• Idaaaa

Innebär ensam vårdnad??

Innebär ensam vårdnad..

• Svar på tråden Innebär ensam vårdnad??
  • Sandra och Frippe

du ahr nog formulerat dig lite konstigt och kort, undrar du vad det innebär?

• mirrebusan

ensamvårdnad betyder att de e bara en förälder som fattar viktiga beslut för barnet... tex

• MarieHJ
    Idaaaa skrev 2008-06-05 15:41:53 följande:
    Innebär ensam vårdnad..
    Den som har ensam vårdnad är den ända som får läsa journaler och annat som rör barnet. Det var ett exempel. Sen står denne som ensam förmyndare för barnet.
  • Idaaaa

Behöver jag betala ngt underhåll då till barnets pappa?

är det ngt mer jag kommer att få betala för eller är det enbart underhåll?
    ngn som vet?
    tack på förhand.
    kram

• PiaMaria

det är enbart underhåll om nu barnet/barnen bor sin pappa mestadels.

Varför vill du inte ha vårdnaden?

• Tess82

Om du har barnet hela tiden så är det ju pappan som ska betala underhåll och inte du, eller hur menar du?

Mamma till Linnea 9/5-07
  • MarieHJ
    Idaaaa skrev 2008-06-05 19:17:22 följande:
    Behöver jag betala ngt underhåll då till barnets pappa?är det ngt mer jag kommer att få betala för eller är det enbart underhåll?ngn som vet?tack på förhand.kram
    Den som INTE har vårdnaden om barnet får ju betala underhåll till den som har den ensama vårdnaden.. Vaf vill du inte ha vårdnaden om det är du?
  • Sandra och Frippe

tittar man på ts sida så ser det absolut ut som om hon har barnet, hon ska ha ett till med=OP

• jerseyko

Att ha delad vårdnad och bo ihop kan bli jätte struligt eftersom alla papper som ska skrivas under måste göras av båda föräldrarna.

Underhåll skall den förälder som har barnet minst betala till den andre om den söker om det. Det beror på hur man delar upp det om barnet t.ex. är hos den andre föräldern på helgerna.
    Underhållet ska ju täcka upp barnets kostnader som man annars delar lika på. Vet fler som delat upp det så att barnet bor hos den ena föräldern (vårdnasdhavaren) och på helgerna bor hos den andre föräldern, istället för att den föräldern betalar underhåll så köper den nya kläder, leksaker, cycklar osv osv.

• Idaaaa

tack så jätte mkt för hjälpen.
    anledningen till att jag frågar är att jag har genomgått en jobbig vårdnatstvist under tre år nu, o det får vara bra nu. Jag kommer ändå träffa henne. Jag kan gå upp i rätten sen när jag har pengar o mer ork.. Kraft!
    Måste likom kunna känna att jag kan njuta av denna gravidiation utan en massa problem o så med.
    Men det kommer säkert att lösa sig till slut.

• Tess82

Oj vad jobbigt, hoppas att det löser sig till det bästa tillslut.

Mamma till Linnea 9/5-07
  • PiaMaria

tror du inte att det blir svårare att få tillbaka vårdnaden senare om du väljer den vägen? än att kämpa nu. Hur långt ahr ni kommit i vårdnadstvisten?

Svar på tråden Innebär ensam vårdnad??