• Glamrockare

Hur renoverar man ett badrum så billigt som möjligt?

Vi har precis köpt hus (wooohoo! )och får tillträde 1 augusti och 2 saker behövs göras rellativt omgående...eller ja det är inte akut men vi tänker göra det rätt så med en gång för att få det gjort.

Det ena är badrumet som inte är gjort ngt sedan det var byggt. Det måste göras om total, golvbrunn måste flyttas, kaklas, golvvärme, nytt badkar, handfat, toa,...ja ni förstår.

Material och möbler o tillbehör kan man ju själv liksom påverka priset på, men det är ju jobbet som kostar.

Någon som vet eller har tips på hur man går till väga för att hitta någon som kan göra ett bra jobb fast lite billigare en vanligt?

Eller någon som renoverat ett badrum själv och kan komma med bra tips på hur man gör det mesta själv?

All tips välkomnas!

• Svar på tråden Hur renoverar man ett badrum så billigt som möjligt?
  • Glamrockare

puffar lite eftersom det skulle vara kul att få lite tips, måste finnas en del som renoverat badrum.

• Meah

Ha en händig karl, en som kan läsa på internet, fråga experter om hur man bygger och vad man ska tänka på då man bygger om.
    Det tar ungefär (för oss gjorde det det) 6 månader med all planering innan man satte igång. Vi tog offerter på lite olika ställen där de gjorde hela jobbet och utgick från dem då vi såg vad vi kunde sänka kostnaden med.

Kontakter är viktigt - har man inte det får man skapa dem.

Vi sänkte kostnaden med ca 20.000-30.000 kronor.

Vi skalade hela vårt badrum, la in golvvärme, bytte fönster mm. Vi kände i och för sig en som kunde kakla som hjälpte oss med tips mm.
    Vissa saker måste kosta tex. elen för det ska man inte göra själv.

• Glamrockare

Hmm bra tips...min sambo har ju inte tummen mitt i handen men ingen av oss har ju kaklat.

Min pappa har gjort det ett par ggr dock fast för hundra år sedan, min svåger (systers man ) är snickrare o vet väll en del. Man kan la fråga honom lite kanske om tips o ideer o om han känner till någon. Fast jag är lite avig till just det.

Ja vissa saker kostar ju o jag håller med de måste kosta det är ju därför man gärna vill få ner det andra så mkt man kan om det går.

• mrs Elliott

Ta tid på er ,köp porslin när det är rea.Hamstra kakel och annat material under lång tid.det är ofta rea på kakel och klinkers.Riv själva.Se till att ni tar reda på exakt hur ni ska göra och gör så mycket som möjligt själva.Dragning av rör och el ska göras av proffs dock.Lägga kakel och klinker är lätt:) Lycka till.

• lattjodag

Jag känner en del som jobbar inom yrket som givetvis har våtrumsbehörighet. Många av dem jobbar "vid sidan av". Kan rekommendera nån av dom men det beror ju på var ni bor i Svea. Tänk alltid på att göra badrummet efter reglerna som finns. Och efter juli i år kommer det nya regler som måste följas om försäkringsbolagen ska godkänna det. Om nåt händer i framtiden med badrummet kontrollerar de att jobbet är rätt utfört med de rätta materialerna om man ska få ersättning. Så läs på ordentligt om ni ska göra det själva.

• mrs Elliott

jo precis som hon sa ovan ..viktigt att det är godkänt.

• Glamrockare

Helst skulle jag slippa göra det själv eftersom jag vet jack om detta o ärligt talat jag känner nästan att jag har informations stop i huvudet

Men som sagt allt kostar ju och jag skulle slippa se att badrummet gick på allt för mkt.

Men tack alla för tipsen o råden. 'De uppskattas...

hamstra kakel, leta efter rea artiklar....

RnB vi bor i Göteborg.

• snillis

Skall man spara pengar skall man inte göra det på badrummet.

Det är otroligt viktigt att det blir "rätt" gjort för skulle man få en fuktskada och det inte är hanverksmannamässigt utfört får man inte ett nickel ut på försäkringen. Har du otur är hela huset förstört och du får inte en spänn.

Ring runt till olika firmor och begär in offert. För oss skiljde det 50.000 mellan dyraste och billigaste för samma jobb.

Gör man det "svart" får man ingen garanti (alla seriösa firmor brukar lämna 10 års garanti på kakel/klinker-jobb).
    Man får heller inget kvitto och kan således inte göra avdrag vid försäljning.

• Rigmor Mortis

Vi håller just på att göra nytt badrum. Det vi sparar in på är att riva själva, gräva ut (det görs i källaren, så plattan bilades bort, och en massa underarbete skulle göras innan golvet kunde gjutas). Plattsättning och rör skulle jag aldrig våga mig på själv, blir det fel täcker inte försäkringen.

Svar på tråden Hur renoverar man ett badrum så billigt som möjligt?