• Anonym

Anonymt tips till Polis?

Kan man ringa in och tipsa Polis om någon som har olagliga vapen och är lite oberäknelig?

• Svar på tråden Anonymt tips till Polis?
  • Anonym

Givetvis. Maila, ring eller skicka brev. Alla sätt funkar.

• Anonym

HUr vet man att de är olagliga? Ring polisen och kolla det först.

• FH Mamma
    Anonym skrev 2008-06-07 13:18:23 följande:
    HUr vet man att de är olagliga? Ring polisen och kolla det först.
    fast om man anmäler och det inte är olagligt struntar ju polisen i det ..
  • Anonym
    FH Mamma skrev 2008-06-07 13:28:22 följande:
    fast om man anmäler och det inte är olagligt struntar ju polisen i det ..
    Fast det blir ingen anmälan, utan ett spaningsuppslag. Man kan ju inte veta om ett brott begåtts.
  • FH Mamma
    Anonym skrev 2008-06-07 17:01:40 följande:
    Fast det blir ingen anmälan, utan ett spaningsuppslag. Man kan ju inte veta om ett brott begåtts.
    Klart man kan veta om ett brott begåtts däremot med vapen kan det vara svårare att veta säkert om det är olagligt eller inte beroende på license men om man känner personen ifrågan som beter sig underligt och har vapen så skulle jag tro starkt att det är ett brott.
  • Anonym
    FH Mamma skrev 2008-06-07 17:05:16 följande:
    Klart man kan veta om ett brott begåtts däremot med vapen kan det vara svårare att veta säkert om det är olagligt eller inte beroende på license men om man känner personen ifrågan som beter sig underligt och har vapen så skulle jag tro starkt att det är ett brott.
    Men polisen kan ju inte veta om ett olaga vapeninnehav har begåtts. Det måste man kolla upp först. Därför använder man sig av spaningsuppslag.

Att man beter sig underligt och har vapen är ju inget brott, men kan klart vara oroväckande.

Men det blir fortfarande ingen anmälan om brott om någon ringer och säger att en person har vapen hemma utan licens. Man skriver ett spaningsuppslag. Jag har skrivit ett antal sådana själv.
  • Anonym

Personen kör omkring med en skarpladdad revolver i handsfacket i bilen. Han har inte licens för den. Han har både alkohol och drogproblem. Han är dessutom deprimerad och kan bli våldsam mot folk. Det är en i min sambos familj och alla runt omkring honom blundar för problemet. jag börjar bli rädd att nått allvarligt skall hända innan någon ingriper. Personligen tror jag att ett polisingrepp är det ända som biter.

• Anonym

Låte inte alls bra!! Kombinationen alkohol, droger och vapen! Är han kriminell eller tillhör han något gäng, eller har han bara pistol "sådär"?

• Anonym

Jag hade definitivt polisanmält, tänk om han börjar skjuta folk när han är påtänd...!!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-08 00:31:24 följande:
    Jag hade definitivt polisanmält, tänk om han börjar skjuta folk när han är påtänd...!!
    Ska ta det en gång till. Det blir ingen polisanmälan om TS ringer anonymt. Man skriver ett spaningsuppslag. OM polisen sedan stoppar perosnen och kontrollerar honom och hittar vapen som personen har olagligen så skriver polisen en anmälan.
  • mittenavapril

Föreslår att du från tex en hotmailadress mailar till din lokala polismyndighet. Kolla på www.polisen.se och se vilken mailadress din lokala polis har. Skriv sedan där det du vill berätta. Vill du vara anonym så skriv då ingen avsändare. As simple as that. Mailet kommer sedan att vidarebefordras till den enhet, KUT.en som sedan behandlar informationen som de vill. Som någon skrev tidigare så kan polisen av informationen skriva ett sk spaningsuppslag, underrättelseuppslag och sedan så klassificeras informationen beroende på hur trovärdig debn är. Iom att du är anonym så sjunkar trovärdigheten i informationen en hel del eftersom polisen inte kan bekräfta eller kontrollera med dig.

