Vårdpersonal på natten = STÄDPERSONAL??????
Arbetar natt på ett äldreboende i Skåne. Trivs väldigt bra med arbetet i sig....men undrar varför alla städ-uppgifter alltid hamnar på nattpersonalen?
Vår chef verkar tro att vi som jobbar på natten ska göra lika mycket som dagpersonalen och att kroppen orkar med hur mycket som helst....
På min arbetsplats så är det nattpersonalen som städar ALLA allmänna utrymmen, dagpersonalen har endast boende-städ. I allmänna utrymmen ingår; korridorer, matsal, entré samt kök. I köket ska vi inte bara städa golvet utan även frosta av frysarna, städa ur kylarna, rengöra ugnarna och dammtorka i skåpen (allt från 1 gång i veckan till 1 gång i månaden). Vem frostar av frysen 1 gång i månaden??????
Finns det inga bestämmelser om hur mycket man får göra under natten?
Jag har för mig ha läst någonstans att man inte får utföra en massa städuppgifter mellan kl. 01-05 eller liknande, man är till för att hjälpa de boende och inte för att städa.....
Skulle så gärna vilja få reda på lite mer fakta om just fysiskt arbete (städ alltså), så att vi kan ta upp det med vår chef vid nästa natt-möte.....
Någon som känner igen detta???? Snälla, skriv och berätta!