• Bojjan84

Nyss skaffat linser..

Jag har skaffat linser efter många år med glasögon, har nu använt dom i 2 dagar. Men ska det va så här obekvämt med linser? Jag tycker att det känns konstigt i ögat (vill gärna kisa el så känns det som jag spärrar upp ögat) och jag blinkar som en galning. Sen tycker jag att jag ser sämre oxå? Men jag var ju till en optiker så dom ska passa. Är det för att jag är ovan som det känns konstigt/obekvämt i ögat + sämre syn? Hur kan det kännas för en lins nybörjare?

• Svar på tråden Nyss skaffat linser..
  • FriSam

Första gången som jag använde linser så kändes det som att blicken inte "följde med" ibland. Svårt att förklara... En gång när jag skulle gå av en buss så var det svårt att bedöma avståndet nerför trappan.

Jag tyckte att det sved i ögonen och det rann ofta, så efter ett par dagar så pallade jag inte mer, utan tog med dom till optikern igen.
    jag fick då med mig ett nytt par hem, något som jag var ganska skeptisk emot, de skulle "släppa igenom syret bättre".
    Men det var enooorm skillnad, de som jag har kan man sova med, använder dom 1 månad, sen tar jag ut dom, slänger och sätter i nya.

Jättelätt, dubbelt så dyrt. Värt varenda krona, speciellt nu när jag vet att dom passar mig och jag vet styrkan, så jag kan köpa från internet istället. Har använt dessa i 8 år, helt utan problem.....

• sherlock

Det tar några dagar. Första dagen jag hade mina sved dom efter några timmer och var otroligt obekväma.

Efter ett par dagar satt dom dock bra. Pröva att bara ha dem ett par timmar per dag första veckan. Ge ögonen en chans att vänja sig.

Har haft dom i 10 år nu och storm trivs (samma sorts lins dvs)

• mrs holiday

Jag tror som Sherlock, att du ska försöka vänja ögonen lite i taget. Börja med ett par timmar, använd dem inte varje dag osv.

Jag hade problem med att bedöma storlek i början, tyckte att barnens skor såg ut som stl 42 osv Kunde absolut inte handla kläder med linser på, hade ingen känning alls för vilken storlek jag skulle välja på klädställningarna! Tyckte minifärskpotatisarna var enorma... Nu har jag vant mig, men det är skillnad på synen när jag tar ur linserna och sätter på mig glasögonen direkt efter.

Jag ser också sämre än med glasögon, ser inte så bra vad det står långt bort på skyltar och så, men den härliga vidvinkelsynen man får med linser väger upp.

• IaOnDaFluff

Man ska ju inte ha linser så länge i början.. max två timmar per dag.. och sen stegvis öka..

• Bojjan84

Jo jag är ganska säker att jag sätter dom åt rätt håll, kollar både en och två gånger innan jag petar in dom.
    Nu en annan nybörjar fråga: Kan linserna "försvinna" in bakom ögat? När jag skulle ta ut dom på lördag natt så hittade jag inte vänster lins i ögat. Men jag har ju inte märkt att den ramlat ut så nu är jag lite skraj att det åkt in i ögat....hjälp

• Em00

En lins försvann för mig en gång också, jag hittade den inte och tror inte jag fick ut den. Undrar fortfarande vart den tog vägen =P

• Skogshallon
    Bojjan84 skrev 2008-06-08 22:22:44 följande:
    Jo jag är ganska säker att jag sätter dom åt rätt håll, kollar både en och två gånger innan jag petar in dom.Nu en annan nybörjar fråga: Kan linserna "försvinna" in bakom ögat? När jag skulle ta ut dom på lördag natt så hittade jag inte vänster lins i ögat. Men jag har ju inte märkt att den ramlat ut så nu är jag lite skraj att det åkt in i ögat....hjälp
    Ja, linsen kan ju vika sig och åka in under ögonlocket. Jag har lyckats tappa bort en lins i ögat några gånger, men har hittat dem till slut. Ofta har det varit så att jag kliat mig i ögat och då har linsen vikt sig och åkt under ögonlocket, men efter ett tag har jag lyckats få fram den igen. De kan ju inte försvinna helt och hållet.
  • ananda74

Det låter ju som du har för torra ögon. om linsen inte följer med när du flyttar ögat så beror det nog på torra ögon, inget glid alltså. jag har också haft problem med torra ögon och trodde felaktigt att det betydde att jag var tvungen att ha linser med så hög vätskehalt som möjligt. detta var dock helt fel fick jag lära mig av min optiker. i själva verket ska såna som jag satsa på linser med så lågt vätskeinnehåll som möjligt, för vid ett högt v-inneh så avdunstar MER vätska än det gör om linsen inte innehåller så mycket vätska. och då blir linsen snustorr efter ett tag trots att den utlovade att den skulle vara fuktig hela dan pga hög vätskehalt. det finns ju lnser med upp till 80% vätskehalt men den jag har nu har bara runt 40% tror jag och är mycket bättre. prata med din optiker. det är FEL om det känns så obekvämt.

Svar på tråden Nyss skaffat linser..