• CTMT

Tips på hur "svalka av" katter i värmen?

Vi har två små hårbollar hemma, en hona och en hane 2 år (kastrerade, vaccinerade, id-märkta). De är innekatter!

Jag undrar om någon har några avsvalkande tips nu i sommarvärmen?
    Vi har balkong och fönsterläge söder, så solen står ju på från tidigt på morgonen till eftermiddagen och det blir SÅ varmt i lägenheten. Vi rullar ner persiennerna i sovrummet och där är det relativt svalt. Vi har precis köpt persienner till vardagsrummer där det är som värst (har 5 STORA fönster där...) De ska sättas upp i helgen. Vi har även börjat ta mått på balkongen för att kunna lägga tralldäck och göra en inhägnad så katterna kan gå ut där sen och svalka av sig. Fönsterna står på glänt dygnet runt då vi är hemma.
    Men då vi jobbar så har katterna bara en golvfläkt som står på för fullt och ett fönster som är öppet (sitter långt upp, vi bor på 4e våningen o vill inte att katterna ska trilla ut).
    Vattnet byts ut 2 ggr/dagen så det håller sig kallt.

Finns det nåt mer man kan göra för de små liven? Vill ju att de ska ha det svalt och skönt när vi är på jobbet också.
    Persiennerna ska upp i helgen som sagt, så det kommer ju bli svalare, och fläkten kommer stå igång + ett fönster öppet och kallt vatten.

• Svar på tråden Tips på hur "svalka av" katter i värmen?
  • MaijaO

Ställ upp dörren till badrummet, där brukar det vara svalt.

• Niinaaa

Stäng fönstren. Du släpper ju in värmen om dom är öppna....

• Hjortrongull

Jag ryser ned petflaskor med vatten i - tar upp ett par av dem & ställer /lägger i rummet på handdukar...
    De brukar uppskatta det.

Tar även o blöter handdukar & hänger upp på element osv - det svalkar.

Om det blir för varmt ställer jag katten i kallt vatten upp till knäna en stund - sedan får de självtorka.
    Det kyle rned dem.

Katter svettas inte som hundar genom att flåsa.
    Om de flåsar är de för varma och behöver bums svalkas ned.
    Då är det just formen att ställa dem i kyligt vatten som är det bästa.

• Hjortrongull

Inte ryser.. utan fryser...*S*

• Pikapika

Det finns kyltäcken för hundar(och katter) som de kan ligga på för att svalka sig. Kolla med närmaste hund/kattaffär!

• Nyfiken gul

är det FÖR varmt ute som det är nu så STÄNG fönstrena dagtid. Du släpper bara in en massa onödig värme.

Dra för gardiner o skynken för fönstrena så det blir skuggigt o svalt istället inne.

Jag har utekatt men han föredrar att vara inomhus nrä det är som varmast och då sträcker han oftast ut sig på ett lagom svalt golv, gärna i badrummet.

• icka76

Vad är det för kyltäcken? Jag har också två lurvar hemma, en britt och en vanlig bonde. Den ena har just nu tratt pga av långdragen urinvägsinfektion och kan inte slicka sig = pälsen samlar sig, hjälper nästan inte att kamma honom. Britten har ju dubbel päls, men verkar tåla värmen bättre. Hur fungerar dessa kyltäckena???

• CTMT

Tack för tipsen!

Ja badrumsdörren står alltid öppen då de har sin lilla sandlåda där :) Och jag brukar ställa upp duschdörrarna då där brukar vara ännu svalare att ligga (helkaklat).
    Har fönstret öppet för vill att det ska komma in lite luft, men det gör alltså mer onytta än nytta kanske? Men om det blåser ute så borde väl fönstret göra nytta...?

