• Belle Amie

Tips på hur man kan få småbarn att tryckutjämna vid flygning?

Ska flyga vanlig charter i höst med vår då 4 månaders lille kille. Underar om någon vet om det finns nåt man kan köpa på Apoteket el likande som kan hjälpa barnet att trckutjämna vid start och landning? Har för mig att jag hört att det ska finns ngn form av speciella öronproppar att stoppa i öronen?

Annars kan man ju alltid försöka tajma in amningen om det nu går! :)

• Svar på tråden Tips på hur man kan få småbarn att tryckutjämna vid flygning?
  • Höst06

Vi flög precis med vår 10 månaders kille. Gav då honom nässpray, men kommer inte ihåg om det finns det till så små?
    I annat fall så kan de suga på nappen eller en nappflaska med vatten.
    För vår del gick det jättebra och han somnade innan planet hunnit lyfta.

Lycka till!

• NrTvå16Juni

Napp fungerade för vårt barn.
    Att amma borde fungera fint, det räcker ju med att barnet ammar litegrann, behöver inte vara ett helt mål.

• Mosaik

att ge napp, dricka ur flaska eller amma kan hjälpa... även nässpray är bra.. tugga tuggumi o blåsa balong kan ju bli svårt i den ålder..
    lycka till

• twinstar

Barnet tryckutjämnar själv. Det är inget man kan hjälpa till med.
    Det berättade en flygvärdinna för oss när vi flög med vår, då 4-månaders.

Hon skrek lite i 30 sekunder och det är så dom gör berättade flygvärdinnan. Skriket gör att det släpper i örat.

Man kan såklart amma eller ge flaska också och det har samma effekt som när vi tuggar tuggummi eller äter något. Dvs, det släpper kanske inte men lättar.

• Belle Amie

Tack för tipsen! Skönt att höra att det funkat bra för er, är lite orolig för att ha en bebis som skriker i 4 timmar pga att det gör ont... Ska även gör en riktig långresa, till Australien men då ör han 10 månader, så detta får väl bli ett "test"!

Ingen som vet nåt om några speciella öronproppar?

• Butterscotch

Min dotter märker inte av tryckförändringen, i alla fall visar hon inga tecken på det. Inga skrik eller så heller. Första gången vi flög försökte jag amma vid start och landning, fast hon var inte hungrig då så det funkade inte så bra. Men som sagt, det behövdes inte heller.

Nässpray har jag också hört att folk använder, kan ju vara värt att ta med ifall att.

• twinstar

Fast hur ger man nässpray till en 4-månader?

Näsdroppar finns ju för spädisar annars men de hjälper väl inte mot tryckutjämnig.

Vi har flygit två gånger. En gång när hon var fyra månader och en gång när hon var sex. Ingen av gångerna märkte vi av att hon var påverkad av start och landning särskilt mycket.

• Tigerwoman

Bebisar behöver inte tryckutjämna, öronen är inget problem för dem. Såvida de inte har något särskilt medicinskt problem vill säga. Skriker ert barn i 4 timmar (vilket är EXTREMT ovanligt) så har det sannolikt inte med öronen att göra. Vår son har flugit massor och jag har aldrig gjort något särskilt, i början ammade jag, men det slutade jag med snabbt eftersom jag märkte att det inte behövdes. Han sov sig igenom de flesta start och landningar utan att ens märka av dem.

• Tovsippan

Det är nog så att vissa barn har större problem än andra när det gäller tryckutjämningen, precis som det varierar för oss vuxna. Av vad jag läst mig till kan barn vara känsliga pga. de trånga örongångarna.

Min son hade tydliga känningar av start och framför allt landning då han flög första gången vid 7 månader, men problemet varade bara ett par minuter varje gång. Reaktionen var starkast under den första delen av nedstigningen och försvann sedan. Jag ammade så gott det gick, men han kände ett sådant obehag att han slutade och skrek i stället. Däremot gick den övriga resan, förutom alltså kort vid start och landning, alldeles utmärkt. Om någon vecka ska vi flyga til farmor på besök igen och jag oroar mig inte alls, utan tror att det nog bara blir en stund som han är besvärad även denna gång.

