• Skog

Hand & Fotavtryck i gips

Hej alla!
    Ngn som vet var man kan köpa gips för att göra hand & fotavrtyck av?

Har tidigare gjort på öppnaförskolan med grund av trolldeg, så tänkte göra samma även denna gång men vill göra om trycket då jag inte blev nöjd med hand resultatet. Men eftersom jag inte köpte gips, utan öppna förskolan fixade det så vet jag inte nu var jag hittar gips för o göra om det här hemma som sagt?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hand & Fotavtryck i gips
  • NinnaBus

Hobbyaffärer, en del leksaksaffärer. Ett litet tips. Om man är stadig på handen kan man måla avtrycket av själva handen när det torkat. Har gjort det på mina barns avtryck och det blev jättefint! Avtrycket syns ännu bättre.

• Skog
    Mia118 skrev 2008-06-06 00:24:11 följande:
    www.artistbutiken.se/index.php på panduro...men deras hemsida funkar inte just nu.Sen tror jag det finns på coop och kanske ICA Maxi också.
    [/citat]
    NinnaBus skrev 2008-06-06 00:50:38 följande:
    [citat]
    Hobbyaffärer, en del leksaksaffärer. Ett litet tips. Om man är stadig på handen kan man måla avtrycket av själva handen när det torkat. Har gjort det på mina barns avtryck och det blev jättefint! Avtrycket syns ännu bättre.

TACK FÖR SVAREN
  • Skog
    Mia118 skrev 2008-06-06 00:24:11 följande:
    www.artistbutiken.se/index.php på panduro...men deras hemsida funkar inte just nu.Sen tror jag det finns på coop och kanske ICA Maxi också.
    min sambo hade nämligen vart inne på panduros hemsida men sa till mig de stod att deras gips skulle helst inte användats för fot o hand avjutning? men vilket gips från dem har du gjort på/i då?
  • Thalis

Babyproffsen har ett paket för avtryck! Dock är det upp till 4 år..

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Mia118
    Skog skrev 2008-06-06 00:58:48 följande:
    min sambo hade nämligen vart inne på panduros hemsida men sa till mig de stod att deras gips skulle helst inte användats för fot o hand avjutning? men vilket gips från dem har du gjort på/i då?
    Jag har inte gjort.. Visste att det fanns gips på Panduro men inte att man inte skulle använda det till sånt här. Alltid lär man sig något nytt!
  • Ramonas

Vet att dte finns ett ställe mittemot Condeco vid kompassen, där e dom jätte duktiga å har gips å annat skojsigt=)

• Minipiglet

Gallerix har...köpte idag

• Skog

har köpt på panduro men problemet nu är o hitta ngt man kan gjuta det i? Ngra tips?

• Thalis

avskuren PET-flaska?

Skog skrev 2008-06-12 12:42:01 följande:
    har köpt på panduro men problemet nu är o hitta ngt man kan gjuta det i? Ngra tips?
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • NinnaBus

På panduro finns ett set med ramar, gips m.m. Med till detta får man också lite hårdare plast som man klipper remsor av och formar till en gjutform(tejpar ihop). I denna gjutform plattar man ut ¨trolldeg¨ som man enkelt gör själv (recept finns med). Släta ut degen och se till att den går ända ut i kanterna (annars rinner ju gipset ut, gjutformen ska vara högre än trolldegen) Tryck sedan ned barnets hand eller fot i degen (tvätta noga efteråt eftersom degen är salt!!!) Häll i gipset och låt stelna. Under tiden kan man måla ramarna som följer med setet (pappramar, går även att köpa separat). När gipset stelnat helt är det bara att ta bort trolldegen. Har man mätit gjutformen rätt är det bara att limma fast avtrycket i ramen och limma på en upphängare (som också följer med setet, lim också) annars får man slipa lite tills den passar. Det blir jättefint!!!
    Det är ett speciellt gips i detta set som går jättebra att använda till handavtryck (setet är till för detta). Gipset går även att köpa separat.
    Jag har gjort sådana avtryck till 3 barn, mina två och en av deras kusiner.
    Annars så finns det jättefina fotoramar med nån lera på ena sidan som man gör avtryck i och som sedan lufttorkar, plats för foto på andra sidan. Finns i en del guldsmedsaffärer, men har även sett dem i en del leksaksaffärer. Blir också jättefint!!!

• Skog

jo ja har allltså köpt gips på panduro men undrar nu lite tips för form o gjuta i.

• NinnaBus

Köp hårdplast och klipp remsor som du tejpar ihop till en fyrkantig ¨ram¨ att gjuta i.
    Gör trolldeg som du plattar ut i ramen och släta till den.
    Tryck barnets fot eller hand i den och häll sedan på gipset.
    Du får då ett avtryck av foten/handen som står ut från bakgrunden.
    Blir inte avtrycket bra är det bara att ta upp degen och göra om tills du får ett avtryck du är nöjd med innan du häller i gipset.
    Alla saker som jag skrev om i det tidigare inlägget om det färdiga setet från panduro finns att köpa separat också, hårdplast, lim, ramar, m.m.
    Om man tycker att det är besvärligt att göra en gjutram själv så ta en gammal plastbytta och platta ut trolldeg i. Tänk bara på att den bör ha rätt låga kanter för att det ska gå att trycka ned barnets hand i trolldegen.
    Ytterligare ett tips...
    Vi tryckte en öppen och en stängd hand, så vi har ett avtryck dår man kan se de pyttesmå naglarna på avtrycket, jättegulligt...

• Skog
    NinnaBus skrev 2008-06-16 23:44:52 följande:
    Köp hårdplast och klipp remsor som du tejpar ihop till en fyrkantig ¨ram¨ att gjuta i. Gör trolldeg som du plattar ut i ramen och släta till den. Tryck barnets fot eller hand i den och häll sedan på gipset. Du får då ett avtryck av foten/handen som står ut från bakgrunden. Blir inte avtrycket bra är det bara att ta upp degen och göra om tills du får ett avtryck du är nöjd med innan du häller i gipset. Alla saker som jag skrev om i det tidigare inlägget om det färdiga setet från panduro finns att köpa separat också, hårdplast, lim, ramar, m.m. Om man tycker att det är besvärligt att göra en gjutram själv så ta en gammal plastbytta och platta ut trolldeg i. Tänk bara på att den bör ha rätt låga kanter för att det ska gå att trycka ned barnets hand i trolldegen.Ytterligare ett tips...Vi tryckte en öppen och en stängd hand, så vi har ett avtryck dår man kan se de pyttesmå naglarna på avtrycket, jättegulligt...
    tack för alla tips ska försöka få tag i lite hårdplats eller ngt liknande så då
  • Emmas mamma Johanna

Jag la playdoo direkt i en ram och gjorde ett avtryck från baksidan som jag fyllde med gips. Fint när trycket passar perfekt i ramen, och lätt att trycka den lilla handen/foten i, eftersom det inte är några göga kanter ivägen.

• Aurora Borealis

glass-burk gjorde vi i.
    Varför skulle man inte använda deras gips för hand/fot-avtryck? det verkar konstigt.

• Aurora Borealis

Man behöver förresten ingen burk, gör bara en platta av degen/leran på typ en skärbräda, och så gör du kanter av degen/leran runt om så att gipset inte rinner ut.

Svar på tråden Hand & Fotavtryck i gips