Avbytare
Vad är rimligt att ta i timlön om man har eget företag och arbetar som avbytare på olika gårdar?
Vad är rimligt att ta i timlön om man har eget företag och arbetar som avbytare på olika gårdar?
Kolla vad lantarbetaravtalet ligger på och lägg sedan på kostnader för arbetsgivaravgifter, försäkring och andra kostnader.
Då får du en fingervisning om vad du behöver ta per timme. Glöm inte att lägga på som kompensation för restid och dagar du inte är bokad.
Mvh, fd kollega.
Tror lönen ligger runt 97kr i timmen.
Men om jag tex tar 200kr exkl moms i timmen, så efter att skatter är betalda så har jag ca 100kr kvar och på dom 100kr ska jag kunna betala företags försäkring, pension, och andra utgifter och semester ersättning. Så då skulle jag egentligen behöva ta ca 250kr i timmen. Men är det dyrt? Vet du vad andra fakturerar?
Lilla Uv: Ring till maskinringen och hör vad de fakturerar. Jag tror att vi pratade om 250 kr i timmen redan -99 när LAAB splittades och det är ju ett tag sedan...
Det är bättre att ligga lite högt och kunna ge mängdrabatt på timmarna än ligga för lågt och vara tvungen att höja priset efter några månader. Tror att 250 kr är minimum för att du inte ska idka välgörenhet faktiskt.
Jag tror min man tar 250 kr/tim. Men han jobbar så lite som avbytare numera (har mest jobb på verkstäder).
Glömde: utanpå det så tar han även betalt per mil (den summan som man "ska" ta) för att köra till gårdarna.