Isländska efternamn
Jag bara undrar! Har ingen koll.
Hur fungerar isländska efternamn? Om pappan heter Stefan, blir sonen då och heta Stefansson och dottern Stefansdottír, eller?
Jag bara undrar! Har ingen koll.
Hur fungerar isländska efternamn? Om pappan heter Stefan, blir sonen då och heta Stefansson och dottern Stefansdottír, eller?
Med Guðjónsson då? Är inte det vanligt? Är det så att de har två namn, t.ex Stefansson Guðjónsson?
ja... om pappan heter stefan blir sonen stefansson og dotterns stefansdóttir.
Guðjónsson blir det juh om pappan heter Guðjón... det finns tilfälle där det blir två efternamn... som ditt exampel men det är ovanligt.
Jaha... Vad invecklat. Så ingen i familjen har samma efternamn, förutom barnen då? Tack för svaret.
Det är rätt intressant det där. När jag läste en kurs i isländska för många år sen sa vår lärare (islänning) att det var så himla konstigt att vi i Sverige inte hade samma namnsystem som dem. "För då vet man ju inte vilken som är personens pappa (=släkt)".
Några islänningar jag känner till låter dessutom två pojknamn liksom gå "omlott" i familjen hela tiden. Säg att en man heter Stefan Eyvindsson, så får han en son som får heta Eyvind Stefansson och sen får dennes son namnet Stefan Eyvindsson. Jag vet inte om det är vanligt, men jag har stött på fenomenet några gånger (det blir ju alltid så att en pojk alltså har samma namn som sin farfar).
Om mamman är ensamstående vad får barnet för efternamn då?
Alvia skrev 2008-06-07 22:29:22 följande:
Vi hade exakt samma namngivningstradition i Sverige fram till för ca 100 år sedan (min farfar och min pappa fick t.ex. sina efternamn, men jag vet att det var ganska ovanligt så sent som när min pappa fick det). Egentligen begriper jag inte hur det gick till när vi slutade med det. Att man "ärver" namn som Holmström är ju logiskt, men patronymikon (namn efter fadern) borde inte kunna ärvas.