Kan man resa utan pass inom EU?
Var det inte sagt att det skulle vara möjligt innan vi gick med i EU att man skulle slippa passet? Är det verkligen så nu? Visst måste man väl ändå ha det med sig eller? Nån som vet?
Var det inte sagt att det skulle vara möjligt innan vi gick med i EU att man skulle slippa passet? Är det verkligen så nu? Visst måste man väl ändå ha det med sig eller? Nån som vet?
bara dom som godkänt schengenavtalet är passlösa länder... vilka vet jag dock inte...
Du kan, förutsatt att du har ett internationellt ID kort istället - du måste kunna legitimera att du är du. Men det är ju minst lika krångligt att söka som ett Pass så jag tror inte många gjort det...
Schengenländerna:
Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike samt EFTA-medlemmarna Island och Norge
Förutom det som redan sagts kan det vara bra att känna till att Österrike tillfälligt har återinfört passtvång för samtliga inresande denna månad i samband med fotbolls-EM.
www.regeringen.se/sb/d/10598/a/105980
Jag blev rekomenderad att ha passet med mig när vi var i Tyskland nyligen, var deras ambasad i sthlm som sa så.
Dessutom vill många hotell och liknande se pass när man ska checka in. Så jag har alltid med pass när jag reser utomlands.
Det trista är bara att det som utlandssvensk tar ca 2-3 månader innan man kan få ett pass för en nyfödd! Och så måste man åka till närmsta ambassad för att fixa det, vilket i mitt fall är 60 mil bort. (Berlin)
Så sverigebesök får vänta!
Tack för svar, då vet jag!
Men om man bara ska till Tyskland och handla alkohol då? :)
De flesta flygbolagen kräver pass som identifikation.