• Fia Lundbom

Rinnig creme fraiche - hur får jag den fastare ?

Jag håller på med en förrätt eftersom vi ska ha gäster ikväll.
    Jag har rört ihop 34% creme fraiche med räkor dill och rödlök, dessa ska bredas över två runda brödskivor som ska stå över varann.
    Men röran blev så himla lös och rinnig - den rinner ju ut från mackan...

Hur kan jag få den fastare ? Den har stått i kylen 1 tim men den hjälper inte :(

• Svar på tråden Rinnig creme fraiche - hur får jag den fastare ?
  • Snorkis

Prova strö lite Ideal mjöl (för såser)....

• Sencha

Blanda i lite naturell färskost?
    Eller smula i lite fetaost?

Son född 2004; BF 11 juli
  • Skorpan12

För att få creme fraice fastare ska man vispa den med elvisp.Då blir den riktigt fast men det kanske e svårt nu när du redan har blandat i andra ingredienser

• Linda1976

Nej för fan, inte mjöl - då klumpar det!

Bättre med redning för ljusa såser, den klumpar inte. Eller blanda i majjo - det låter godare!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Me o Mike

ja självklart redning.. Blanda ut det med lite vatten innan. Tänkte det var självklart när jag skrev mjöl!
    Fast ja majo lät godare nu när du skrev det!

Linda1976 skrev 2008-06-06 10:40:26 följande:
    Nej för fan, inte mjöl - då klumpar det!Bättre med redning för ljusa såser, den klumpar inte. Eller blanda i majjo - det låter godare!
  • jojjsa

Jag tycker att mjöl eller redning låter rent ut sagt riktigt äckligt.
    Jag skulle försöka låta fyllningen rinna av, ungefär som man låter yogurth rinna av när man gör färskost exvis.

• Me o Mike

smakar ju inte nåt.

jojjsa skrev 2008-06-06 11:21:38 följande:
    Jag tycker att mjöl eller redning låter rent ut sagt riktigt äckligt.Jag skulle försöka låta fyllningen rinna av, ungefär som man låter yogurth rinna av när man gör färskost exvis.
  • Linda1976
    MulleNuh skrev 2008-06-06 10:43:32 följande:
    ja självklart redning.. Blanda ut det med lite vatten innan. Tänkte det var självklart när jag skrev mjöl! Fast ja majo lät godare nu när du skrev det!
    Man måste vara övertydligt, du vet
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • jojjsa
    MulleNuh skrev 2008-06-06 11:22:00 följande:
    smakar ju inte nåt.
    Tycker du inte? Själv tycker jag att exvis en sås redd med mjöl behöver puttra en stund för att mjölsmaken ska försvinna... kankse är det bara jag...

Hoppas det går bra med fyllningen iallfall :)
  • Fia Lundbom

Tack för alla svar !

I en kall röra tror jag inte mjöl passar så bra ?

Jag ringde min kloka Mor som föreslog att jag skulle smälta några gelantinblad och blanda ner !

Det blev toppenbra !

Men nästa gång ska jag vispa creme fraichen.

Svar på tråden Rinnig creme fraiche - hur får jag den fastare ?