• F R U

HJÄLP!!! jag har för MYCKET mjölk!!!

fick min son i måndags och mjölken rann till igår.... men idag har mina bröst blivit såååå stora och spända att jag knappt kunnat röra mig. de sprutar mjölk ur som hela tiden och de bara rinner o rinner... stackaren kan inte amma för han får i sig för mycket mjölk o de kommer överallt....

har pumpat ut en del men ÄNDÅ är de för mkt mjölk kvar... snälla är det någon som har nått tips??????

de värkar och gör ont, brösten är hårdare än sten!!! visst ska jag vara glad för mjölken, men jag vill inte ha så här mkt..... hur ska jag göra för att de inte så bildas så mkt??

• Svar på tråden HJÄLP!!! jag har för MYCKET mjölk!!!
  • Snovit 79

Sådär hade jag med. Brösten sprutade som två fontäner. Jag pumpade allt vad jag kunde och sålde till neontal. De blir så glada om de kan få riktig bröstmjölk.

Så det är ett tips iaf, vad du ska göra med överskottet.

Kanske kan du mata honom i flaska medans mjölken "lagt sig"?

• mistryrose

Det är sjukt jobbigt att ha för mycket, hade likadant och fick mjölkstockningar JÄMT.

Din produktion kommer så småning om reglera sig och bli mer "normal". Fortsätt lätta lite grand på trycket innan amning (och spara mjölken om du vill) så bebis inte blir galen.

Om det går kan du försöka glädjas över att du har mycket mjölk, det finns många som har för lite och har enorm ångest att bebis inte får tillräckligt. Förstår att det är svårt att se det ljusa med det när man är mittuppe i mjölkhavet, men som sagt, det kommer bli mycket bättre snabbt.

Lycka till!

• F R U

minskade din produktion eller fortsatte den i samma takt?? dom säger ju att om man pumpar så stimulerar man mjölkproduktionen??

• F R U
    mistryrose skrev 2008-06-05 19:44:14 följande:
    Det är sjukt jobbigt att ha för mycket, hade likadant och fick mjölkstockningar JÄMT. Din produktion kommer så småning om reglera sig och bli mer "normal". Fortsätt lätta lite grand på trycket innan amning (och spara mjölken om du vill) så bebis inte blir galen. Om det går kan du försöka glädjas över att du har mycket mjölk, det finns många som har för lite och har enorm ångest att bebis inte får tillräckligt. Förstår att det är svårt att se det ljusa med det när man är mittuppe i mjölkhavet, men som sagt, det kommer bli mycket bättre snabbt. Lycka till!
    lätta på trycket med o pumpa ut menar du??
  • Snovit 79

Det minskar bara man kommit igång med amning och rutiner.

Jo det är sant att så länge man ammar så produceras mera, men det kommer ändå ordna sig. Är brösten som blir chockade bara kan man säga.
    Brösterna känns som två bomber de första en-två veckorna. Men det ordnar sig.

Pumpa, massera och ta varma bad/duschar om det känns obehagligt och känns som du kommer få mjölkstockning.
    F R U skrev 2008-06-05 19:45:07 följande:

minskade din produktion eller fortsatte den i samma takt?? dom säger ju att om man pumpar så stimulerar man mjölkproduktionen??
  • 1 tu 3

Samma här. Fick en son för en vecka sen och har såååå mkt mjölk. Likadant hade jag med dottern, som nu är 20 mån.

Vissa amningar blir han så arg, och verkar få ont i magen av att det kommer så mkt och för fort. Han behöver knappt suga för att det ska komma mjölk, det bara sprutar.

Tyvärr kan det blir också att han suger och vill amma, men slutar för att han blir arg och då sitter man där med ett bröst som bara vill tömmas .

jag har för mig att förra gången så stabiliserades det efter ett tag, men det är jobbigt.

• Prinsessan Zelda

att brösten är stenhårda och gör ont är en vanlig inflammation många får när mjölken rinner till ordentligt, det går över på ett par dagar men är skitjobbigt.

pumpa ur innan du ammar. pumpa inte mer än nödvändigt då det stimulerar produktionen. oftast reglerar det sig lite efter ett par dagar. passa på att samla upp mjölk som rinner av sig självt och spara i frysen.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • F R U

någon mer som varit i samma sits??? snälla behöver all stöttning just nu.....

• Babusjka

Har haft det likadant.

Jag ammade från samma bröst flera gånger innan jag bytte. Varje gång utdrivningsreflexen stimuleras så produceras det mer mjölk, genom att amma från samma bröst flera gånger så får de "vänta" lite och produktionen får en chans att minska.

Men din baby är så liten ännu. Vänta ett tag och se, det rättar till sig själv för de flesta.
    Kvarstår problemet så kan du prova det jag skrev, eller ta kontakt med amningsmottagningen, de kan hjälpa dig att få bukt på problemet.

• Babusjka

Ett till tips; Ligg ner och amma, mjölken rinner långsammare då!

Svar på tråden HJÄLP!!! jag har för MYCKET mjölk!!!