• Svar på tråden när ta bort bilbarnstolen och börja med bilkudde???
  • Cecese

Barnen ska sitta bakåtvända så länge det bara går och minst tills dom är 4 år men helst ännu längre. Sen när den bakåtvända stolen är urvuxen (när barnen är runt 115 cm) är det dags för en bältesstol (kudde med ryggstöd). Min 5,5 åring sitter fortfarande bakåtvänd och kommer att göra det länge till.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Snorkis

När barnet fyllt 4 år och väger mer än 25 kg har jag lärt mig!

• Tutilure

Vanlig bilkudde rekommenderas inte förrän barnet är runt 7-8 år, bältesstol är mycket bättre.
    Och den ska man inte använda för 4 års ålder.

Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • Norrskenet

Min 5 och 7-åring sitter med bältesstol. Tyvärr kunde vi inte ha dem bakåtvända längre än tills de var 4 år gamla. Det är verkligen jättesvårt att få plats med bakåtvända stolar i dagens bilar! Om man själv också vill få plats i bilen!

• MansonDust

Min dotter på 5,5 år sitter fortfarande i framåtvänd bilstol. Typ bilkudde med ryggstöd osv. Bilkudde får vänta i flera år till.

• Sunniva A

Cecese: Vad är det för bil du har som man kan ha ett sådant gammalt barn bakåtvänd i?? Eller är hon ovanligt kort? Min son är knappt 1 meter lång och 3,5år, jag hoppas att han kan få plts tills han fyller 4 år. Storasyster är väldigt långbent så henne fick vi vända när hon var 3 (ca 105cm) trots att vi tyckte att det var lite för tidigt. Var har du hittat uppgiften 115cm innan man vänder? Har aldrig sett en bilbarnstol som är tillräckligt stor för ett så långt barn och dessutom inte en bil som den får plats i...

• Busbellan

Vi har vänt barnen framtå vid 3,5 år ungefär och då har de fått sitta i bältesstol. Bältestol är bättre än bilkudde i början så bältet kommer rätt om barnet och så är de bekvämare om barnet somnar

Mamma till Nora, August och Ella
  • Norrskenet
    Svar på #6
    Undrar samma sak! Vi fick verkligen kämpa för att kunna ha barnen bakåvända tills de var 4 år!
  • Tjatte

Vi har sexåringen i bältesstol och nioåringen på kudde sedan ungefär ett halvår. De är 110 resp 130 cm.

• MammaHela
    Sunniva A skrev 2008-06-07 22:11:56 följande:
    Cecese: Vad är det för bil du har som man kan ha ett sådant gammalt barn bakåtvänd i?? Eller är hon ovanligt kort? Min son är knappt 1 meter lång och 3,5år, jag hoppas att han kan få plts tills han fyller 4 år. Storasyster är väldigt långbent så henne fick vi vända när hon var 3 (ca 105cm) trots att vi tyckte att det var lite för tidigt. Var har du hittat uppgiften 115cm innan man vänder? Har aldrig sett en bilbarnstol som är tillräckligt stor för ett så långt barn och dessutom inte en bil som den får plats i...
    Min dotter som är 125 cm får plats i lillebrorsans bakvända Akta Duoflex, men det är för att hon har så långa ben.

Ett barn med lång överkropp och korta ben växer ut bilstolen fortare än ett lika långt barn med kort överkropp och långa ben

Vi har en volvo 940
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden när ta bort bilbarnstolen och börja med bilkudde???