• Disis

Min valp skäller på mig!

Jag har en cocker spaniel kille på 5 månader. Han är min första hund. Nu har han börjat få för sig att man ska skälla på mig för att få sin vilja fram. Eller så gör han det för att han vill bestämma. Hur bemöter jag detta beteende. Hittills har jag ignorerat honom när han skäller på mig men nu har jag börjat ryta tillbaks nej och fy till honom. Vill inte behöva köpa antiskallhalsband då jag tycker det är elakt. Har ni några tips eller egna erfarenheter att dela med er av?

• Svar på tråden Min valp skäller på mig!
  • Hjartesjalen

Hej! Jag kan kanske hjalpa dig.

Du gor ratt i att ignonera valpen, for han skaller pa dig for att fa uppmarksamhet o han testar dig.

Du kan testa att "alltid" ha lite godis i byxfickan el sa, o nar han skaller sa vander du ryggen at honom, sa fort han slutar skalla vander du dig om o ger honom godiset. Godis e det basta knepet nar det galler hndar o att lara dom.

Visa honom att han aldrig far din uppmarksamhet nar han skaller o "beter" sig illa. Utan sa fort, i samma secund som han slutar skalla o bete sig, da skyndar du dig att beromma med godiset, da kommer han att till slut fatta vad det e det hela handlar om, att om han ska fa din uppmarksamhet el godis sa ska han lugna ner sig.

Lycka till nu!

• Disis

Hjartesjalen skrev 2008-06-06 11:56:56 följande:

Hej! Jag kan kanske hjalpa dig.Du gor ratt i att ignonera valpen, for han skaller pa dig for att fa uppmarksamhet o han testar dig.Du kan testa att "alltid" ha lite godis i byxfickan el sa, o nar han skaller sa vander du ryggen at honom, sa fort han slutar skalla vander du dig om o ger honom godiset. Godis e det basta knepet nar det galler hndar o att lara dom.Visa honom att han aldrig far din uppmarksamhet nar han skaller o "beter" sig illa. Utan sa fort, i samma secund som han slutar skalla o bete sig, da skyndar du dig att beromma med godiset, da kommer han att till slut fatta vad det e det hela handlar om, att om han ska fa din uppmarksamhet el godis sa ska han lugna ner sig.Lycka till nu!
    TACK!
    Jag ska genast iväg och köpa godis! Har inte haft hemma på några dagar....
  • Hjartesjalen

Ja va bra! Kop nagot han totallt alskar sa funkar det. Om du vill, beratta garna hur det gar. Jag har 3 stora hundar sjalv o tranat hundar sa du far inboxa mig nar du vill med fragor.

Ma sa gott! :)

• Splach

tänk på att när en hund söker uppmärksamhet så är även negativ uppmärksamhet då han får skäll uppmärksamhet..

• miss bee

Jag har samma sak på min hund fast han är snart 3 år. Det händer bara när han är för uppspelt. Då visar jag att han inte ska skälla på mig genom att sätta honom i sin bur eller stänga in honom i nått rum en kort stund! Men min är ju så smidig och snabb ( springer å gömmer sig under saker som sängen eller bakom soffan och när man närmar sig så springer han iväg) så ibland så tar det ett tag!

• Splach
    miss bee skrev 2008-06-06 13:25:57 följande:
    Jag har samma sak på min hund fast han är snart 3 år. Det händer bara när han är för uppspelt. Då visar jag att han inte ska skälla på mig genom att sätta honom i sin bur eller stänga in honom i nått rum en kort stund! Men min är ju så smidig och snabb ( springer å gömmer sig under saker som sängen eller bakom soffan och när man närmar sig så springer han iväg) så ibland så tar det ett tag!
    det kan ju vara just det han är ute efter... din uppmärksamhet som du ger han när du jagar han..
  • Disis

Hjartesjalen skrev 2008-06-06 12:16:11 följande:

Ja va bra! Kop nagot han totallt alskar sa funkar det. Om du vill, beratta garna hur det gar. Jag har 3 stora hundar sjalv o tranat hundar sa du far inboxa mig nar du vill med fragor.Ma sa gott! :)
    Tack så hemskt mycket! Vad snällt av dig :) Jag kommer helt säkert komma med frågor till dig
  • Hjartesjalen

Du e sa valkommen sa, Lycka till med den lille goingen nu! ;)

Svar på tråden Min valp skäller på mig!