var pappan föräldraledig och jag sedan nyår. Allt har gått bra, dottern är trygg och glad. Dock har hon sedan jag började vara hemma imiterat mig hela tiden. Det handlar inte bara om att vilja vara med och följa efter hela tiden, utan att direkt imitera det mesta jag gör. Sitter jag med armarna i kors gör hon det också, har jag inga skor på mig ska inte hon ha det heller, hostar jag så hostar hon, och så fortsätter det! På eftermiddagarna när storebror är hemma från skolan byter hon ibland så hon imiterar honom. Detta är inte alltid så populärt och han blir jättearg! Även mig irriterar det så jag blir tokig ibland! Jag trodde det skulle vara övergående när hon vant sig vid att jag är hemma och när det jag gör inte är så intressant längre. Men inte! Det har hållt på i 5 månader nu. Det enda hon inte är intresserad av att imitera är talet. Hon är väldigt sen och pratade i stort sett inga ord förrän efter hon var två. Nu använder hon ca 15-20 ord, ganska orent. Hon förstår allt vi säger.
    Vad tror ni detta handlar om? Identitet? Har någon varit med om liknande?
    /Sunin

• Svar på tråden Barn som imiterar
  • Haraaz

Jag tror det handlar om vanlig utveckling... barn imiterar och härmar vuxnas beteende i allt.

• Snäckan6

Hör nog som sagt till utvecklingen. Vår dotter har varit precis likadan (blev 2 år i mars).
    Angående talet, använder hon napp? Trots att vår dotter pratade ganska mycket så började hon prata mycket mer när vi tog bort nappen under dagtid.

• sunin

Ja, kanske är det vanlig utveckilng. Det verkar så extremt bara. Om jag kliar mig, så kliar hon sig osv...
    Nej, hon har inte napp. Hon suger på tummen när hon ska sova men inte dagtid.

• Esperando

Det är ett barn...Tror inte många barn INTE imiterar. Vissa mer vissa mindre....

Herrgud det är ju så barn utvecklas och lär sig.
    Låt henne vara och låt henne utvecklas.

• en glad

Oj! Var jätteglad över att hon tagit dig som sin förebild och lär sig av dig hur hon skall hantera världen! Gläds över att du har en liten smart tjej som noterar och tar in detaljer och prövar dem i sitt eget sätt att vara! Alla barn är inte så där tydliga och då kan föräldrar känna sig osedda och oviktiga - du som verkligen har ett barn som relaterar till dig tycker att det blir jobbigt! Så olika det kan vara....

• Thalis

Men vad är det som är så irriterande?`

Barn lär sig genom att härma andra, du gjorde säkert samma sak med din mamma

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Mara

Jag kan absolut förstå att det kan vara irriterande även om det är ett helt normalt beteende hos ett barn. Mina barn gör ofta helt normala barnsaker som kan irritera mig enormt. Men jag tror att irritationen avtar om man förstår varför barnet gör som det gör. Ett tips kan vara att ringa Adoptionsrådgivarna. Dit kan man ringa för gratis telefonrådgivning och vara anonym.

www.adoptionsradgivarna.se/

Svar på tråden Barn som imiterar