• Anonym (undrar)

skuldsatt och hos kronofogden, ni som vet, hur är det?

Vi har precis fått veta att min sambo har en jätteskuld att betala före den 12/6 annars hamnar han i registret, de kan mäta ut hans tillgångar (våra) och allt vad det innebär. Vi försöker att snabbt hitta en lösning (banklån, lån av vänner, försöker få fordringsägaren att dra tillbaka ärendet...) men det är väl osäkert om det lyckas. Vad händer egentligen om man inte betalar innan slutdatumet? Vad innebär det i praktiken att finnas "hos" kronofogden? Stämmer det att det pågår i 3 år, sen preskription? Ni som vet, vad har det inneburit för era liv?

• Svar på tråden skuldsatt och hos kronofogden, ni som vet, hur är det?
  • Anonym

Anmärkningen står kvar tills skulden är betald, efter det är det tre år. Men det beror på vad det är för skuld också. Kan ni inte komma överens med fodringsägaren om en betalningsplan utan fogden?

• Anonym (jobbigt)

Ring direkt till inkasso bolagen för att försöka få dem att ta tillbaka ärendet och ge dem en vettig avbetalningsplan. Det kan gå.

Om de gör utmätning och drar från lön DÅ får man en anmärkning, och den finns kvar i 3 år.
    Att hamna hos KF är bland de värsta som kan hända rent ekonomiskt.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2008-06-05 21:06:56 följande:
    Anmärkningen står kvar tills skulden är betald, efter det är det tre år. Men det beror på vad det är för skuld också. Kan ni inte komma överens med fodringsägaren om en betalningsplan utan fogden?
    Den är kvar 3 år efter det datum utmätning gjordes. Så man kan ha betalt skulden och samma tid vara skuldfri
  • Anonym (undrar)

Ja det verkar hemskt, vill helst inte ens på det. Med andra ord, bättre då att ta ett banklån för att betala skulden och sen betala av det i ett antal år, för att slippa kronofogden? Tillägger att ett ev banklån kan bara jag ta. Är det värt det? Verkar vara för sent att få en betalningsplan, endast att betala nästan hela summan får dem att dra tillbaka ärendet.

• Anonym

Både jag och min sambo är hos fogden. vi har nog 100 000kr där tillsammans. Jag har inget jobb, min sambo har det, vi har 2barn. När jag får jobb ska vi börja betala av till fogden. Nu ser vi till att betala in de viktigaste räkningarna när hans lön kommer sen blir de mat osv. de som blir över sparar vi till barnens bankkonto. vi kan leva såhär men har som mål att inom 10år ska vi vara skuldfria. efter att sista skulden är betald hos fogden kommer vi ha kvar anmärkningarna i 3år.

• Anonym (Hopp)

Inkassobolagen brukar vara riktigt hjälpsamma. Prata med dem om en amorteringsplan, det brukar inte vara några som hellst problem.

Jag har själv haft en hel del skulder hos KF men jag har gjort upp en hel del amorteringsplaner med inkassoföretagen så att de har försvunnit från KF.

Så nu börjar jag faktiskt kunna se lite ljusare på framtiden

Min sambo fick tidigare ett ärende hos KF men eftersom han betalade in hela summan på en gång så blev det aldrig någon "prick" i registret.

Svar på tråden skuldsatt och hos kronofogden, ni som vet, hur är det?