• Anonym

Tar kroppen själv hand om bölder?

Tror att jag fått en böld, stor som ett russin, inuti blygdläppen. Den ömmar lite men blir mycket värre när jag trycker på den och håller på. Tar kroppen själv hand om detta så småningom eller måste jag in och tömma?

• Svar på tråden Tar kroppen själv hand om bölder?
  • Anonym

den kommer säkerligen växa och sen spricker den. Har du otur kommer du att få fler bölder som senare måste opereras.

• Anonym

Om du kan låta bli att pilla och låta den vara så är nog chansen stor att kroppen tar hand om den själv.
    Du får ju bedömma om du står ut med den eller om den gör för ont. Får du feber så får du åka in. Alt om den växer väldigt.

• Anonym

Redan opererat en böld...

Anonym skrev 2008-06-07 10:28:09 följande:
    den kommer säkerligen växa och sen spricker den. Har du otur kommer du att få fler bölder som senare måste opereras.
  • Labrat

Tycker till att börja med inte att du ska vara där o pilla på bölden, om det inte är en infektion så kan det ju bli infekterat om du håller på å klämmer o grejar på ett så känsligt ställe.
    Men jag hade nog gått till doktorn med det o fått det kollat, kan ju vara infekterat o då är det ju bra att få antibiotika så fort som möjligt, kan tänka mig att den kommer göra rätt ont om den växer..

• Anonym (böldfia)

Jag har fått problem med bölder där oxå nu under min graviditet. Det gör så förbannat ont. Men jag klämmer dom när dom är så pass mogna och det är inte skönt kan jag säga. Jag är så nervös att jag ska ha en då jag ska föda barn, så pinsamt.

• Anonym (böld)

Dränk in lite bomull med klorhexidinsprit eller liknande. Svider som attans men bölden försvinner mycket snabbare samt att området hålls fritt från bakterier.

Väntar man ut bölden så antingen spricker eller så försvinner den men det tar längre tid än om man "spritar".

• LuMa

Man kan lägga ett omslag med alsolsprit på bölden, det drar ur skiten som finns där i.
    Blöt en kompress och lägg tex bakplåtspapper över att det hålls fuktigt.

LuMa - böldbärare sen 15 år tillbaka.

Svar på tråden Tar kroppen själv hand om bölder?