• Anonym

Arbetsgivarintyget fylls i fel åter och återigen!

Vart vänder man sig om ens tidigare arbetsgivare inte fyller i arbetsgivarintyget till akassan sanningsenligt? Det innebär mindre akassepengar för mig att han håller på & dummar sig. Han drar ut på det så lång tid som möjligt för att jag ska ge upp och ta emot det jag får, men den gubben går inte hem hos mig. Nu får det vara nog, jag ska ha pengar efter hur mycket jag arbetat. Vad vinner han på detta? Chefen skulle komplettera intyget, varpå handläggaren till och med ringer dit och förklara precis hur han ska göra/vad de vil ha. Sedan fyller chefen i intyget likadant som intyget han skulle komplettera. *tar mig för pannan* Tror de man är dum på riktigt?

• Svar på tråden Arbetsgivarintyget fylls i fel åter och återigen!
  • Anonym

Vilken korkad arbetsgivare- han har ju inget att göra med dina intyg! Han skall fylla i dem korrekt, det är hans skyldighet, fattar inte varför han jävlas med dig?

• Anonym

Tror det är för att han inte betalat alla arbetsgivaravgifter han är skyldig till....eller? Fyller han i arbetsgivarintyget rätt finns det en risk att de upptäcker det eftersom de i dagens läge samkör många myndighetsregister.

Såhär är det: Jag har arbetat på deras kontor och ibland har det hänt att jag behövt åka ut till kunder (personlig assistans) och arbetat vid luckor. Jag har fått lön för både kontor och assistan (även på deklarationen), men nu vill han bara fylla i för kundtimmarna. Dvs de timmar (runt 100 timmar/månad snitt) som jag arbetat ute hos kunder. Det finns bevis för att jag arbetat hos kunden (genom försäkringskassan) och de timmarna känner han sig skyldig att skriva. Men att jag arbetat häcken av mig med nästan 100 timmar till på kontoret finns tydligen inga bevis för och då (antar jag) at han endast skrivit mig som timanställd och slipper en viss % arbetsgivaravgifter på det sättet. Har jag rätt? Jag var fast anställd och det har jag bevis för. Ska jag skicka kopia av dessa till akassa och skatteverket, eller vad tycker ni?

• Catti41

Har du egna papper på vilken anställning du haft och vad du fått betalt (t ex lönespecar och anställningsintyg) så skadar det ju inte att du skickar dem till a-kassan (kopior förstås) som komplement till dåligt ifyllda arbetsgivarintyg tillsammans med ett brev där du förklarar varför det är skillnad. Och så kan du ju berätta det för arbetsgivaren också... :)

• Anonym

Tror du att det kan hjälpa? Handläggaren sa att arbetsgivarintyget måste vara rätt ifyllt och även fast hon trodde mig fick hon inte ändra intyget själv. Fast hon sa att hon hade god lust att göra det. Jag har ju även deklarationen där man ser att jag arbetat betydligt mer än 100 timmar/månad. Annars har jag haft en timlön på 300:-. Han har inte sopat igen alla spår, så jag tycker nog detta borde räcka till även ett varningens finger för honom. Men vem ska man kontakta ang hans fiffel?

Jag vill att han ska bli botfälld eller annat....känner visst hämndbegär.

Svar på tråden Arbetsgivarintyget fylls i fel åter och återigen!