• guldlockis

låna ut pengar?

Vi har det gott ställt och nu har ett par bekanta frågat om vi vill låna ut pengar till dem? De vill visst bygga en altan med tak och får inte låna på banken för han är arbetslös.

Jag vill ju lita på dem att de kommer att betala tillbaka, men....

hur skulle ni göra?

• Svar på tråden låna ut pengar?
  • Leaaa

Ska ni låna ut så skriv nått avtal så ni har det skrivet. Vi har lånat ut pengar till vänner och släkt som haft svårt med att få lån och vi har gjort så.

• guldlockis

en bra idé

Leaaa skrev 2008-06-07 15:45:46 följande:
    Ska ni låna ut så skriv nått avtal så ni har det skrivet. Vi har lånat ut pengar till vänner och släkt som haft svårt med att få lån och vi har gjort så.
  • Leaaa

Be ev någon att närvara när ni täckanr avtalet så allt går rätt till. Alla ska då få en kopia av det och man ska redan då ha nämt ev datum och sånt när man vill ha pengarna tillbax. Sånt e lite känsligt men lita inte på någon e mitt råd. Det som finns skriver är det som kan komma å bli ens räddning om nått går åt skogen.

Sen klart beror allt på hur stora belopp det rör sig om men hur mycket det än är så bör man ha gjort upp på ett skrivet avtal.

• Leaaa

förlåt för min stavning...

• Maria40

Vet du något om deras ekonomi, även om de är trevliga så kanske deras ekonomi är trasslig. Varför lånar de inte av sina egna släktingar?

• Pansarhamster

Har de en färdig plan för hur de ska betala tillbaka till er?

Annars tycker jag som de övriga, skriv kontrakt som bevittnas av utomstående och icke jäviga personer.

Men å andra sidan, hur panikartat kan ettaltanbygge vara om mannen är arbetslös? Behöver man verkligen en altan så mkt att man lånar pengar av vänner till denna?

Tycker det låter lite fischy redan från början.

• guldlockis

Vi har bestämt oss för att säga nej, blir nog enklast så. För oss iallafall.

• Leaaa

Det är skit svårt idag detta. Jag vet att vi i en hel vecka funderade över detta när våra vänner frågade. Men som någon annan skrev är det så viktigt med att altanen ska bli klar. Hade aldrig gått ut å lånat pengar till nått sånt för det kan faktiskt vänta.

• Maria40
    guldlockis skrev 2008-06-07 18:44:22 följande:
    Vi har bestämt oss för att säga nej, blir nog enklast så. För oss iallafall.
    Tycker ni gör rätt!
    Vänskap och pengar ska inte blandas, blir sällan bra.
Svar på tråden låna ut pengar?