• Mikaelak 83

Ovanliga fina flicknamn men trista vanliga pojknamn..

Är det inte ganska vanligt att man ger flickor finare ovanliga namn som Mirali, Celina, Joanna mm.
    Och sedan får pojkarna heta Kalle, Viktor, Robin.
    Varför?
    Är man räddare att sätta en stämpel på grabbar, de ska rejäla riktiga namn?

• Svar på tråden Ovanliga fina flicknamn men trista vanliga pojknamn..
  • Sencha

Eller är det bara svårare att komma på ovanliga namn till pojkarna?

Son född 2004; BF 11 juli
  • Mikaelak 83

Nä, det är det väl inte..

• Sencha

Okej, då är det väl bara jag som tycker det

Son född 2004; BF 11 juli
  • Nyfiken gul

Fast jag tycker nog att det finns många ovanliga pojknamn som dessutom också används...

är gravid med nr 3 o jag har i alla fall lättare att hitta på roliga o fräscha pojknamn.. däremot flicknamn är helt nollställda.. det jag kan komma på är typ Emma....

• Mikaelak 83

Finns det nån som har en Ossian och en Emma t.ex.?

• Silverkatten06

Jag tycker det är mycket svårare med killnamn. Kommer på flera fina, ovanliga flicknamn jag gillar, men inga killnamn. Vilket är rätt typiskt eftersom vi väntar pojke nummer 2...

• Nyfiken gul

hur många pojkar är det inte som heter:

Neo
    Leo
    Birk
    Wille
    James
    Colin
    Love
    Elvis
    Harry

osv osv...

bara läsa innantill i alla namntrådar här på Fl

• Csve

finns ju mängder med coola pojknamn.. vart har du fått iden om att ingen kommer på bra namn till dom?

River, Texas, neo, jamie, viking.. för att nämna några som jag vet om!

?♥ För evigt ♥?
  • Mikaelak 83

Ja, klart att det finns, men det kan inte vara lika vanligt. Leo, Wille, Colin är väl dessutom mode-namn, inte särskilt ovanliga.

• Nyfiken gul
    Mikaelak 83 skrev 2008-06-05 11:19:45 följande:
    Ja, klart att det finns, men det kan inte vara lika vanligt. Leo, Wille, Colin är väl dessutom mode-namn, inte särskilt ovanliga.
    Ja fast modenamn är ju även dom flicknamn du nämde i trådstarten...

Jag tror inte många döper sin flicka till Celina om ett par år - då är det något nytt namn på tapeten...
  • Mikaelak 83

Nyfiken gul skrev 2008-06-05 11:22:50 följande:

Ja fast modenamn är ju även dom flicknamn du nämde i trådstarten... Jag tror inte många döper sin flicka till Celina om ett par år - då är det något nytt namn på tapeten...
    Jag har väl inte sagt annat. Tycker bara att killar får fortsätta heta Alexander och sånt, medan föräldrar är mer kreativa i sina namnval till tjejer. Alltså i samma familj.
  • Silverkatten06

Mikaelak 83 skrev 2008-06-05 11:32:28 följande:

Nyfiken gul skrev 2008-06-05 11:22:50 följande:
    Jag har väl inte sagt annat. Tycker bara att killar får fortsätta heta Alexander och sånt, medan föräldrar är mer kreativa i sina namnval till tjejer. Alltså i samma familj.
    Kan du inte ge lite förslag på kreativa killnamn? Jag behöver verkligen tips!
  • Csve

Då är det säkert så där du bor.. men inte här!
    Vissa kanske har dålig fantasi bara, eller helt enkelt gillar dom vanliga namnen!

Mikaelak 83 skrev 2008-06-05 11:32:28 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-06-05 11:22:50 följande:Jag har väl inte sagt annat. Tycker bara att killar får fortsätta heta Alexander och sånt, medan föräldrar är mer kreativa i sina namnval till tjejer. Alltså i samma familj.
    ?♥ För evigt ♥?
  • elvinaOstefan

Här tycker jag att man ger ovanliga/söta (ex, Nova, Ella, Nelly) på flickor och pojkar får allt mer "gamla" namn som Sixten, Melker och även en del ovanliga namn som vår son Devin :)

Devin, det finaste vi har
Svar på tråden Ovanliga fina flicknamn men trista vanliga pojknamn..