• Viffy

Hur jobbigt är det att ha kanin?

Vi funderar på att skaffa en liten kanin till vår 3-åring, blir såklart jag som får ta hand om den, så innan vi skaffar en vill jag veta hur mycket jobb som krävs och hur man gör på vintern? I sommar tänkte vi ha den ute i bur.

• Svar på tråden Hur jobbigt är det att ha kanin?
  • Nyfiken gul

att ha kanin är som att ha katt. Kräver skötsel och tillsyn dagligen och man kan inte åka bort ifrån den utan att ha någon som sköter den.

vintertid får den bo i bur inne men släpp gärna ut den i något stängt rum så den får röra lite på sig.

kräver mycket kärlek och kel.

O så får man aldrig glömma att en kanin bits hårt och har sylvassa tänder och klor.

• isisisis

Det är betydligt"jobbigare" att ha en kanin än tex ett marsvin.

En kanin behöver vara ute flera timmar om dagen och hoppa runt.

Den är extremt social och vill ha sällskap och rörelse runt omkrinh sig.Annars blir den deprimerad.

Ett marsvin behöver såklart också stimuleras och komma ut varje dag.

Men kaninen behöver ännu mer....

• Viffy

Hm, låter ju jobbigt och lite farligt att ha för en 3-åring. Marsvin då? Kan man ha dom ute?

• Jesslan

på vintern får ni ha den inne i eller i vinterbonad bur man måste rensa ut burarna rätt ofta för dom bajsar snabbt ner, det positiva är att dom oftast bara bajsar på samma ställe.
    Har haft en del kaniner och våran 5 åriing vill ha en men det är mer jobb än det är roligt om jag ska vara ärlig. Jag går inte med på att skaffa en hon fick en katt istället.

sen är det ju kul om man tex ställer ut dom. Ska du skaffa så välj en hane dom blir mer keliga än honor

Den tredje söndagen i juli har man sedan 1967 firat den skåneländska flaggans dag.
  • isisisis

Du kan ha marsvinet ute korta stunder.Om det inte är blåsigt.
    Det får inte vara för kallt på marken heller.

En annan sak att tänka på...

Låt ALDRIG barnet bära eller lyfta marsvinet självt.
    Eller kaninen.

Om den tappar den så kan de dö!

Det är ditt ansvar med det lilla djurlivet.
    Däremot kan barnet sitta med djuret i knät,eller leka med det på golvet.

• Grenna

Daglig tillsyn med mat och vatten krävs så lite pill är det med kanin. Vi har vår ute året om: på vintern i vinterbonat hus och på sommaren i en större, flyttbar bur. Sen har vi henne ute i koppel när vädret tillåter.

• Pikapika

Skulle nog säga att det nästan är lättare med en katt, med tanke på att den får vara med lös i hemmet på ett mer naturligt sätt, vilket är trevligare för både den och er i längden.

Jag tycker INTE att man ska ha varesig en kanin eller ett marsvin ensamt, utan minst två, då båda är MYCKET sociala av sig i naturen. Väldigt få, om någon, har den tid som behövs för att ersätta (kan man ersätta ett sälskap med en artfrände??) det sälskapet.

• Pikapika

Lättast är kanske att hitta en vuxen katt som behöver ett nytt hem. Det är ett säkrare kort, katten är sas "färdig" och man slipper den "jobbiga" första "kattungetiden".

LYCKA TILL!!

• Laminie

Åh, det är supermysigt och härligt att ha kanin! Visst krävs det en hel del jobb men det är det värt

• isisisis

Alldeles nyss såg jag en lycklig kanin.

Mina nya grannar en bit bort har helstängslat på tomten och de hade skaffat 2 kaniner.Vädurar.

De får gå lösa på hela tomten och göra vad de vill.

Den ena kom fram till stängslet och ville leka och nosa,sällskapliga som de är.

Det är roligt att se.

Själv har jag haft 3 st vädurar som gått lösa genom åren

När jag gick därifrån så la han sig under trädet och sträckte ut sig som bara kaniner kan göra

• Grenna

isisisis> Vilket härligt kaninliv!

