• Ellen S

ska man verkligen få namnge sitt barn till vad som helst

Bara för att man som förälder just då när barnet föds tycker det är ett fint, häftigt, coolt namn?

Hur kul kan det vara att t ex heta Blixten Svensson när man är vuxen?
    Eller Lego Olsson?

Ja jag bara frågar

• Svar på tråden ska man verkligen få namnge sitt barn till vad som helst
  • Nyfiken gul

det finns en flicka i sverige som har fått lov att heta Metallica - jag undrar hur kul HON tycker det är att heta det när hon ska söka jobb som vuxen?

• La Lola

Fast...när alla små som bär lite konstiga namn blir vuxna...så är de ju inte konstiga eftersom det finns fler lixom....
    Det blir normalt.....

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Ellen S

Jo men ja visst, precis så tänker jag med (just idag i alla fall )

• Ellen S

La Lola, så då blir det konstigt att heta Anna eller Kevin?

• NoXigen

Jo visst...får finnas gränser..men hur skoj e det o heta typ rutger eller ing-britt?

• La Lola
    Ellen S skrev 2008-06-07 09:52:25 följande:
    La Lola, så då blir det konstigt att heta Anna eller Kevin?
    Näe, för de namnen är ju oxå vanliga....
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Suri

Barn får inte heta vad som helst. Man kan få ett nej om namnet anses kunna skapa obehag för bäraren, eller väcka anstöt.

• Takhiza

Jag tycker att man i princip ska få döpa sina barn till vad de vill. Vill dom inte heta de som vuxna får de väl ändra namn eller säga till sina föräldrar att hörredu mamma jag vill inte heta "blixten" tex

• Ellen S

NoXigen, jag gillar personligen inte Rutger, Gösta eller Inga-Britt, jag skulle inte välja något av de namnen men det finns absolut fina "normala" namn som är bättre än t ex Blixten, Lego, Metallica...

• ludenben

men rutger finns ju till och med i almanackan. Inte snyggt alls tycker jag men det namnet går väl inte över gränsen när det finns i almanackan??

NoXigen skrev 2008-06-07 09:53:36 följande:
    Jo visst...får finnas gränser..men hur skoj e det o heta typ rutger eller ing-britt?
Svar på tråden ska man verkligen få namnge sitt barn till vad som helst