Jag kan nämna att min man i viss mån, men framför allt min svärmor, har ganska stora känningar av tryckförändringarna även nu som vuxna, så det är möjligt att min sov ha ärvt deras känslighet. Sjävl är jag itne särskillt känslig.

• HannahE

Jag flög med min 7 månaders första gången.
    Var skitnervös över att han skulle bli hysterisk.

Allt gick som på en dans. Han hade napp i munn och sa inte ett ljud. I landningen somnade han och vaknade inte heller av trycket.

Köp några nya leksaker han inte sett förrut. Det kan hålla honom
    på andra tankar :)

• zazaza

vi flög men våran son när han va 10månader inga problem han fick en flaska vid start å somnade av gunget i planet sov några timmar vaknade lekte åt å sen fick han flaska vid landning å somnande igen.samma visa när vi åkte hem.de blir så mkt nytt å ta in så dom blir lätt trötta..men teo fick näsdroppar innan för att lätta på trycket lite.istället för nässpray.allt går säkert jättebra.kan bara tillägga att paret framför oss på hemresan hade de lite krångligt med deras 1åriga son sim fått magvirus..han spydde flera gånger i planet överallt..inte så kul å sitta i den doften på ett varmt plan ;)

• Belle Amie

Tack för era erfarenheter. Jag får hålla tummarna att det går bra, speciellt på vår långflygningen framöver!

• enzendo

Hej. Vi har flugit två gånger med våra barn och det har inte varit några problem någon av gångerna. Jag har gett dom lite nässpray innan start.Men annars tycker jag inte dom verkat bli nått påverkade av tryck i öronen. Så de går nog bra för er oxå.
    Kram

• Engla1983

Jag orkade inte läsa alla inlägg, men hörde på öppna fsk idag att det finns öronproppar till barn som funkar jättebra!
    En mamma där hade använt de både på sig själv och barnen, finns på apoteket!

• MammatillCasper

Enligt barnläkaren på vårt bvc skall man en stund innan flygningen ge barnet en dos med näsdroppar, riktiga från apoteket och inte koksaltlösning. Efter dosen skall man vända upp och ner på barnet ett par sekunder så att nässprayen sprider sig i gångarna. Därefter är det bara att flyga . Kan inte svära på att det funkar, skall själv prova i juli.

Skön sommar!

• MammatillCasper

Glömde säga att det är främst vid starten och den snabba uppgången som det blir stort tryck, landningarna brukar vara ganska milda för öronen. Lycka till

• Belle Amie
    MammatillCasper skrev 2008-06-13 11:15:15 följande:
    Enligt barnläkaren på vårt bvc skall man en stund innan flygningen ge barnet en dos med näsdroppar, riktiga från apoteket och inte koksaltlösning. Efter dosen skall man vända upp och ner på barnet ett par sekunder så att nässprayen sprider sig i gångarna. Därefter är det bara att flyga . Kan inte svära på att det funkar, skall själv prova i juli.Skön sommar!
    Helt klart värt att testa!

Lycka till själv :)
  • Tigerwoman

Enligt vår barnläkare behöver man absolut inte använda nässpray, annat än om barnet är uppenbart förkylt. Det har jag heller aldrig gjort, det har funkat jättebra ändå.

• twinstar
    MammatillCasper skrev 2008-06-13 11:16:45 följande:
    Glömde säga att det är främst vid starten och den snabba uppgången som det blir stort tryck, landningarna brukar vara ganska milda för öronen. Lycka till
    Fast för en vuxen är det ju precis tvärtom.
    Starten brukar inte kännas så farligt men däremot landningen.

Varför skiljer det sig för barn?
Svar på tråden Tips på hur man kan få småbarn att tryckutjämna vid flygning?