• Anonym

MRSA bärare och gravid

Hej!

Jag är mamma till en dotter och har förmodligen fått MRSA efter sjukhusvård i Stockholm.

Är nu gravid igen och har ringt runt till de olika sjukhuset i Sthlm för att höra vad som händer-hygien rutiner vid förlossningen. Det skrämmer mig,jag vill bara gråta känner mig pestsmittad och pestförklarad!!!!

Det känns så jättetrist att jag fått denna bakterie.

Varje dag tänker jag på det och är jättenoga i hygen. Det var min näsa som hade ett sår som inte ville läka, nu är det läkt. Jag är rädd för att pussa min dotter på hennes huvud för att hon kan råka skalla mig mot näsan och få bakterien på sitt huvud och sedan hud. Ni förstår kanske hur fixerat det blir kring denna j---la bakteri.

Min man är toppen och kan tala mig till ro när jag är rädd för att få en kraftig infektion och ev nysa och därmed smitta dem. Jag springer ut när jag ska nysa etc.

Någon här som har information om MRSA. Jag har läst allt från vårdguiden, smittskyddsinstituet etc. Ni med annan erfarenhet, själva bärare eller arb inom vård tex.

Läste på texttv att England om 3år kan komma med antibiotika som råder bot på MRSA.

Ni inom sjukvården som haft MRSA-vilken behandling fick ni???´jobbar ni igen?

Någon inom förlossningsvård som har kunskap om MRSA?

SNÄLLA skriv

• Svar på tråden MRSA bärare och gravid
  • kramgrisen

jobba på en infektionsavd innan. hade många med Antíngen MRSA eller misstanke om det.
    De kommer ha en massa rockar och munskydd och allt på sej när du föder..antar jag iaf. det hade vi iaf.

• Anonym

kramgrisen: helt ärligt vad tänker personalen när vi MRSA bärare kommer, blir det snack och så??

Hur skulle du med kunskap om MRSA reagera om du fick denna bakterie, är den så hemskt??

• kramgrisen

Nä. vi snacka inte om det..inte så värst. blev väl mest liv på de *som hade jobabt där i 30 år typ..
    Var bara att testa sej och sådära efter patienten åkt hem. tror att man blev *avstängd* från jobb om man hade MRSA.

Tror att när du ska föda så får du och bebisen komma till infektionsavdelningen sen. de kommer andvända engångsgrejer och så. och inte ta in CTG apparaten.

• Snorkis

Har man alltid MRSA bakterien? Blir man aldrig "frisk" från den?

• Jenny S

Att idag vara bärare av MRSA är inget vi höjer på ögonbrynen åt.
    Visst, lite striktare rutiner och man får akta sig för att inte kränka patienterna pga att man ofta använder ex munskydd. Detta kan leda till depressioner vid långvariga sjukhusvistelser för patienten då alla är anonyma iom detta.

Det som jag funderar på är om någon läkare verkligen har satt sig ner och pratat med dig om denna bakterie? Din rädsla är enligt mig lite överdriven, en nysning är ju ingen fara.
    Om man åker buss så vet man ju knappast om den vid sidan om sig som nyser har MRSA. Förstår du hur jag menar?

Önskar dig lycka till i samband med förlossningen och jag hoppas att du vågar pussa din dotter ordentligt på huvudet eftersom det inte är någon fara med det.
    Njut av dina barn i fulla drag!

Kasta inte pil i gummibåt.
  • Anonym

Hej på förlossningen säger de att man får förlösas på smittrummet men att man sedan får ligga på bb i eget rum men äta i matsalen med de andra mammorna.

I skåne kan man bli friskförklarad från MRSA efter 3 negativa odlingar, det kan man inte bli i Sthlm ännu.

• MansonDust

Vad är det för slags bakterie ?

• Anonym

en resistent bakterie (dock inte helt antibiotika resisten) som finns i normalfloran på sjukhus i många länder, ej vanlig i norden och holland. vanlig i tex england.

• Anonym

Jenny S

tack för ditt inlägg, ärligt talat hur hade du reagerat om du fått MRSA? skulle du ta det med ro? jag mår jättedåligt över det!

• Anonym

Till er som undrar vad det är: MRSA är en förkortning för methicillinresistenta Staphylococcus aureus. De är inte farligare än andra stafylokocker, men när bakterier blir motståndskraftiga mot antibiotika finns det färre preparat att välja på när man skall behandla infektioner. Stafylokocker är vanliga. Var tredje person har dem i näsan och var tionde har dem på huden. Det är alltså en vanlig bakterie som finns runt omkring oss och som vi oftast inte blir sjuka av.

På sjukhus finns många svaga som kan bli jätte dåliga av den här typen av bakterie. Därför är det mkt viktigt att ha god hygien så att det ej sprids vidare. Hamnar den i ett sår tex. kan det bli mkt svårbehandlat.

• mamman0201

Hej, jag fick reda på att jag hade MRSA genom att dom gjorde ett test när jag bytte barnmorska och fick alltså beskedet när jag var mitt i min graviditet. Saken blev inte bättre av att jag fick jätte dålig information först och dom skötte det jätte dåligt, kännde mig helt pest smittad och fick ingen info om vad som skulle kunna hända min bäbis. Det slutade med att jag bytte till privat banmorska som var mer insatt och som kunde lägga "problemet" på rätt nivå. Som MRSA bärare får man bara föda på stora sjukhus som har en smittskydds avdelning, jag valde att föda på östra i göteborg och kontaktade dom och fick info om vad som skulle hända. Efter att tex ha läst detta forum var man ju lite nervös för hur man skulle bli bemött. Men jag måste säga att på östra skötte dom detta jätte bra, inga plast rockar och munskydd. Man får bara ett eget rum hela tiden som dom kan tvätta efteråt. Mitt vatten gick redan i vecka 30 vilket innebar att jag fick visstas jätte länge på skukhus för säkerhets skull.  MIn bäbis ville inte ut först, så jag låg i tre veckor på smittskydds avdelningen innan hon hamnade på neonatal. Det var inga problem på neonatal heller, hon fick eget rum och de flesta i personalen var jätte avslappnade kring MRSA grejen. Det är inget som säger att bäbisen kommer att ha MRSA när den föds men man "tar hand om den" som om den har det eftersom mamman har det och är med hela tiden. SEn träffar man på folk i vården då och då som inte har koll och man märker att dom lir lite rädda, men man får bara komma över det själv. Dom testade min dotter säkert 10 gånger dom första två månaderna och hon hade INTE blivit smittad. Min pojkvänn är också testad en massa gånger och har INTE blivit smittad. Själv har bakteriena försvunnit på mig både på huden och i näsan. Är bara bärare i svalget nu, dvs bakterierna kan försvinna av sig självt. Och verkar ju inte vara jätte smittsamma. Jag har förmodligen fått min MRSA på ett sjukhus i chile.  Vi berättad för våra kompisar om MRSAn när jag låg inne och väntade och alla tog det jätte bra. Dom flesta tog med sina barn och kom och hälsade på på smittskydds avdelningen. Nu när man levt med det här ett tag, min dotter är ett år så är det faktiskt inget jätte problem. Det smittar främst på sjukhus och jag försöker ta så stort ansvar för det här som jag kan med hygien osv. Men när det gäller min dotter så tänker jag inte på det alls. Jag måste kunna vara med henne utan att tänka på att jag kan smitta henne, och blir hon smittad så blir hon. Jag vill ju kunna pussa på henne osv. Jag tror att hon skulle må sämre om hon alldrig fick den rätta närheten som barn, än om hon fick MRSA.

Svar på tråden MRSA bärare och gravid