Du kan bada när den är läkt, dvs cirka 2 veckor. Sen tar det upp till två år för huden att återhämta sig helt, men att man inte får bada eller sola de närmsta två veckorna är ju för att inte få in bakterier bl a. Som med vilket stort sår som helst.
Närmsta halvåret är den extra känslig mot sol, så det är hög solskyddsfaktor som gäller
Kamikazee skrev 2008-06-05 11:54:09 följande:
Man ska helst inte bada på 3 månader efter att man gjort en tatuering, och speciellt inte i hav och sjö. Infektionsrisken är för stor. De rekommendationerna ger alla seriösa tatuerare. Jag tror det har att göra med att det tar ett tag för en tatuering att läka hela vägen igenom och för kroppen att vänja sig vid att ha ett främmande färgämne i huden. Fråga en tatuerare om hur det hela förhåller sig, detta var bara de rekommendationer jag har fått när jag gjort mina tatueringar.Sedan tror jag att de har tre månader som gräns för att då är de säkra på att tatueringen har läkt, och att det inte är nån fara. Att man (helt individuellt) sedan kan rucka på tiden är en annan grej, men har man gjort en stor tatuering tar det längre tid att läka än en liten-