• therese

Bo på Gotland??

Hej

Lite oväntat fick min man ett erbjudande att arbeta på Gotland. Om ett par månader ska jag vara föräldraledig ett år så det kan passa att flytta dit, åtminstone ett tag "på prov".

Hur är Gotland? Kulturutbud? Shopping? Prisnivåer på mat etc, är det dyrare eller ungefär samma som på fastlandet? Och hur svårt/lätt är det att "komma in" i samhället?
    (Min mormor & morfar bodde vid havet, har därför mött en del öbor. Den bild jag har av öbor är att de är ganska svåra att komma nära... är lite rädd för att inte "komma in" i samhället på G)
    Vi har 2 barn redan, hur är det med barnomsorg/dagis, förskola, skola?
    Allmänna kommunikationer?
    Hyra bostad, var, hur dyrt är det osv?

Alla gotlänningar, snälla svara!

/Therese

• Svar på tråden Bo på Gotland??
  • Angels

Flyttade som 18-åring till Gotland, träffade min sambo där (även han fastlänning), bodde på gotland i nästan 7 år och bor nu på fastlandet igen.

tror inte du behöver vara rädd för att bli utanför. Gotlänningarna flyttar till fastlandet, fastlänningarna till gotland. Dessutom är Gotlänningarna jättetrevliga!

Det jag reagerade på när jag var på Gotland sist var att jag fick mer för pengarna i vår närbutik på Gotland än på ica maxi på fastlandet??! Dock är det inte billiga bostadspriser och hyror på Gotland tyvärr, det är verkligen inte som förr. Folk säger att det är stockholmarna som drar upp priserna och det ligger nog nått i det.

Jag älskar Gotland men jag tycker det är jobbigt att bo där pga båten. vill inte vara fast. vill kunna åka iväg spontant en dag utan att behöva tänka på om båten är fullbokad på sommaren, att resan tar minst 6 timmar bara pga båten, etc. Känner mig mycket friare nu, men då min släkt bor på Gotland så kommer jag åka dit ofta ändå.

jag tycker absolut att ni ska testa gotland, för Gotland är helt underbart!

• satyria

Jag är ingen Gotlänning men jag har varit mycket på gotland även jobbat där.
    Och det är mitt drömmål när jag kan i framtiden ska jag defenitivt försöka flytta till gotland.

så testa vettja alla gutar jag stött på har varit mycket trevliga

Svar på tråden Bo på Gotland??