Önskar vi kunde göra så men tyvärr har vi både räv och hök i omgivningarna så det törs vi inte.

• Zvinto

Visst, en kanin kan bita hårt och har vassa tänder och klor.
    Men vilket djur har inte det?
    Klart djuren kan göra skada om de vill.
    Jag har under mina 9 år som kaninägare bara varit med om 1 kanin som bet.
    Men på henne var det fel i psyket.
    En fullt frisk kanin ska inte bita.

Mina är urmysiga!
    Har 4st (2 dvärgvädurar, 1 lilla tysk vädur och 1 belgisk jätte).
    Superlätta att handskas med, älskar att bli kelade med.
    Men klart det beror på deras gener och hur de har blivit hanterade innan.
    Fast skulle nog inte rekommendera en kanin till en 3-åring.
    Kaniner är inte elaka, men har stora starka bakben och kan sprattla om de blir rädda när man lyfter dem.
    Då passar nog marsvin bättre, då de inte alls kan sprattla på samma sätt.

• Niike

Ville bara säga att kaniner är som de skrev i början som katter. Kaniner kan man även ha lösa kaniner kan bli ganska lätt rumsrena...

• Zvinto
    Svar på #7
    Pikapika skrev 2008-06-07 11:30:51 följande:
    Jag tycker INTE att man ska ha varesig en kanin eller ett marsvin ensamt, utan minst två, då båda är MYCKET sociala av sig i naturen. Väldigt få, om någon, har den tid som behövs för att ersätta (kan man ersätta ett sälskap med en artfrände??) det sälskapet.
    Och jag säger tvärtom.
    Jag skulle aldrig ha 2 kaniner ihop, om det inte är en hona+kastrerad hane.
    Kaniner har inte samma behov av sällskap, som ex marsvin.
    Marsvin är flockdjur, det är INTE kaniner.
    Kaniner är kolonidjur, vilket innebär att de visserligen bor flera kaniner på en stor yta, men varje individ har sin egen håla som de skyddar med sitt liv, om det behövs.
    De får hitta mat själva, men varnar varandra vid fara.
    Är väldigt få uppfödare av kanin, som rekommenderar att ha 2 kaniner ihop.
    Kaniner och guldhamster är även de enda smådjuren som enligt lag inte måste vara 2.
    Har tagit omhand 2 syskonpar (systar) för omplacering förut, och fick sära på bägge paren.
    I det ena paret var den dominante väldigt elak mot sin syster och gav henne ett rejält sår i ljumsken.
    I det andra så red den dominante på sin syster i princip hela tiden, vilket ledde till enorm stress hos den undergivna systern.
    2 hanar går inte heller, de slåss, till döden om man har otur!
  • Marlene B

Kaniner är tåligare och kan hantera ett fall på 30-40 cm vilket inte marsvin kan. Men kaniner är osocialare och vill inte gärna bli buren och hållen på samma sätt som marsvin. Kaniner sprätter jättemycket och det ser bedrövligt ut runt buren. Kaniner måste också få hoppa runt varje dag. Kaniner kan vara ute vintertid vilket inte marsvin kan. Hankaniner sätter på allt möjligt men honkaniner kan vara svårare att få tama.

Min 3-åriga tjej äger en dvärgvädur och det fungerar utmärkt. Barnet måste gilla djur och vara fullt medveten om att kaninen inte är någon leksak.

• Heisan

Inte jobbigt alls, man städar åt den regelbundet, ger dem mat o vatten, låter de springa lösa-vi har våra i hage ute på dagen under tillsyn tills de blir så stora att de inte tar sig igenom nätet o inne på nätterna-vi har varg, räv o grävlingar som huserar på tomten under nätterna... Vi har två honor tillsammans-en Belgisk Jätte o En Fransk vädur.. Min personliga åsikt är att ju större kanin desto lugnare kanin... När jag hade marsvin så var de ute på dagarna på sommaren o inne på vintern....

