• Jannamia

Vid vilken ålder slutade era barn sova under dagtid?

Jag har planer sluta låta honom sova under dagtid eftersom han somnar jättesent på kvällarna nu förtiden, oftast runt 22:00. Min son är 2 år och 8 mån.
    Vid vilken ålder slutade era barn sova på dagtid?

• Svar på tråden Vid vilken ålder slutade era barn sova under dagtid?
  • 3tjejer

Det var nog då vår dotter slutade sova middag. Sen började hon igen när hon var 3,5 år men det var för att vi flyttade till Skottland och de dagar hon gick på dagis (i början innan hon kunde engelska) blev hon jättetrött.

• NrTvå16Juni

Det var några månader innan hon blev 3 år som hon inte behövde sova på dagtid. Ibland blir det såklart så ändå att hon sover på dagen men oftast inte. Nu är hon drygt 3 år. Om pojken din är uppe till kl 22 så kan det nog göra underver med att ta bort dagssömnen eller vid akut behov minska den till 15-30 minuter.

• Moonis

Sonen är 2 år o 10 mån o är i lite mellan period nu. Har märkt att han behöver vila någon halvtimme i alla fall för att orka hela dagen men det har nog väldigt mycket med värmen att göra också.

• AW76

Runt 2 år o 3 mån började vi skippa dagssömnen hemma. Nu är han 2 år o 9 mån. Han sover 30 minuter på dagis för att orka, men sover han hemma blir han uppe jättesent. I höst får han nog skippa luren även på dagis.

• Jannamia

Testade igår att inte låta honom sova, men rätt som det var så satt han sovandes i soffan...
    Dock väckte jag honom efter 20 minuter.
    På kvällen somnade han vig 20:45 (mot tidigare 22:00) och sov ända till 08:30 (han brukar vakna vid 6:30).
    Så jag kommer nog ta bort dagvilan för gott!

Svar på tråden Vid vilken ålder slutade era barn sova under dagtid?