• Dieselmom

Hur tvättar man ett gosedjur??

Hej!

Som rubriken lyder, Hur tvättar man ett gosedjur??

Min son har tigger som han sover med och släppar på som sin "snutte", men nu har det gått så pass långt att Tigger behöver verkligen tvättas...någon som har tips på hur man kan göra det för att inte förstöra honom för mkt?? Grader etc.?

Tacksam!

• Svar på tråden Hur tvättar man ett gosedjur??
  • krypsyl

Jag har ett hand-tvätt-program på min tvättmaskin och det brukar jag köra. Eller 30 grader borde kunna fungera.

• Dieselmom

ok, tack! men om det dropp-torkar då tar det en evighet eller??

• Dino78

Harklar mig lite försiktigt och erkänner DIREKT att jag är urusel på att tvätta.

Min dotter har Nalle Puh som för tillfället inte är direkt gul längre...mer grågul. Så om jag slänger in honom i tvättmaskinen och kör på 30 grader fintvätt - kommer han inte torktumlas då? Jag är inte säker på vad en torktumlare är...? Blandar alltid ihop torktumlare och centrifug...vågar inte slänga in nåt annat än kläder - mer än så klarar jag inte av  Generad

DIF i själ och hjärta
  • Heisan

Jag tvättar fem-åringens Nalle Puh i 40 grader o om hon inte upptäcker att han är klar så torktumlar jag honom.. Annars tar hon den fuktig... 2-åringens nalle samma sak...

Dec-07: 107-89,6
  • Mirris

Jag brukar tvätta "Ninis" i 40grader vanligt program!

En gång satt Alexander framför tvättmaskinen och grät när han såg sin kanin snurra därinne. SÅÅ gullig!

• Heisan
    Mirris skrev 2008-06-06 22:57:12 följande:
    Jag brukar tvätta "Ninis" i 40grader vanligt program! En gång satt Alexander framför tvättmaskinen och grät när han såg sin kanin snurra därinne. SÅÅ gullig!
    Här brukar det oxå vara tårar o att de sitter o kollar.. Första ggn fick fem-åringen panik-fast hon var nog bara runt två då.. Nu vet hon att han överlever men hon håller koll på melodin som säger att maskinen är klar...
  • krypsyl

Jag brukar hänga på elementet eller handdukstorken för att det ska gå fortare. Om du har lika varmt som jag så borde det gå ganska fort att torka ute nu.

• Heisan
    Dino78 skrev 2008-06-06 22:55:53 följande:
    Harklar mig lite försiktigt och erkänner DIREKT att jag är urusel på att tvätta.Min dotter har Nalle Puh som för tillfället inte är direkt gul längre...mer grågul. Så om jag slänger in honom i tvättmaskinen och kör på 30 grader fintvätt - kommer han inte torktumlas då? Jag är inte säker på vad en torktumlare är...? Blandar alltid ihop torktumlare och centrifug...vågar inte slänga in nåt annat än kläder - mer än så klarar jag inte av 
    Torktumlare är en helt annan maskin som torkar kläderna-centrifugen finns i tvättmaskinen o snurrar ur det mesta av vattnet från kläderna-beroende på varvtal...
  • Dieselmom

Mirris: hahaha =)

krypsyl: jo det e sant, slägger nog honom på balkongen =9 Men kkan jag centifuga honom??

• Dieselmom

vi har tvättstuga, där finns äåven en seperat centifug...därför undrar jag om jag ska köra lite extra ;)

• Bebis

Varför ska man inte torktumla?
    Måste erkänna att jag gjort det med sonens nalle i 4år och den hänger med än.
    Går de sönder fortare eller nånting?

Don't Panic
  • Dino78
    Heisan skrev 2008-06-06 23:01:11 följande:
    Torktumlare är en helt annan maskin som torkar kläderna-centrifugen finns i tvättmaskinen o snurrar ur det mesta av vattnet från kläderna-beroende på varvtal...
    Puh (hehe), då var det som jag trodde. Men blandar i regel ihop dom där. Kanske skulle våga sig på kasta in puh i tvättmaskinen då! Dottern har ´Nasse, Tiger och Ior under tiden ändå så!

Hur är det med tvättmedel och sköljmedel då? Ska man ha det eller bara tvätta nallen? Kan man tvätta nåt annat på samma gång, typ kläder? Eller ska nallen helt ensam snurra runt därinne?
    DIF i själ och hjärta
  • TuSSen09

Här torktumlas det

Här går PINGU i tvätt och torktumlare ca 2-3 gånger i veckan! Och det går superbra och torktumla... lite slappare och så än innan men fullt kramgo och min dotter fullkomligt älskar denna Pingu!

• Dieselmom

Dino: Just det bra frågor!!! (ska tvätt imorrn bitti!!) Ska man slänga in en tennisboll (har ingen)eller ngt?

• TuSSen09

skulle jag förresten dropptorka pingu, då skulle hon krevera, samma sak här, hon var rent förtvivlad av att se sin älskade pingu snurra runt i tvättmaskin, en gång tog hon honom blöt och gick och la sig, jag fick inte hänga upp honom eller tumla honom!

• AstraTrillian

Antigen får gossedjuren bada med dottern i badkaret (favorit) eller så får de det stora nöjet att åka tvättmaskin (40 grader) och sedan torktummlare "precis som karusell för gossedjur". Om de dropptorkar tycker jag de börjar lukta disktrasa.

• Mirris

Jag brukar bara ha tvättmedel.. och jag har tvättat "Ninis" tillsammans med lite annat. Typ jeans o så. Han "luddar" inget så det går bra.

Och torka.. det brukar Ninis hinna göra under dan innan det är läggdags! Han brukar vara lite fuktig bara när han kommer ur tvätten.. går snabbt för honom att torka!

Dino78 skrev 2008-06-06 23:04:44 följande:
    Puh (hehe), då var det som jag trodde. Men blandar i regel ihop dom där. Kanske skulle våga sig på kasta in puh i tvättmaskinen då! Dottern har ´Nasse, Tiger och Ior under tiden ändå så!Hur är det med tvättmedel och sköljmedel då? Ska man ha det eller bara tvätta nallen? Kan man tvätta nåt annat på samma gång, typ kläder? Eller ska nallen helt ensam snurra runt därinne?
  • Agamemnon

Jag stoppar alla gosedjur i ett örngott och tvättar med tvättmedel på 30 grader (har klippt bort alla etiketter och jag tror att alla överlever 30 grader). Sen åker de torktumlare i kanske en halvtimme, resten får de lufttorka.

♥ Olivia 080308 ♥
Svar på tråden Hur tvättar man ett gosedjur??