Dec-07: 107-89,6
  • Zvinto
    CloudBerry skrev 2008-06-07 14:54:18 följande:
    Kaniner är tåligare och kan hantera ett fall på 30-40 cm vilket inte marsvin kan. Men kaniner är osocialare och vill inte gärna bli buren och hållen på samma sätt som marsvin. Kaniner sprätter jättemycket och det ser bedrövligt ut runt buren. Kaniner måste också få hoppa runt varje dag. Kaniner kan vara ute vintertid vilket inte marsvin kan. Hankaniner sätter på allt möjligt men honkaniner kan vara svårare att få tama.Min 3-åriga tjej äger en dvärgvädur och det fungerar utmärkt. Barnet måste gilla djur och vara fullt medveten om att kaninen inte är någon leksak.
    Huruvida kaninen kan hantera ett fall på 30-40cm beror helt på hur kaninen landar.
    Har man tur, klarar sig kaninen.
    Men den kan bryta benet, eller ryggen om den landar på den.
    Kaniners ryggrad är väldigt ömtålig.
    Och att kaniner är osociala stämmer inte.
    Det beror helt och hållet på individen, precis som för marsvin.
    Har 1 kanin som inte gillar att bli buren, men hon är väldigt stor (väger 8kg) och är höjdrädd.
    Så det är inte särskilt konstigt.
    2 av mina, samt 1 av familjens kaniner älskar att vara i famnen och bli kelade med!
    De t.o.m. somnar efter en stund.
    Och huruvida kaninerna skvätter är också en fråga om individ.
    Hälften av mina kaniner skvätter runt som tokar med torven, medans de andra låter den vara helt.
    Att hankaniner sätter på allt har jag heller ingen erfarenhet utav.
    Visst kan de bli väldigt haniga under försommaren, men det är inte särskilt farligt alls.
    Och att honor skulle vara svåra att få tama - bullshit (ursäkta språket).
    Min allra mysigaste och keligaste kanin, är en hona.
    Som ALLTID handlar det om individ.
  • isisisis

Att kaniner klarar ett fall bättre än ett marsvin är inte sant.
    Att kaniner är mindre sociala är inte heller sant.
    Likaså att honor skulle vara svåra att få tama tycker jag inte stämmer i de fall jag upplevt iaf.

• Marlene B
    Zvinto skrev 2008-06-07 15:32:03 följande:
    Huruvida kaninen kan hantera ett fall på 30-40cm beror helt på hur kaninen landar.Har man tur, klarar sig kaninen.Men den kan bryta benet, eller ryggen om den landar på den.Kaniners ryggrad är väldigt ömtålig.Och att kaniner är osociala stämmer inte.Det beror helt och hållet på individen, precis som för marsvin.Har 1 kanin som inte gillar att bli buren, men hon är väldigt stor (väger 8kg) och är höjdrädd.Så det är inte särskilt konstigt.2 av mina, samt 1 av familjens kaniner älskar att vara i famnen och bli kelade med!De t.o.m. somnar efter en stund.Och huruvida kaninerna skvätter är också en fråga om individ.Hälften av mina kaniner skvätter runt som tokar med torven, medans de andra låter den vara helt.Att hankaniner sätter på allt har jag heller ingen erfarenhet utav.Visst kan de bli väldigt haniga under försommaren, men det är inte särskilt farligt alls.Och att honor skulle vara svåra att få tama - bullshit (ursäkta språket).Min allra mysigaste och keligaste kanin, är en hona.Som ALLTID handlar det om individ.
    [/citat]
    isisisis skrev 2008-06-07 16:45:57 följande:
    [citat]
    Att kaniner klarar ett fall bättre än ett marsvin är inte sant.Att kaniner är mindre sociala är inte heller sant.Likaså att honor skulle vara svåra att få tama tycker jag inte stämmer i de fall jag upplevt iaf.
    Ni har säkert helt rätt, jag drog mina personliga erfarenheter och de kommentarer jag fått av en aukt. uppfödare.

Jag har haft 3 kaniner och 3 marsvin i mitt liv så jag är absolut ingen expert och det var fel av mig att skriva inlägget utan att klargöra att det är mina personliga åsikter och inte ren fakta det handlade om.
Svar på tråden Hur jobbigt är det att ha kanin?