• Mamma till viljestark dotter

Nån som har en ragdoll?

Har sett bilder på dessa ursöta djur och är helt såld, en sån vill jag ha Nån som har en ragdoll och kan berätta om för- och nackdelar? Hur är de till lynnet? Fäller de mycket hår? Hur många ungar får de? "Pratar" de mycket? Många frågor, hoppas någon har några svar

• Svar på tråden Nån som har en ragdoll?
  • Queequeg

Jag har en ragdollhona och måster säga att det är em supermysig ras. Till tempramentet är det väldigt lungna, det är ingen "pratig " ras, utan de är rätt lågmälda enligt minuppfattning men det kan ju varijera. Det som är just speciellt med ragdollen är att de kan slappna av i alla muskler när man lyfterupp dem, just därför de har namnet ragdoll (trasdocka). Men det är inte alla raggisar som har den egenskapen har jag fått höra, men min kan göra det hon blir som en stor hösäck i famnen.
    Om man ska hitta en nackdel med rasen så är det väll att de fäller en hel del hår, mest på våren, ock kräver lite hårvårdsskötsel att man borstar igenom pälsen ungefär en gång iveckan.
    Enligt min erfarenhet kan de få allt mellam en till fyra kattungar, men de är individuellt vissa kan säkert få fler ungar. Min hona har varit dräktig en gång och fick då tre ungar.

• La Rose

Passade en ragdollkille ett par månader. Det jag kan säga är att han iaf verkligen levde upp till sitt namn. Nästan lite farligt med mig närheten som gärna kånkar omkring och gosar med katter som om de vore mjukisdjur Väldigt lugn, väldigt snäll. Men jag skulle ALDRIG skaffa en ragdoll själv. Allt hår! Jag har tre korthåriga katter och de tillsammans fäller inte lika mycket hår i den här värmen som han gjorde mitt i vintern. Hårvården slarvade jag med eftersom ägaren inte var så noga (han badades någon gång om året) men vill man ha en fin päls (och kanske lite mindre hår) så får man ju räkna med att pyssla med det också.

• Liten tass

Min mamma har 2 ragdolls, hon föder upp sådana kissar, Underbara katter
    Visst, de fäller är väl en nackdel, men dock inte om man borstar och tvättar dem regelbundet.
    Men att hålla en ragdoll-katt i famnen är något helt annat jämfört med andra katter, dem är verkligen ragdolls och gör tämligen skäl för sitt namn då, då dem hänger som trasdockor och slappnar verkligen av med hela kroppen, inga klor ute då inte.
    At jaga flugor gör dem inte så ivrigt heller, kanske också en nackdel? ;)

~*Mamma till Lucas & Milo*~
  • Camarogirl

Vi ville ha en ragdoll och jag har hört mig för lite om rasen, men nu blev det en huskatt i alla fall. (Mycket billigare och han behövde ett hem!)

Jag har fått informationen från folk som har ragdoll att de INTE fäller lika mycket som andra långhåriga katter, då de saknar "den undre ulliga pälsen"!

Blir därför lite fundersam när ni skriver här om allt HÅR! Dock kan det ju mycket väl vara så att den jag fått informationen från gärna ville bli av med sina kattungar, som ju faktiskt kostar många sköna tusenlappar...

• Kalia

Jag har en ! :)

Men han beter sig inte som "de ska". Han pratar jättemkt o slappanr då inte av :) Däremot är han hur cool som helst. "Ragdoll- the cool cat" är deras slogan :P
    Med cool menar jag att han är aldrig rädd för något. Och om någon retar honom eller stör honom eller så så bryr han sig inte det minsta. Möjligtvis vänder han sig in mot väggen o sover vidare :)
    Jo, han är helt renrasig!

HAHA! Mycket hår blir det men MIN ragdoll jagar flugor!

• Kalia

Camarogirl, det stämmer att de inte har underullet i päsen men det gör bara att de inte tovar alls på samma sätt som andra långhåriga katter. Jag behöver aldrig borsta min kisse! DET är en bra fördel med ragdollens päls!

Svar på tråden Nån som har en ragdoll?