• nathan

kräks av smakportioner

Min son är 6,5 månader och helammas fortfarande eftersom han vägrar både flaska o mat. Han kan få ner lite fruktpuré men när han får något annat sätter han det liksom i halsen o spyr upp allt. Detta gäller även grönsaker från fyra månader som också är puré, de rinner ju inte lika lätt ner som fruktpureérna. Jag börjar bli orolig att något är fel. Finns det någon här som vet något om detta?

• Svar på tråden kräks av smakportioner
  • Flickan och kråkan

Har du prövat att göra egen puré? Jag har precis börjat med smakisar med min 5½ månaders. Han sätter inte i halsen eller så, men jag märker vilken skillnad det är beroende på konsistensen. Det är ju inte så lätt för dem i början. De vet ju inte hur de ska transportera maten genom munnen. Började med potatis som var rejält uppblandad med bröstmjölk.

• nathan

Jag har tänkt på det men med min stavmixer så är det fortfarande bitar i maten. kanske skulle jag köpa en matberedare.

• Flickan och kråkan

Det behöver du inte för att pröva. Mina första smakisar gjorde jag så här:

Kokade en potatis. Pressade den i vitlökspress (för att få purén riktigt slät) sedan blandade jag den med bröstmjölk. Vill man göra egen puré i större mängd är ju stavmixern bra.

Jag tänker göra egen puré med grönsaker, rotfrukter och frukt. Det är ju så enkelt. Kommer nog att köpa en del när det blir dags för kött och fisk.

• Butterscotch

Han är nog bara inte redo för smakisar än, det är ju jätteolika från barn till barn. Min dotter åt helt släta puréer utan problem, men fortsatte sen med sexmånadersmaten tills hon var nästan 10 månader gammal. Det gick inte att få henne att äta mat med mer bitar i, då såg hon ut som om hon skulle kräkas och spottade ut maten. Hon var inte redo för det helt enkelt (dock kunde hon märkligt nog äta köttbullar och sånt som hon fick plocka med själv). Först vid 10-11 månader, som sagt, kunde vi gå över till 8-månadersburkarna och vid 13 månader åt hon 12-månadersmaten med god aptit.

• Flickan och kråkan

Eller så blandar du ut den köpta med rejält med bröstmjölk. Tänkte inte på det Lite kortslutning i maskineriet.

• Jenny m Benjamin

Hur funkar det när han får hela bitar att hålla i och smaka på själv? Inta alla barn uppskattar ju puréer utan föredrar att ha lite riktig konsistens på annan mat.

• Lussekatten87

Det är nog som frösöblomster skriver,han kanske inte är redo för att prova annat än mjölk.provade idag att ge min son potatis och visst han fick lite kväljningar men han kräktes inte och han blev inte ledsen ,sen ville han ha mer,så jag tror att han var redo för det.Så du kan ju prova igen om några dagar eller 1 vecka!

~.::* Älskade lilla Gabriel 080109 *::.~
Svar på tråden kräks av smakportioner