Det är nog så att vissa barn har större problem än andra när det gäller tryckutjämningen, precis som det varierar för oss vuxna. Av vad jag läst mig till kan barn vara känsliga pga. de trånga örongångarna.
Min son hade tydliga känningar av start och framför allt landning då han flög första gången vid 7 månader, men problemet varade bara ett par minuter varje gång. Reaktionen var starkast under den första delen av nedstigningen och försvann sedan. Jag ammade så gott det gick, men han kände ett sådant obehag att han slutade och skrek i stället. Däremot gick den övriga resan, förutom alltså kort vid start och landning, alldeles utmärkt. Om någon vecka ska vi flyga til farmor på besök igen och jag oroar mig inte alls, utan tror att det nog bara blir en stund som han är besvärad även denna gång.
Jag kan nämna att min man i viss mån, men framför allt min svärmor, har ganska stora känningar av tryckförändringarna även nu som vuxna, så det är möjligt att min sov ha ärvt deras känslighet. Sjävl är jag itne särskillt känslig.