• Wrigley

Cykla eller Skjutsa?

Är man för hård om man begär att ens 15 åring kan cykla dit de ska nu under sommarlovet när de är lediga hela dagarna?
    Även om det blir 1 - 1,5 mil. Jag är trött på att sitta och skjutsa hela dagarna fram och tillbaka till kompisar och till stan och till badstränder, det är som att man vore på jour hela dagen för att köra. Till saken hör att om jag säger att hon(min dotter) får cykla eller gå, så sitter hon och ringer runt till andra hon känner för att tigga skjuts i stället och det kan jag ju inte acceptera så då är det ju bara att sätta sig och köra. Bensin är dyrt och man har ju saker man vill göra själv också där man kanske inte är tillgänglig att kasta sig i bilen så fort hon önskar. Vi har tagit den här diskusionen men vi blir bara osams eftersom att hon inte tycker att hon behöver cykla, vissa av hennes kompisar har inte ens en cykel och det är inte pga att de inte har råd. När en annan var ung så cyklade man ju jämt dit man skulle, det var inga föräldrar som skjutsade hela dagarna då. Är alla tonåringar så här lata?
    Visst kan man väl ställa kravet att hon får cykla?

• Svar på tråden Cykla eller Skjutsa?
  • Tindra02

Min 13 åring får cykla, jag är ingen taxi
    Men nu är det visserligen inte så långt att cykla här som 1 mil.
    här är det max 5 km åt alla håll dit hon vill komma...
    Men 1 mil för en 15 åring tycker jag inte är mycket...
    Man kanske kan mötas på halva vägen, köra nån gång ibland om hon visar att hon kan cykla oxå eller?

• Wrigley
    Svar på #1
    Precis, jag tycker också att hon kunde cykla hälften så kan jag köra resten eller vid dåligt väder. Tycker inte heller att 1 mil är långt för en 15 åring, de har ju hela dagarna på sig nu under sommaren. Jag har sagt åt henne att andra föräldrar säkert tycker som jag men det tror hon inte på : )Det knepiga är väl att kompisarna har samma inställning, så att få henne att cykla när de andra inte vill, det är svårt. Men med lita mer tjat så kanske : )
  • Tindra02

Ring och snacka med föräldrarna och säg att är det fint väder så får dom cykla.
    Annars kan ni ju turas om, men dom ska ju först visa att dom ställer upp tillbaka, med att cykla då alltså...

• Krabbolina

när jag var i den åldern fick jag sälla skjuts, skulle jag någonstans fick jag antingen gå eller cykla.

• trötter22

en eumoppe kanske skulle vara nått? eller en vanlig moppe tillome

jag älskar mitt liv.
  • Wrigley
    Svar på #5
    Ja, hon fyller 15 nästa månad så då får det bli moped. Det ska bli intressant : )
  • anarkokapitalist
    Wrigley skrev 2008-06-07 12:16:01 följande:
    Är man för hård om man begär att ens 15 åring kan cykla dit de ska nu under sommarlovet när de är lediga hela dagarna?Även om det blir 1 - 1,5 mil. Jag är trött på att sitta och skjutsa hela dagarna fram och tillbaka till kompisar och till stan och till badstränder, det är som att man vore på jour hela dagen för att köra. Till saken hör att om jag säger att hon(min dotter) får cykla eller gå, så sitter hon och ringer runt till andra hon känner för att tigga skjuts i stället och det kan jag ju inte acceptera så då är det ju bara att sätta sig och köra. Bensin är dyrt och man har ju saker man vill göra själv också där man kanske inte är tillgänglig att kasta sig i bilen så fort hon önskar. Vi har tagit den här diskusionen men vi blir bara osams eftersom att hon inte tycker att hon behöver cykla, vissa av hennes kompisar har inte ens en cykel och det är inte pga att de inte har råd. När en annan var ung så cyklade man ju jämt dit man skulle, det var inga föräldrar som skjutsade hela dagarna då. Är alla tonåringar så här lata?Visst kan man väl ställa kravet att hon får cykla?
    Om man nu har valt att bo mitt ute i ingenstans så får man väl se till att ställa upp för sina barn. Dom har inte valt att bo ute i skogen.
  • Wrigley
    Svar på #8
    Vi bor inte mitt ute i ingenstans, vart skrev jag det??
    Men alla bor ju inte travade uppe på varandra. Och ja den som vill vara taxi och flaxa fram och tillbaka hela dagarna får ju göra det. Som förälder så är man kanske självisk om man vill ha lite eget liv och inte stå oavbrutet bered med bilnycklarna i hand.
  • Wrigley
    Svar på #7
    Buss går ju också bra, men jag tycker väl bara att man kan röra lite på sig också. : )Nu är det ju inte 1-1,5 mil överallt hon ska utan bara den allra längsta sträckan.
Svar på tråden Cykla eller Skjutsa?