• Anonym (full?)

När kan man köra bil?

Hur vet man när man kan köra bil igen efter att man har druckoit alkohol?

Enligt en lite bok från systembolaget så ska man vänta minst 13,5 timmar efter 3 starköl (50 cl) och enligt spritdatorn bör jag vänta 10 timmar.....

Visst säger "de som vet" att man alltid ska avstå från att köra bil dagen efter, men ibland vill man ju kunna ta en öl eller ett glas vin trots att man måste köra bil dagen efter.

Hur 17 vet man när det är ok att köra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-05 09:50
    Glömde ju länken till spritdatorn..

www.acc.umu.se/~sven/ovrigt/sprit/alkoraknare.html

• Svar på tråden När kan man köra bil?
  • Intelligenti pauca

Skulle inte finnas något "ok" dagenefter.

För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Anonym (Nollan)

Tycker att ska man dricka, då ska man avstå helt från bilen dagen efter.
    Punkt slut. Noll tolerans!
    Varför chansa med timmar och minuter, när man kan avstå helt?
    Måste man då dricka, ja då får man stå sitt kast.

• Intelligenti pauca
    Intelligenti pauca skrev 2008-06-05 09:40:02 följande:
    Skulle inte finnas något "ok" dagenefter.
    Menar alltså som Anonym i inlägg 2 att man skall avstå från bilkörning dagen efter.El låta bli att dricka alkohol om man vet att man skall köra bil.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Åsa Ystad

Efter tre öl har du inte mätbar promillehalt i blodet dagen efter. Men det finns ju annat som påverkar din körförmåga, t ex trötthet! Är man tveksam är det bättre att inte köra!

• fiffi06

kör när du känner dej nykter o sluta alltid före kl 0000 på natten så e de lugnt :)

• Nyfiken gul

finns inget generellt timantal eftersom alla förbränner alkholen olika långsamt.

Det finns INGA sätt att skynda på förbränningen.

Har man druckit så pass mycket att man känner sig berusad när man lägger sig på kvällen ska man avstå HELT från att köra dagen efter. Punkt o slut.

• Anonym (full?)
    tankar skrev 2008-06-05 09:52:09 följande:
    Varför inte köpa en alko testare?
    Jag köpte faktiskt en för några år sedan. Kostade mellan 500-700 (minns inte riktigt) men den fungerade inte alls.
  • fiffi06

alla alkomätare e skit de e bara den som polisen har som man kan lita på deom e bara ute efter för o lura dej på pengar :)

• Anonym (full?)
    fiffi06 skrev 2008-06-05 09:54:20 följande:
    alla alkomätare e skit de e bara den som polisen har som man kan lita på deom e bara ute efter för o lura dej på pengar :)
    Det tror jag oxå efter att ha köpt en som jag tyckte var ganska så dyr. Lämnade faktiskt tillbaka den och sa att den inte alls fungerar. Fick pengarna tillbaka
  • Anonym (full?)
    tankar skrev 2008-06-05 22:12:04 följande:
    våran alko testare har då fungerat klockrent!
    Vad är det för alkotestare då? Inköpt var? Pris?
Svar på tråden När kan man köra bil?