• kirsikka

Någon som köpt ett hus med höga radonhalter?

Vi har letat efter ett hus i över tre år, bor i en tvåa med två barn = jättejobbigt, och har nu hittat ett hus som vi vill köpa. Det fyller alla våra kriterier (och de är många!) men huset har lättbetong (blåbetong) i grunden och höga radonhalter (280 bq i övervåningen och 600 bq i källaren). Ägaren har satt in en luftvärmepump och konsulten som håller på att åtgärda radonet garanterar att halterna kommer att sjunka under 200 (åtgärdas med luftventilantion).

Är nyfiken att veta om någon annan köpt ett hus med höga radonhalter och åtgärdat det, hur lyckades det, har ni låga värden i dag?

Vi är väldigt osäkra just nu (besviken!!!) dessutom är mannen en rökare, vågar vi?

• Svar på tråden Någon som köpt ett hus med höga radonhalter?
  • Anghammarad

Det är relativt sett enkelt och billigt att radonsanera. Faktum är att rent ekonomiskt gör man förmodligen en bra affär om man köper ett radonhus eftersom priset nästan säkert sjunkit mer pga radonet än det faktiskt kostar att åtgärda det.

• kirsikka

Faktum är att vi verkar stå ganska bra till i budgivningen och priset ligger ganska mycket under vår "smärtgräns". Radonet verkar skrämma de flesta köpare. Kostnaden är redan betalt av säljaren. Funderar bara om det blir svårt att sälja om vi skulle vilja det, och om förbättring av ventilationen åtgärdar problemet långsiktigt så att radonhalter inte börjar stiga igen.

Någon som har åsikter/erfarenhet?

• sagogryn

Vi fick reda å¨radon i efterhand pga lite olika omständigheter. Hade jag vetat om radonet idag hade jag aldrig köpt huset. Vi har radonsanerat två gånger men inte fått ner värdet. Vi har tätat och installerat ventilaton/fläkt. Så mitt råd är att ni inte ska köpa.

• RME

De kan aldrig garantera att radonhalten sjunker under gränsvärdet. Om ni köper huset så se till att din man röker utomhus :)

• yossis

Vi bori ett radon hus, visste inte att värdena var för höga när vi köpte det utan det fick vi reda på efteråt av olika anledningar. Vi fick bidrag från Länstyrelsen för att radonsanera huset, fick hälften i bidrag.

• deeeeee

Jag skulle inte kunna slappna av hemma om jag visste att det var ett radonus....

• kirsikka
    yossis skrev 2008-06-06 22:34:00 följande:
    Vi bori ett radon hus, visste inte att värdena var för höga när vi köpte det utan det fick vi reda på efteråt av olika anledningar. Vi fick bidrag från Länstyrelsen för att radonsanera huset, fick hälften i bidrag.
    Har ni markradon eller radon i byggnaden? Har ni mätt igen efter saneringen?
  • kirsikka
    deeeeee skrev 2008-06-06 22:44:03 följande:
    Jag skulle inte kunna slappna av hemma om jag visste att det var ett radonus....
    Just detta funderar jag på....Fundersam kommer jag ha mätare installerade året runt....
  • yossis
    Satu skrev 2008-06-06 22:52:57 följande:
    Har ni markradon eller radon i byggnaden? Har ni mätt igen efter saneringen?
    Både markradon & huset är byggt i blåbetong. Ja, vi har gjort en låntidsmätning under vintern som var.
  • kirsikka
    yossis skrev 2008-06-06 22:57:44 följande:
    Både markradon & huset är byggt i blåbetong. Ja, vi har gjort en låntidsmätning under vintern som var.
    ...??? hur mycket? *jättenyfiken*
Svar på tråden Någon som köpt ett hus med höga radonhalter?