• maja78

kortison i solen?

• Svar på tråden kortison i solen?
  • Myzteria26

Nope har du kortinson salva eller liknande så ska du inte vara i solen har jag för mig.

• maja78

Oj, där fick man lite hjälp av liten.

Det jag skulle vilja veta är om man kan smörja eksen med kortison och sen vara ute i solen??

• Nikki S

Det som är mer kortison är att man kan få pigmenstfläckar om man har det i solen.

• Pysselgalningen

NEJ!

Du får ALDRIG smörja med kortison och gå ut i solen!
    Det förstör huden och ökar riskerna för hudcancer.

• Myzteria26

Ja men just stället som har salvan på ska inte vara i direkt sol ljus. Ring annars in o fråga på sjukvårdsupplysningen. =)

• maja78

Tack det var som jag trodde!
    Var på apoteket och frågade med hon hade inte en aning, trodde nog inte att det skulle vara någon fara.

Men kan jag smörja min lilla på kvällen?

• Myzteria26

Absolut =)

maja78 skrev 2008-06-05 09:53:49 följande:
    Tack det var som jag trodde!Var på apoteket och frågade med hon hade inte en aning, trodde nog inte att det skulle vara någon fara.Men kan jag smörja min lilla på kvällen?
  • Pysselgalningen
    maja78 skrev 2008-06-05 09:53:49 följande:
    Tack det var som jag trodde!Var på apoteket och frågade med hon hade inte en aning, trodde nog inte att det skulle vara någon fara.Men kan jag smörja min lilla på kvällen?
    Smörj när du vet att ni ska vara inne.
    På de små så brukar man rekommendera att man smörjer på kvällen och sen tvättar rent innan man går ut dagen efter.
    Solens strålar går även igenom ljusa kläder, vilket många inte tänker på.
    Jag kan även säga av egen erfarenhet att kortison och stark värme (som denna sommarvärme) är ingen dunderhit. Kortisonen brukar faktiskt vara skönast att smörja på på kvällen och på dagarna kan man försöka hålla klådan nere med kyla.
  • maja78

Tack för era svar! Är nybörjare de detta...

• Pysselgalningen
    maja78 skrev 2008-06-05 10:02:16 följande:
    Tack för era svar! Är nybörjare de detta...
    jag är definitivt ingen nybörjare på detta, har gått på kortison salvor och sprutor i halva mitt liv
Svar på tråden kortison i solen?