• Vanesjka

Kan man resa utan pass inom EU?

Var det inte sagt att det skulle vara möjligt innan vi gick med i EU att man skulle slippa passet? Är det verkligen så nu? Visst måste man väl ändå ha det med sig eller? Nån som vet?

• Svar på tråden Kan man resa utan pass inom EU?
  • PetraMunchen

Du kan, förutsatt att du har ett internationellt ID kort istället - du måste kunna legitimera att du är du. Men det är ju minst lika krångligt att söka som ett Pass så jag tror inte många gjort det...

• Pansarhamster

Schengenländerna:

Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike samt EFTA-medlemmarna Island och Norge

• Kayn

Jag blev rekomenderad att ha passet med mig när vi var i Tyskland nyligen, var deras ambasad i sthlm som sa så.

Mamma till Wilhelm 070114
  • Pansarhamster

Dessutom vill många hotell och liknande se pass när man ska checka in. Så jag har alltid med pass när jag reser utomlands.

• PetraMunchen

Det trista är bara att det som utlandssvensk tar ca 2-3 månader innan man kan få ett pass för en nyfödd! Och så måste man åka till närmsta ambassad för att fixa det, vilket i mitt fall är 60 mil bort. (Berlin)

Så sverigebesök får vänta!

• Vanesjka

Tack för svar, då vet jag!

• Guanabana

Men om man bara ska till Tyskland och handla alkohol då? :)

• Tecken

De flesta flygbolagen kräver pass som identifikation.

Svar på tråden Kan man resa utan pass inom EU?