• studentGBG

Lägenhet i Stockholm?

Skall börja jobba i Stockholm i januari 2009 är det tänkt.

Har ingen kapitalinsats till bostadsrätt och inte heller sambon, så någon bostadsrätt är det uteslutet att vi har råd med.

Har letet efter andrahandskontrakt på både blocket och andrahand.se men det verkar som att de flesta lägger på 50% på andrahandspriset mot vad den egentliga hyran är och då har vi inte råd med.

Vi har letat efter förstahandskontrakt på hyresrätter på www.hyresratten.se men alla bostadsföretag har kö på flera år och vi behöver bostad inom ett halvår.

Vad skall man göra, någon som har någon ide? Börjar kännas tungt...

• Svar på tråden Lägenhet i Stockholm?
  • Butterscotch

I förorterna lär det väl inte kosta så himla mycket? Hur stort behöver ni? Vad är månadshyran på de ni har tittat på (var ligger de, storlek)? Hur mycket tycker ni att ni har råd med?

• Tecken

Just det, i Hallunda kan du få en Br 2:a för ca 5tkr/månad, avgift + lån. Om du lånar hela beloppet.

• Sailor

Var beredda på att flytta till ett otrevligt område i såna fall. Det är inte lätt att få lägenhet här. Det bästa är förstås om man kan köpa.

• FrökenR

Ställ dig i kö på www.sollentunahem.se. dom har Bostad bums eller vad det nu heter. Det är lägenheter som dom inte fått uthyrda och det börjar bli bråttom att hyra ut. Den första som klickar på en sån lgh på nätet får möjligheten att få den oavsett kötid. Jag hade stått i kö ngr månader och fick en 2:a på 80 kvm plus 22 kvm balkong för 7900:- i månaden.

• Me o Mike

vadå otrevligt område!?

Sailor skrev 2008-06-06 22:26:06 följande:
    Var beredda på att flytta till ett otrevligt område i såna fall. Det är inte lätt att få lägenhet här. Det bästa är förstås om man kan köpa.
  • Sailor

mulleh mu
    Om man förväntar sig ett förstahandskontrakt på studs så blir det ju inget bra område i sthlm! Så är det ju.

Men jag kom på en till grej. Ställ er omedelbart i bostadskö. De har korttidskontrakt bl a. Plus att det inte tar särskilt lång tid att få en bostad fast i ett sämre område då förstås. stockholmstadsbostadsförmedling tror jag eller googla

• Me o Mike

jag blev bara irriterad att du kallar det "sämre". Det går en massa rykten om olika ställen.. Oftast är det inte så dåligt som folk tror.

Sthlms bostadsförmedl har låååång kö.

• Tecken
    MulleNuh skrev 2008-06-07 08:37:36 följande:
    jag blev bara irriterad att du kallar det "sämre". Det går en massa rykten om olika ställen.. Oftast är det inte så dåligt som folk tror.Sthlms bostadsförmedl har låååång kö.
    Fast så lååång kö är det ju inte. Känner en som fick förstahandskontrakt på en sunkig etta i Bromma, efter bara fyra års köande Man kan ju inte räkna med att få ett förstahandskontrakt på fem minuter, liksom.
  • Sailor

Mullehmu
    Varför då? Tycker du att alla områden är lika bra att bo i i sthlm eller vad? Det är de ju inte. Det finns sämre och det finns bättre områden. Personligen skulle jag aldrig bosätta mig i ett av de sämre. Då bor jag hellre mindre i ett av de bättre.

Kön är lång om man vill ha ett kontrakt i ett litet bättre område men det går absolut om man har tur att få ett kontrakt i ett sämre område med en kortare eller ingen kötid. Dessutom finns det såkallade korttidskontrakt, typ som andra hand fast direkt från värden utan pålagd extrasumma. Ställ er i kön, det kan ge er en bostad.

Svar på tråden Lägenhet i Stockholm?