• fiffiluran

nygjord tatuering i solen?

Jag har en ganska stor nygjord tatuering på vaden och ska idag på studentmottagning.. Jag har inga byxor som är snygga så det enda alternativet som jag ser det, är att ha kjol och därmed blotta min tatuering för solen.. Mottagningen är senare i eftermiddag och om jag håller mig i skuggan borde det väl inte vara så farligt? Eller vad tror ni?

Jag gjorde den i lördags, den har precis börjat skorpa sig.

• Svar på tråden nygjord tatuering i solen?
  • Beckiz86

Ingen aning men vill veta hur man kan göra ! Ska tatuera mig snart.

• Michisen

Smörj ordentligt med hög solskyddsfaktor. Det är inte några problem. Det värsta som kan hända är ju att du får gå och fylla i den sen.

• Me o Mike

jag skulle ha skyddat den så gott det går.. Skugga, eller täcka över den med nåt.. Kanske inte är så kul att täcka över den med nåt men den ska ju ändå sitta resten av livet.

• anna apelsin

Det är inte bra.. Jag hade försökt ta byxor i alla fall.
    Alternativt smort in väldigt ofta och försökt stå med benet så att det inte fick solsken på sig.

• Angdev

Jag har haft nygjorda tattisar i solen. Tatueraren rek. väl att man inte ska utsätta den för extrem sol. Så eftermiddag med student låter lugnt...

• meic

Du ska INTE ha solskyddsfaktor på innan den är läkt.
    Helst ska du ha nått täckande på den, annars får du hålla dig i skuggan.

Första halvåret kan du tappa 50%av färgen om det vill sig illa, och tatueraren lär inte fylla i det gratis om man ser att det beror på sol... (vilket man gör)

Så täck över den.

• fiffiluran

tack för alla åsikter!

hmm.. ja, det lutar nog åt att stå i skuggan hela tiden ändå (fast lite sol är ju oundvikligt). Jag vet inte om jag vågar smörja med solskyddsfaktor innan den är helt läkt, känns som det kommer kemikaliskt "skit" i den då?

Men å andra sidan är ju en sprillans ny tatuering inte så snyggt att "visa upp" heller.. insmord (med helosan) och knöglig med skorpor.. Vad velig jag är, kanske blir att kolla igenom garderoben en gång till.

• Kamikazee

Om jag vore du skulle jag se till att skydda den bättre tills den satt sig ordentligt. Med tanke på att huden är så otroligt känslig efter en tatuering så bör man undvika all form av sol - solbränna på en nygjord tatuering vill man inte ha. Det är ju liksom ett öppet sår fram tills dess att den läkt helt. Solen tar även om det har blivit eftermiddag. Solskyddfaktor tror jag inte heller är något alternativ då det innehåller så mycket kemikalier, onödigt att riskera en kemisk reaktion och få eksem.
    Jag kaninte tala om för dig vad du ska göra, jag vet bara att jag inte skulle riskera att få huden vid tatueringen förstörd. (Att jag sedan inte skulle göra en tatuering innan sommaren är en annan femma - jag vill inte vara utan sol och bad i 3 månader )

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Im Fabulous

Egentligen borde du inte utsätta tatueringen för sol, men om du nu måste det, köp solskyddskräm med SPF 50+. Det bör man visserligen alltid använda på sina tatueringar om de riskerar att bli utsatta för solljus.

• meic

Solskyddsfaktor innehåller ofta både parfym och alkohol och får därför inte användas på en oläkt tatuering då det drar ur färgen.

• fiffiluran

ok, nu är jag övertalad. Ska ha byxor.. måste bara hitta ett par som är ok.

kamikazee- 3 månader?? Det räcker väl med att hålla den "skyddad" tills den är läkt, vilket inte borde ta mer en 10-14 dagar? Sen när ny hud är på går det väl att smörja med solskyddsfaktor? Jag kommer aldrig att sola benet i den bemärkelsen heller.

• meic

du kan ha solskyddsfaktor såfort den är läkt! så sen kan du sola och bada...

fiffiluran skrev 2008-06-05 11:45:19 följande:
    ok, nu är jag övertalad. Ska ha byxor.. måste bara hitta ett par som är ok.kamikazee- 3 månader?? Det räcker väl med att hålla den "skyddad" tills den är läkt, vilket inte borde ta mer en 10-14 dagar? Sen när ny hud är på går det väl att smörja med solskyddsfaktor? Jag kommer aldrig att sola benet i den bemärkelsen heller.
  • fiffiluran
    meic skrev 2008-06-05 11:46:55 följande:
    du kan ha solskyddsfaktor såfort den är läkt! så sen kan du sola och bada...
    Tack! Skönt att höra.. blev lite orolig.
  • Kamikazee

Man ska helst inte bada på 3 månader efter att man gjort en tatuering, och speciellt inte i hav och sjö. Infektionsrisken är för stor. De rekommendationerna ger alla seriösa tatuerare. Jag tror det har att göra med att det tar ett tag för en tatuering att läka hela vägen igenom och för kroppen att vänja sig vid att ha ett främmande färgämne i huden.
    Fråga en tatuerare om hur det hela förhåller sig, detta var bara de rekommendationer jag har fått när jag gjort mina tatueringar.
    Sedan tror jag att de har tre månader som gräns för att då är de säkra på att tatueringen har läkt, och att det inte är nån fara. Att man (helt individuellt) sedan kan rucka på tiden är en annan grej, men har man gjort en stor tatuering tar det längre tid att läka än en liten-

• meic

Du kan bada när den är läkt, dvs cirka 2 veckor. Sen tar det upp till två år för huden att återhämta sig helt, men att man inte får bada eller sola de närmsta två veckorna är ju för att inte få in bakterier bl a. Som med vilket stort sår som helst.
    Närmsta halvåret är den extra känslig mot sol, så det är hög solskyddsfaktor som gäller

Kamikazee skrev 2008-06-05 11:54:09 följande:
    Man ska helst inte bada på 3 månader efter att man gjort en tatuering, och speciellt inte i hav och sjö. Infektionsrisken är för stor. De rekommendationerna ger alla seriösa tatuerare. Jag tror det har att göra med att det tar ett tag för en tatuering att läka hela vägen igenom och för kroppen att vänja sig vid att ha ett främmande färgämne i huden. Fråga en tatuerare om hur det hela förhåller sig, detta var bara de rekommendationer jag har fått när jag gjort mina tatueringar.Sedan tror jag att de har tre månader som gräns för att då är de säkra på att tatueringen har läkt, och att det inte är nån fara. Att man (helt individuellt) sedan kan rucka på tiden är en annan grej, men har man gjort en stor tatuering tar det längre tid att läka än en liten-
  • Kamikazee

Varför finns det då rekommendationer som är vedertagna av Svenska tatuerarförbundet? De finns ju där av ett skäl.

meic skrev 2008-06-05 11:57:49 följande:
    Du kan bada när den är läkt, dvs cirka 2 veckor. Sen tar det upp till två år för huden att återhämta sig helt, men att man inte får bada eller sola de närmsta två veckorna är ju för att inte få in bakterier bl a. Som med vilket stort sår som helst.Närmsta halvåret är den extra känslig mot sol, så det är hög solskyddsfaktor som gäller
  • meic

De rekomendationerna lyder inte så

Kamikazee skrev 2008-06-05 12:02:56 följande:
    Varför finns det då rekommendationer som är vedertagna av Svenska tatuerarförbundet? De finns ju där av ett skäl.
Svar på tråden nygjord tatuering i solen?