• mittenavapril

vid en polisanmälan så kan man inte vara anonym. det krävs inte att man faktiskt vet att brott är begånget för att göra en polisanmälan. det är ju den följande utredningen som skall bevisa brott. En polis får aldrig neka att ta upp en polisanmälan även om han vet att brott inte är begånget. tex när någon anmäler månen stulen (viss förhandligsförmåga får anv av polis för att avstyra just en sån anmälan)

Anonym skrev 2008-06-08 00:31:24 följande:
  • Anonym
    mittenavapril skrev 2008-06-09 20:15:43 följande:
    vid en polisanmälan så kan man inte vara anonym. det krävs inte att man faktiskt vet att brott är begånget för att göra en polisanmälan. det är ju den följande utredningen som skall bevisa brott. En polis får aldrig neka att ta upp en polisanmälan även om han vet att brott inte är begånget. tex när någon anmäler månen stulen (viss förhandligsförmåga får anv av polis för att avstyra just en sån anmälan)
    Som sagt. Sluta skriv sådant du inte vet något om. Man kan visst vara anonym om man gör en polisanmälan.

En tjänsteman får visst neka att ta upp en anmälan om det är uppenbart att det inte är ett brott. Dock skriver vi på nästan allt för att försäkringsbolagen vill det.
  • Anonym

Om man ringer från ett nr som inte är skyddat så har den som blivit anmäld rätt att veta vem som ringt om han blir åtalad. Enda sättet att vara anonym är att ringa från ett skyddat nummer. Allså kan dom få reda på vem som anmält även om man inte uppger namn. Så är det iaf som man ringer till sos larmcentral och anmäler ett brott.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-09 22:12:32 följande:
    Om man ringer från ett nr som inte är skyddat så har den som blivit anmäld rätt att veta vem som ringt om han blir åtalad. Enda sättet att vara anonym är att ringa från ett skyddat nummer. Allså kan dom få reda på vem som anmält även om man inte uppger namn. Så är det iaf som man ringer till sos larmcentral och anmäler ett brott.
    Fast SOS alarm tar inte emot anmälningar om brott.
  • Anonym

Jag menar om man ringer för att någon står och gör något brottsligt utanför ens hus. Typ skjuter på vägskyltar eller så...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-09 22:15:17 följande:
    Jag menar om man ringer för att någon står och gör något brottsligt utanför ens hus. Typ skjuter på vägskyltar eller så...
    Om en person ringer till mig i ett sådant ärende och säger att den vill vara anonym, då får den vara det, även fast jag kan se ett telefonnummer i displayen.

Sedan kan man skriva upp det telefonnumret, skriva en anteckning och skicka till eventuell utredare om att anmälaren ringde från det numret. Fortfarande är personen anonym.

I TS fall blir det fortfarande en spaningsanteckning man skriver, inte en anmälan.
  • Anonym

ok. Ja jag vet ju inte alls hur det blir i just det här fallet. Det enda jag vet är att om jag skulle ringa till polisen eller sos när min granne håller på att bråka eller gör galna saker så har han rätt att få veta från vilket nummer "anmälan" kom om han skulle bli åtalad, även om jag bett att få vara anonym. Vilket gör att jag inte ringer utan bara låser dörren om mig.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-09 22:31:07 följande:
    ok. Ja jag vet ju inte alls hur det blir i just det här fallet. Det enda jag vet är att om jag skulle ringa till polisen eller sos när min granne håller på att bråka eller gör galna saker så har han rätt att få veta från vilket nummer "anmälan" kom om han skulle bli åtalad, även om jag bett att få vara anonym. Vilket gör att jag inte ringer utan bara låser dörren om mig.
    Ja, om telefonnumret tagis upp i anmälan och skrivits in i anmälan. Då kan den misstäntke läsa det i förundersökningen när den är klar.

Det är inte alltid jag kollar i displayen när någon ringer. Det är inget vi är skyldiga till att göra.
Svar på tråden Anonymt tips till Polis?