Anonymt tips till Polis?
Kan man ringa in och tipsa Polis om någon som har olagliga vapen och är lite oberäknelig?
Kan man ringa in och tipsa Polis om någon som har olagliga vapen och är lite oberäknelig?
Givetvis. Maila, ring eller skicka brev. Alla sätt funkar.
HUr vet man att de är olagliga? Ring polisen och kolla det först.
Jopps d kan man :)
Personen kör omkring med en skarpladdad revolver i handsfacket i bilen. Han har inte licens för den. Han har både alkohol och drogproblem. Han är dessutom deprimerad och kan bli våldsam mot folk. Det är en i min sambos familj och alla runt omkring honom blundar för problemet. jag börjar bli rädd att nått allvarligt skall hända innan någon ingriper. Personligen tror jag att ett polisingrepp är det ända som biter.
Låte inte alls bra!! Kombinationen alkohol, droger och vapen!
Är han kriminell eller tillhör han något gäng, eller har han bara pistol "sådär"?
Jag hade definitivt polisanmält, tänk om han börjar skjuta folk när han är påtänd...!!
Föreslår att du från tex en hotmailadress mailar till din lokala polismyndighet. Kolla på www.polisen.se och se vilken mailadress din lokala polis har. Skriv sedan där det du vill berätta. Vill du vara anonym så skriv då ingen avsändare. As simple as that. Mailet kommer sedan att vidarebefordras till den enhet, KUT.en som sedan behandlar informationen som de vill. Som någon skrev tidigare så kan polisen av informationen skriva ett sk spaningsuppslag, underrättelseuppslag och sedan så klassificeras informationen beroende på hur trovärdig debn är. Iom att du är anonym så sjunkar trovärdigheten i informationen en hel del eftersom polisen inte kan bekräfta eller kontrollera med dig.
vid en polisanmälan så kan man inte vara anonym. det krävs inte att man faktiskt vet att brott är begånget för att göra en polisanmälan. det är ju den följande utredningen som skall bevisa brott. En polis får aldrig neka att ta upp en polisanmälan även om han vet att brott inte är begånget. tex när någon anmäler månen stulen (viss förhandligsförmåga får anv av polis för att avstyra just en sån anmälan)
Om man ringer från ett nr som inte är skyddat så har den som blivit anmäld rätt att veta vem som ringt om han blir åtalad. Enda sättet att vara anonym är att ringa från ett skyddat nummer. Allså kan dom få reda på vem som anmält även om man inte uppger namn. Så är det iaf som man ringer till sos larmcentral och anmäler ett brott.
Jag menar om man ringer för att någon står och gör något brottsligt utanför ens hus. Typ skjuter på vägskyltar eller så...
ok. Ja jag vet ju inte alls hur det blir i just det här fallet. Det enda jag vet är att om jag skulle ringa till polisen eller sos när min granne håller på att bråka eller gör galna saker så har han rätt att få veta från vilket nummer "anmälan" kom om han skulle bli åtalad, även om jag bett att få vara anonym. Vilket gör att jag inte ringer utan bara låser dörren om mig.