• Maggi74

Vårdpersonal på natten = STÄDPERSONAL??????

Arbetar natt på ett äldreboende i Skåne. Trivs väldigt bra med arbetet i sig....men undrar varför alla städ-uppgifter alltid hamnar på nattpersonalen?
    Vår chef verkar tro att vi som jobbar på natten ska göra lika mycket som dagpersonalen och att kroppen orkar med hur mycket som helst....

På min arbetsplats så är det nattpersonalen som städar ALLA allmänna utrymmen, dagpersonalen har endast boende-städ. I allmänna utrymmen ingår; korridorer, matsal, entré samt kök. I köket ska vi inte bara städa golvet utan även frosta av frysarna, städa ur kylarna, rengöra ugnarna och dammtorka i skåpen (allt från 1 gång i veckan till 1 gång i månaden). Vem frostar av frysen 1 gång i månaden??????

Finns det inga bestämmelser om hur mycket man får göra under natten?
    Jag har för mig ha läst någonstans att man inte får utföra en massa städuppgifter mellan kl. 01-05 eller liknande, man är till för att hjälpa de boende och inte för att städa.....
    Skulle så gärna vilja få reda på lite mer fakta om just fysiskt arbete (städ alltså), så att vi kan ta upp det med vår chef vid nästa natt-möte.....

Någon som känner igen detta???? Snälla, skriv och berätta!

• Svar på tråden Vårdpersonal på natten = STÄDPERSONAL??????
  • EmmaoLeon

Fy fan det låter inte bra!
    Hur mycket mer tjänar ni på natten?
    Jag jobbar också natt, och det är lite städning då, men inte alls så mycket. Tjänar alldeles för dåligt för att hålla på så på natten.

• Tecken

När jobbade som usk inom vården, för några år sedan, så låg också allt städ på nattpersonalen. Men bara när jag jobbade inom kommunen... Inom landstinget var det inte så. Varför vet jag inte. Jag tror inte att det finns någon lag som reglerar att man _inte_ får städa på natten. Däremot så kan man ju fråga sig om ni verkligen finns till för de boende, när ni frostar av frysar etc? Då kan ju chefen skaffa en städerska istället, och utnyttja er kompetens bättre?

• Tant Groda

Visst kan jag tycka att nattpersonal ska städa de oxå, allt ska inte ligga på de som jobbar dag MEN jag tycker att det låter lite väl mycket som ligger på er!
    Kan man inte dela på ansvaret lite bättre!
    De allmäna utrymmena kan vara svåra att städa på dagen då det ofta är en massa boende "vägen", men köket kan ju lätt dagen ta.
    Gissar på att det gnälls ganska friskt när ni inte sköter era uppgifter.

Hos oss var det nyss ett jättegnäll på nattpersonalen när de fick köket som ansvarsområde istället för att sköta sköljen. natten undrade om vi tycket att de missköter sig medan de på dagen menade att det är lättare att ha köket då natten slipper lämna avd. (jobbar på en akutavd)

• J W

har oxå hört att det ska vara nattvila, man ska endast ta larm mellan 1-5...

Vi har lite städ, översyn toaletter varje natt, städ omklädningsrum 1g/v, lite blomvattning, städ kontor varannan vecka...
    På ett annat ställe hade vi lite mer städ, vi kokade även gröt på morgonen (fräscht efter man jobbat 9 timmar och haft både 1 och 2 kalas under natten *NOT*) och plockade upp 3-4 boende helt själva.

Det är inte samma sak att jobba dag som att jobba natt. Man har inte samma ork och man kan inte kräva att det ska vara samma arbetsuppgifter, tycker jag.
    Jag förstår ju att det är lättare att torka golven på natten när det inte är nå spring, men nån måtta får det vara!

• Jenny S

Rent ut sagt: ett j*vla trams att vårdpersonal öht ska städa.
    På vår avdelning har vi anlitat ISS för städning, likförbannat ska dag & nattpersonla städa allehanda utrymme.
    Vad i hela friden betalar vi då ISS för?

Personligen så städar jag gärna om jag har tid eftersom nätterna då går fortare. Men detta är endast om jag har tid.

Kasta inte pil i gummibåt.
  • J W
    Svar på #5
    Ja, vad fan gör städerskorna??

Klart man vill hålla sig sysselsatt
    Men ibland kanske man hellre vill sitta och hålla någon i handen än fara runt med skurkäppen, eller baka en sockerkaka till eftermiddagsfikat istället för att tvätta nätbyxor varje natt.
  • Tant Groda

jenny S: vi betar ju dem för att de ska kunna sitta ute och röka och aldrig bli färdiga tid så att man får betala för jourstäd!
    Men visst håller jag med, varför ska vi vårdpersonal springa och städa när man redan har några som städar?? Kan de inte lika bra hålla i all städning då?

• Ulla1974

Jag förstår inte varför vårdpersonal ska städa. Vi är utbildade till vård och det är verkligen resursslöseri att vi arbetar som städerskor. När jag arbetade på vårdavdelning stängde vi och då skulle vi usk och ssk städa. Sedan kunde det vara brist på folk pga semester på andra ställen. Hur många andra yrkesgrupper städar sina lokaler: läkare? lärare? socionomer?

Svar på tråden Vårdpersonal på natten = STÄDPERSONAL??????