• elektra1

luftkonditionering/Ac någon som har det? FÖR varmt inne..

Hej.
    Har flyttat till ett annat hus, och har sovrummen på ovanvåningen.
    Det är supervarmt där, minst 27 grader.
    Sonen på 14 månader har fått problem med att sova för att det är så varmt.
    Vågar ju inte ha fönstret öppet heller så mycket på natten, eftersom hans säng
    står precis vid fönstret.

Är det någon som har en sån där liten luftkonditionering apparat man sätter i rummen? Hur fungerar de?
    Eller har ni andra förslag?

• Svar på tråden luftkonditionering/Ac någon som har det? FÖR varmt inne..
  • Jullesmamma

I vårt förra hus hade vi en luftvärmepump som vi använde AC-funktionen på på sommaren, hur skönt som helst med 20-22 grader inne. Dock undrade väl grannarna när vi aldrig hade öppet ut på sommarenCool

• MammaHela

varför törs du inte ha fönstret öppet på övervåningen?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • elektra1
    MammaHela skrev 2008-06-06 14:26:22 följande:
    varför törs du inte ha fönstret öppet på övervåningen?

ah, glömde skriva det. 
    Grannarnas hundar skäller hela tiden, och då kan inte sonen sova
    med öppet fönster. Har försökt många gånger, men tyvärr

så tar det timmar innan han somnar igen när han väl vaknat av dem,

har blir rädd.

• elektra1
    Jullesmamma skrev 2008-06-06 14:25:01 följande:
    I vårt förra hus hade vi en luftvärmepump som vi använde AC-funktionen på på sommaren, hur skönt som helst med 20-22 grader inne. Dock undrade väl grannarna när vi aldrig hade öppet ut på sommaren
    Är det inte dyrt med luftvärmepump?
    Vi hade tänkt oss max 4000 kr.
    Vi hyr bara huset än så länge.
  • Jullesmamma

När vi köpte den -00 kostade den 40000:- !!!
    Vet inte vad de kostar nu men skulle gärna också ha en!
    Om ni har möjlighet kanske ni kan öppna ett fönster på skuggsidan ett par timmar innan läggdags?
    En brukare där jag jobbade förrut hade en "portabel" AC, som dock var tvungen att ha en koppling ut så de fick bygga en lucka istället för ett av fönstrena och koppla slang ut (inte så snyggt) dessutom brummade den ganska mycket, men en del barn blir ju lugnade av det...
    Hoppas någon mer har erfarenheter...

• Nyfiken gul

sätt in en takfläkt är mitt förslag....

vi har haft en portabel AC men det väsnades så ohyggligt trots att den var ny. Vi använde den kanske nån vecka sen fick vi sälja den, ingen fick sova i oväsendet.

Nu har vi istället en luftvärmepump med AC. Den kostade oss 15.000 .

• MammaHela
    elektra1 skrev 2008-06-06 14:32:25 följande:
    ah, glömde skriva det. Grannarnas hundar skäller hela tiden, och då kan inte sonen sovamed öppet fönster. Har försökt många gånger, men tyvärrså tar det timmar innan han somnar igen när han väl vaknat av dem,har blir rädd.
    aha..

köp sömnmedel och lura i hunden och låt sen sonen sova med öppet fönster

Skämt åsido..

En vanlig fläkt, antingen en bordsfläkt eller en på stativ som man ställer på golvet kan funka.
    Dottern på 8 hon lägger isklampar i sängen innan hon ska sova *hehe*
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • elektra1
    Jullesmamma skrev 2008-06-06 14:47:28 följande:
    När vi köpte den -00 kostade den 40000:- !!!Vet inte vad de kostar nu men skulle gärna också ha en!Om ni har möjlighet kanske ni kan öppna ett fönster på skuggsidan ett par timmar innan läggdags?En brukare där jag jobbade förrut hade en "portabel" AC, som dock var tvungen att ha en koppling ut så de fick bygga en lucka istället för ett av fönstrena och koppla slang ut (inte så snyggt) dessutom brummade den ganska mycket, men en del barn blir ju lugnade av det...Hoppas någon mer har erfarenheter...
    ja det var lite dyrt  . Har provat att ha fönstret öppet, men det hjälper tyvärr inte.
  • elektra1
    Nyfiken gul skrev 2008-06-06 14:54:57 följande:
    sätt in en takfläkt är mitt förslag.... vi har haft en portabel AC men det väsnades så ohyggligt trots att den var ny. Vi använde den kanske nån vecka sen fick vi sälja den, ingen fick sova i oväsendet.Nu har vi istället en luftvärmepump med AC. Den kostade oss 15.000 .
    ja takfläkt har vi i hallen mellan sovrummen. Kanske ska skaffa en
    till sonens rum också. Fläktar ju så skönt på natten.

Det var en billig luftvärmepump, kyler den bra? Och är den dyr i drift?
  • elektra1
    MammaHela skrev 2008-06-06 14:57:15 följande:
    aha..köp sömnmedel och lura i hunden och låt sen sonen sova med öppet fönster Skämt åsido..En vanlig fläkt, antingen en bordsfläkt eller en på stativ som man ställer på golvet kan funka.Dottern på 8 hon lägger isklampar i sängen innan hon ska sova *hehe*
    ja man blir tokig på hundarna, har funderat på att anmäla flera gånger,
    de står och skäller mycket runt 22 tiden, även tidigare och senare på kvällen.

Isklampar, det ska jag säga till min dotter som snart blir 8 år
    det kommer hon säkert att använda.
  • Nyfiken gul
    elektra1 skrev 2008-06-06 14:58:42 följande:
    ja takfläkt har vi i hallen mellan sovrummen. Kanske ska skaffa en till sonens rum också. Fläktar ju så skönt på natten.Det var en billig luftvärmepump, kyler den bra? Och är den dyr i drift?
    ja vi är helnöjda med vår pump och kyler som fan.... 27 grader ute o här där jag sitter i vardagsrummet är det ungefär 20 grader och ändå har jag AC:n inställd på absolut lägsta fläkten - ökar jag på fläkten blir det snart minusgrader härinne...

summa summarum är det samma uppvärmningskostnad med denna som med vår pellets, skillnaden är ju att vi kan få det både svalt o varmt...
  • Jesster

Tidigare har takfläktarna varit nog för att hålla värmen någorlunda borta från övervåningen, men i måndags fick jag nog. Det var 30 grader och det gick knappt att andas så vi åkte till Siba och köpte en portabel AC för 3000:-

Visst, den brummar ganska bra men vi kör den på e.m./kväll innan vi lägger oss, då kyler den ner tills vi ska sova. Nackdelen är att varmluften måste ledas ut och då måste ett fönster vara öppet, sedan kyler den suveränt men bara i rummet den står i (om man inte har öppen planlösning).

De hade också en grej för 800:- som vi funderar på att köpa till sonens rum, en luftkylare som man lägger kylklampar i.

♥ v.34 ♥
Svar på tråden luftkonditionering/Ac någon som har det? FÖR varmt inne..