CloudBerry skrev 2008-06-07 14:54:18 följande:
Kaniner är tåligare och kan hantera ett fall på 30-40 cm vilket inte marsvin kan. Men kaniner är osocialare och vill inte gärna bli buren och hållen på samma sätt som marsvin. Kaniner sprätter jättemycket och det ser bedrövligt ut runt buren. Kaniner måste också få hoppa runt varje dag. Kaniner kan vara ute vintertid vilket inte marsvin kan. Hankaniner sätter på allt möjligt men honkaniner kan vara svårare att få tama.Min 3-åriga tjej äger en dvärgvädur och det fungerar utmärkt. Barnet måste gilla djur och vara fullt medveten om att kaninen inte är någon leksak.
Huruvida kaninen kan hantera ett fall på 30-40cm beror helt på hur kaninen landar.
Har man tur, klarar sig kaninen.
Men den kan bryta benet, eller ryggen om den landar på den.
Kaniners ryggrad är väldigt ömtålig.
Och att kaniner är osociala stämmer inte.
Det beror helt och hållet på individen, precis som för marsvin.
Har 1 kanin som inte gillar att bli buren, men hon är väldigt stor (väger 8kg) och är höjdrädd.
Så det är inte särskilt konstigt.
2 av mina, samt 1 av familjens kaniner älskar att vara i famnen och bli kelade med!
De t.o.m. somnar efter en stund.
Och huruvida kaninerna skvätter är också en fråga om individ.
Hälften av mina kaniner skvätter runt som tokar med torven, medans de andra låter den vara helt.
Att hankaniner sätter på allt har jag heller ingen erfarenhet utav.
Visst kan de bli väldigt haniga under försommaren, men det är inte särskilt farligt alls.
Och att honor skulle vara svåra att få tama - bullshit (ursäkta språket).
Min allra mysigaste och keligaste kanin, är en hona.
Som ALLTID handlar det om individ.