• lillaj

Förvara tårtbotten ett dygn, hur??

Exakt, någon som vet hur man håller en tårtbotten fr'sch ett dygn? Ska man låta den stå framme, i kylen eller frysa in den, övertäckt med vad?

• Svar på tråden Förvara tårtbotten ett dygn, hur??
  • Lolalee

är den hemmagjord så rekomenderar ja att du har den i kylen.. men e den köpt o oöppnad kan du ha den i skafferiet åxå:)

• Linda1976

I plastpåse i rumstemp. Om det bara är själva "kakan" alltså.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • lillaj

Hembakt ja!! Sorry om jag var otydlig.. Bakade den precis och ska fylla den i morgon fm.

Lolalee skrev 2008-06-06 13:24:20 följande:
    är den hemmagjord så rekomenderar ja att du har den i kylen.. men e den köpt o oöppnad kan du ha den i skafferiet åxå:)
  • Thursday
    lillaj skrev 2008-06-06 13:26:34 följande:
    Hembakt ja!! Sorry om jag var otydlig.. Bakade den precis och ska fylla den i morgon fm.
    Ska ni äta tårtan imorgon? Fyll den idag i så fall och ställ i kylen, blir saftigare och godare!
  • elektra1
    lillaj skrev 2008-06-06 13:26:34 följande:
    jag bakar alltid tårtbotten dagen före, och lägger i fyllningen dagen innan det ska ätas.
    Annars blir det ju alldeles för torrt.
    Tårtor ska stå och dra sig ett dygn först för att bli riktigt goda. Blir stor skillnad på smaken.
    Sen har man på grädden och dekoration samma dag man ska äta den.
  • lillaj

Ja, jag brukar också göra så (så det är därför jag inte vet hur man bäst ska förvara en ofylld botten) men i dag finns ingen möjlighet att hinna med det så därför bakar jag botten och fyller tårtan i morogn fm till gästerna som kommer vid fyratiden. Har gjort det förr och det har varit gott det också så det ska det nog bli den här gången också.

elektra1 skrev 2008-06-06 13:29:50 följande:
    jag bakar alltid tårtbotten dagen före, och lägger i fyllningen dagen innan det ska ätas.Annars blir det ju alldeles för torrt.Tårtor ska stå och dra sig ett dygn först för att bli riktigt goda. Blir stor skillnad på smaken.Sen har man på grädden och dekoration samma dag man ska äta den.
  • elektra1
    lillaj skrev 2008-06-06 13:32:26 följande:
    Ja, jag brukar också göra så (så det är därför jag inte vet hur man bäst ska förvara en ofylld botten) men i dag finns ingen möjlighet att hinna med det så därför bakar jag botten och fyller tårtan i morogn fm till gästerna som kommer vid fyratiden. Har gjort det förr och det har varit gott det också så det ska det nog bli den här gången också.
    aha,   morsan brukar förvara den som en vanlig socker kaka.
    I plast i rumstemperatur. Sen kan man ta lite saft eller syltspad och ha på botten
    den dag man ska äta den. (om man inte hinner göra fyllningen dagen före)
    Då blir det saftigare.
  • Mamsingen

Jag fryser alltid in den, tar fram ca 30 minuter innan den ska fyllas.

• Shqiptari

Som konditor rekommenderar jag dig att frysa in den för som Mamsingen sa ovan går det fort att tina upp den.

Då håller den sig fräsch och god!

Synd att du inte hinner lägga ihop den idag, för det är annars ett bra tips. Den blir saftigare, godare och smakerna framhävs mer. Så gjorde vi alltid på kondiset jag jobbade på!

Svar på tråden Förvara tårtbotten ett dygn, hur??