Jag ska kolla upp det där kyltäcket! Alla element är avslagna här också (annars hade JAG dött av värmeslag ;)
    Ska även prova det där med petflaskor!
    Men att ställa katten i kallt vatten (vatten överhuvudtaget), ja... då blir jag nog sönderklöst, hehe... mina katter är allergiska mot vatten typ *farligt, farligt ju...*

• icka76

Tack för länken. Jag var inne och läste, men jag fattade inte man ska alltså blöta ner den och sedan kunna använda den direkt. Det stod att man kunde torka den en halvtimma, men räcker det? Ja,ja man kankse kan ha den på balkongen.

• TessaLisa

Måste man svalka katter? Räcker det inte med att se till att de har färskt vatten att dricka?
    Våra katter är också innekatter men trots att vi har stekande hett på övervåningen (+28 grader) soliga dagar så väljer de ut de soligaste och varmaste fläckarna för att ligga och gosa.
    De har möjlighet att gå ner i svalkan på nedervåningen i källarplan men där är de ALDRIG soliga dagar.
    Vi har en kattlåda uppe och en nere och soliga "äckelvarma" dagar så använder de bara lådan uppe därför är jag rätt säker på att de väljer solgasset även dagtid när vi är borta på jobbet.

Öppnar vi balkongdörren så rusar de ut och tävlar om de varmaste fläckarna.

Hunden däremot... Han lider i värmen och ett kyltäcke blir en bra investering i sommar.

• Majsan70

Har aldrig behövt sdvalka några katter...eller hunden för den delen. Här får viotroligt varmt om dagarna o de ligger helst mitt i solen o steker sig o har inga som helst problem med värmen. Inte heller vår stora långhåriga hund har ont av värmen.

Balkongen är innätad o dit har de alltid tillgång, samt att det alltid finns färskt vatten framme.

• CTMT

Mina katter bråkar inte om solfläckarna precis... hanen brukar lägga sig i solen en liten stund dock.
    Däremot så är de så trötta och orkeslösa när det är riktigt varmt, det är därför jag vill ha möjligheten att svalka av dem lite extra om det går :)

• TessaLisa
    CTMT skrev 2008-06-05 15:11:40 följande:
    Mina katter bråkar inte om solfläckarna precis... hanen brukar lägga sig i solen en liten stund dock.Däremot så är de så trötta och orkeslösa när det är riktigt varmt, det är därför jag vill ha möjligheten att svalka av dem lite extra om det går :)
    Det är nog olika på olika katter. Våra går nog på solcellsbatterier . När de gassat i solen en stund får de värsta energin och springer runt som tokar och hittar på rackartyg
  • Majsan70
    TessaLisa skrev 2008-06-05 15:21:48 följande:
    Det är nog olika på olika katter. Våra går nog på solcellsbatterier . När de gassat i solen en stund får de värsta energin och springer runt som tokar och hittar på rackartyg
    Haha, det där känner jag igen.
  • Zocute

När det är riktigt hett brukar jag böta en handduk med iskallt vatten, krama ur o stryka över katten, särskilt hålla en stund på örat med handduken så att de blir svala.

Men den värmen vi har just nu är väl ingen fara! =)

• icka76

Jag la in min vetevärmare i frysen ett par timmar sen la jag den över kisse en stund, han njöt. Billigare alternativ till kyltäcke men den håller inte kylan så jättelänge.

• Samarkand

Jag brukar lägga isbitar i katternas vatten (de älskar det och går nästan genast fram och dricker när isen är i) och byter vattnet 3-5 ggr om dagen när det är så här varmt.
    Då min hankatt Max älskar att ligga under filtar kom jag på att jag kunde lägga en mindre handduk i frysen en kvart och sedan lägga över honom.(Den håller sig inte kall mer än några minuter men tillräckligt för att kyla ned Max lite grann.. Han ska ju inte frysa ihjäl)
    Han tycker det är jätteskönt, eftersom han är brunsvart blir han varm när han är ute.
    Blötte en handduk i kallt vatten igår och provade på Vilda men hon uppskattade inte alls tilltaget även om hon låg helt utslagen på golvet.
    Undrar också vad man kan göra mer när det är +30 grader här inne..

Svar på tråden Tips på hur "svalka av" katter i värmen?