• två lingon och ett blåbär

EEG-sömntest

Jag har en fråga till er vars barn gjort EEG-sömntest under utredningen.
    Fick ni veta resultatet av EEG när analysen var klar eller i samband med återgivningen av utreningsresultatet?
    Enligt personalen som genomförde testet skulle vi få svar av remiterande läkare innom 3 veckor, men nu har det snart gått 5 veckor och vi har inte hört något än.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-06 21:46
    Dottern går igenom en utredning med frågeställning ADHD -ev autism.

• Svar på tråden EEG-sömntest
  • NinnaBus

Jag har gjort ett eeg själv och de sa att det normalt sett tar minst 3-4 veckor innan man får svar. Jag fick svar tidigare då mitt test var högprioriterat.

• cmolin77

Hej

Vincent gjorde sömnstuide med kombinerad EEG, det tog ca 14 dagar att fa resultatet. Läkaren berättade för oss att de kollade lite snabbt pa resultatet pa morgonen o konstaterade att jag han sover MKT daligt/daligt m syre pga stora polyper/liten näsa bla- Men själva detaljen fick vi efter 2 veckor. Sedan var det polyp o mandel operation ca 3 veckor senare.

Vincent har DS.

• Mamma S

Svaret ska ges av remitterande läkare, sköterskan som gör själva undersökningen får inte lämna svaret. Ring den som skrivit remissen och fråga efter svaret, dom kanske har glömt att höra av sej till dej. Jättejobbigt att gå och vänta så länge på ett sådant svar ju!

• tisse sch

nyfiken: va e det för test och varför görs den?

har en dotter som sover oroligt o verkar ha litet sömnbehov..

• Majsan70

Dottern gjorde ett sådant test. Sköterskan som gjorde testet sa att allt såg bra ut som hon kunde se. Sen fick vi veta på återbesöket hos remitterande läkare det exakta resultatet.

tisse sch skrev 2008-06-06 19:01:56 följande:

nyfiken: va e det för test och varför görs den?har en dotter som sover oroligt o verkar ha litet sömnbehov..
    I vårat fall ingår den i vår dotters utredning med frågeställning ADHD ev autism.

Det går till så att man sätter fast små trådar på huvudet (med hjälp av fet salva typ) som läser av hur hjärnan fungerar under sömnen.
  • Mamma S

Nu blev jag lite nyfiken på varför ni gjort ett sömn-EEG i samband med er dotters utredning... Har läkaren förklarat varför han vill göra den undersökningen, vad det är dom tittar efter? Frågar eftersom jag har en dotter med ADD, Asperger och Tourette, hon har gjort ett vanligt EEG (vaken) men inget sovande. Har aldrig heller hört att man brukar göra EEG i samband med sådana utredningar, men det verkar vara väldigt olika beroende på vilken läkare man har.

• pcalma

Jag blir också nyfiken!?
    Min flicka på 4 år har grava sömnstörningar sedan dag ett. Hon har genomgått en utredning med frågeställningen Autism/adhd. Fick diagnos i april-08, då 3 år o 10 mån gammal. Ett EEG var på tal, men läkaren sa att det enda man kan se är att hon har grava sömnstörningar, o det vet vi redan, alltså ger det inget!! Så de gjorde inget EEG på min dotter...
    Vad är det som de ska "leta" efter??

Svar på #7
    Vår väg fram till utredning har varit lite krokig. Vi har bollats mellan BUP och skolan som båda tyckt att det är den andres ansvar att göra en förutredning, så tillslut fick vi hjälp från barnmedicin att påbörja en utredning.
    Eftersom vi gick via barnmedicin har det gjort en hel del medicinska tester för att utesluta en medicinsk orsak till vår dotters svårigheter.
    Hon har förutom EEG-sömntestet tagit sköldkörtelprov och prov för fragile-X, men dessa prover har varit helt normala.
    Anledningen till min fråga i TS är att vi fortfarande inte fått svar på EEG:t men de skyndar på utredningen för att den ska vara klar före skolstarten i augusti. Psykologen som håller i utredningen har blivit sjukskriven och då ingen annan haft möjlighet at ta över har vi blivit skickade till en annan utredningsenhet i en annan stadsdel för att utredningen ska bli klar i tid.
  • Majsan70

tisse sch skrev 2008-06-06 19:01:56 följande:

nyfiken: va e det för test och varför görs den?har en dotter som sover oroligt o verkar ha litet sömnbehov..
    Vi gjorde testet för att se varför vår dotter krampade lite av o till! De letade efter epilepsi helt enkelt.
  • Rubia

Vår äldsta kille gjorde ett sånt när han var ca 16 mån eftersom han sov så vansinnigt dåligt. Resultatet - som var helt normalt - fick vi veta av remitternade läkare efter ca 3 veckor.

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
Svar på tråden EEG-sömntest