• Ximona1981

Överföring till fel konto.. vad gör man

Jag skrev EN siffra fel när jag förde över 4000 till ett konto. Nu säger banken att de inte vet hur de ska göra. De har inte rätt att dra tillbaka dessa pengarna.

Ska jag gilla läget då att godta att det är en annan som fått mina pengar än den som ska ha de?

JAg är ensamstådende så att 4000 är m´kt pengar för mig..

• Svar på tråden Överföring till fel konto.. vad gör man
  • LaTjej

Hmm banken borde ju veta tycker man :-/. Hoppas det löser sig för dig.

• meic

kan inte banken kontakta personen som fått pengarna och förklara läget? det måste dom ju kunna hjälpa dig med!

• Ximona1981

Saken är att de ska ju inte gå att skriva fel på en siffra.. de sade de en annan gång så det borde ju gå tillbaka till mitt andra konto?? Nu sitter jag med banken får se om det löser sig.. super irriterande om inte annat. ska resa med barnen osv.. men men min vanliga otur antar jag... *suck*

• Nyfiken gul

jag fick in pengar på mitt konto som inte tillhörde mig och jag kontaktade banken och sa åt dom att det här kan inte stämma - det är inte mina pengar.

Dom gick in o såg att personen skrivit fel kontonummer så det istället hamnat hos mig. banken rättade till det på en gång medans jag stod kvar i kassan.

• PetraMunchen

Banken har inte ansvar för att rätta till ett fel du gjort, men de kan ju i alla fall hjälpa dig att få kontakt med den person som fått pengarna. Och finns inte ens kontot så måste ju pengarna komma tillbaka automatiskt.

• azofia

Men.. det där hände mig, fast tvärtom, det var en privatperson som råkade flytta över pengar till mitt konto fast de skulle någon annanstans. Min bank ringde mig och frågade om det var OK att de flyttade tillbaka pengarna, vilket det självklart var. Jag skulle aldrig vara så taskig att behålla någon annans pengar. Har din bank ens ringt den person som fått pengarna?

Så helt omöjligt är det inte att lösa.

• Lovva

Det är klart att du måste få hjälp av banken!! Har du bara skrivit en enda siffra fel, kommer pengarna troligtvis snart vara tillbaka på ditt konto, då det är mer som skiljer mellan kontonummer än så (antar att detta gäller alla banker).

Oproffsigt av banken att säga så tycker jag.

• Silverkatten06

Banken har inte rätt att dra tillbaka pengarna utan tillstånd från personen ifråga och personen som fått dem insatta på sitt konto har egentligen ingen skyldighet att lämna tillbaka dem.

Banken borde ju dock kunna hjälpa dig genom att ringa personen och be om lov att ta tillbaka pengarna...

• Ximona1981

Jag sitter med banken nu så då får vi se vad de säger som sagt..  men jag hoppas att det fubngerar bra i varje fall även om det inte är deras plikt att hålla koll på vart man för över pengar.

Men det är i clerings numret som jag har skrivit fel då kasnke det kan bli fel ??

• Ximona1981
    Silverkatten06 skrev 2008-06-05 12:28:06 följande:
    Banken har inte rätt att dra tillbaka pengarna utan tillstånd från personen ifråga och personen som fått dem insatta på sitt konto har egentligen ingen skyldighet att lämna tillbaka dem.Banken borde ju dock kunna hjälpa dig genom att ringa personen och be om lov att ta tillbaka pengarna...
    nej exakt.. man tycker ju det vi får väl se vad de säger..
  • Ximona1981

jag kollade nu med  min internet bank och provade att föra över pengar till det kontot men det existerar inte så då borde ju pengarna komma tillbaka..

• JagOchHan

det du kan göra när du gör en överföring fel är att gå in och avbryta den. Om du gör det via internet. På min seb sida kan man kolla historiken på överföringarna och på samma stället avbryta den. Lycka till.

• Ximona1981

puhhh  det konto numret fanns inte ... så de ska se vart pengarna ligger för de ska tillbaka till mitt konto..

• n1ettan

Du hade tur!

Annars kan det blir besvärligt att få tillbaks pengar man betalar in fel via internet! Den andra personen har ingen skyldighet att betala tillbaks (jo moraliskt men det bryr sig ju inte alla om).

Svar på tråden Överföring till fel konto.. vad gör man