• Wildis81

När kan man kastrera honkatt??

Har haft massor av hon och han katter men har totalt glömt bort hur tidigt man kan kastrera en hon katt??
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden När kan man kastrera honkatt??
  • Bessi

det som rekomenderas är ju vid 7 månaders tid om jag inte minns hellt fel

• IaOnDaFluff

.. och inte samtidigt som de löper

• Wildis81

Ok.. är det hanar man kastrer tidigare då?? Min honkatt är 3 månader nu... hinner hon att löpa innan hon blir 7 mån?? vet inte riktigt när dom börjar göra det...

• Bessi

men det är väl samma med hanr eller när man kan säga säkert att bollarna har trillat ner ordentligt

• Wildis81

Ok, har alltid hört att det är något av könen man kan ta tidigare... men kommer inte i håg vilket kön det var??

Bessi skrev 2008-06-07 20:30:42 följande:
    men det är väl samma med hanr eller när man kan säga säkert att bollarna har trillat ner ordentligt
  • Bessi

jaha...ne det har jag aldrig hört nånnting om men det kan kanske vara så...men ring till en vetrinär så kan du ju få bättre svar...
    jag är lite ringrostig på detta jag oxå nämligen:P

• Wildis81

Japp... tack för svaren! får höra med veterinären

Bessi skrev 2008-06-07 20:34:48 följande:
    jaha...ne det har jag aldrig hört nånnting om men det kan kanske vara så...men ring till en vetrinär så kan du ju få bättre svar...jag är lite ringrostig på detta jag oxå nämligen:P
  • Anaiah

4 månader! Oh nej!
    6 månader brukar vara rekommenderat minimum för hanar. 6 månader är också rekommenderat minimum för honor förutsatt att de har löpt en gång, annars är det ok att kastrera så snart hon har haft sitt första löp. Honor brukar börja löpa under vår-sommarhalvåret men väldigt sällan innan 6 månaders ålder, snarare 9 månader - 1 år:s ålder.
    Men absolut inte innan 6 månader, säger veterinären annat är denne inte seriöst insatt i frågan.

• skorpionen80
    Anaiah skrev 2008-06-07 20:49:14 följande:
    4 månader! Oh nej!6 månader brukar vara rekommenderat minimum för hanar. 6 månader är också rekommenderat minimum för honor förutsatt att de har löpt en gång, annars är det ok att kastrera så snart hon har haft sitt första löp. Honor brukar börja löpa under vår-sommarhalvåret men väldigt sällan innan 6 månaders ålder, snarare 9 månader - 1 år:s ålder.Men absolut inte innan 6 månader, säger veterinären annat är denne inte seriöst insatt i frågan.
    Varför inte? I USA brukar katter vara kastrerade när de lämnar uppfödaren, och de har inte märkt att katterna mår sämre av det.
  • Wildis81

Ok... komer inte vänta längre än till minimumåldern i alla fall... så då får det bli vid 6 månader om det är gränsen...

• Wildis81

Mina katter har alltid mått bra fast att dom antagligen inte har löpt innan eftersom att jag kastrerat så fort det går...

• Anaiah
    skorpionen80 skrev 2008-06-07 21:11:37 följande:
    Varför inte? I USA brukar katter vara kastrerade när de lämnar uppfödaren, och de har inte märkt att katterna mår sämre av det.
    Precis som människor så utvecklas honkatten som mest alldeles innan den könsmognaden inträffar (för katter löp, för människor mens) så det handlar främst om att katten ska hinna växa till sig och mogna både fysiskt och psykiskt innan man stoppar utvecklingen. Kastrerar man för tidigt riskerar man att bli fast med en katt som inte är emotionellt utvecklad och dessutom väldigt liten.
    Det finns tillochmed de som hävdar att bäst mår kattan om hon får föda en kull innan kastration, men det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle göra någon skillnad vad jag vet och dessutom är det inte direkt praktiskt att låta alla kattor föda kullar först.

Det finns olika skolor även inom USA som säger olika saker om det där med kastration, jag vet att katter som föds på djurhem i USA och Storbritannien brukar kastreras tidigt men där vägs fördelarna mot nackdelarna - organisationerna litar helt enkelt inte fullt ut på att alla kattägare kastrerar sina katter vid könsmognad. I Sverige har jag aldrig hört en seriös uppfödare eller veterinär tala om kastration innan könsmognad varesig på honor eller hanar, om det inte finns väldigt speciella skäl (som aggression eller problem med revispinkande - sådant brukar dock indikera på att könsmognaden är nära förestående eller redan har kommit).

Wildis81: Jag tycker att du ska tänka efter både en och två gånger innan du kastrerar sin honkatt för tidigt. Varför vill du kastrera så tidigt som möjligt? Är hon utekatt så kan det finnas klara fördelar med att kastrera vid 6 månaders ålder. Är hon innekatt och inte umgås med några okastrerade hankatter finns ingen anledning att skynda alls, däremot bör du kastrera så fort hon har löpt färdigt första gången (för hennes egen skull).
  • Havanna82

Det är förövrigt inte allt för ovanligt med katter som kastreras tidigt är i Sverige heller. Vetrinärerna börjar få upp ögonen för det, även om det är långt i från alla som gör det.
    Som jag läst, finns det inga bevis för att en katt bli på något sätt underutvecklas eller likanande för att den kastreras tidigt.

Anaiah: Vad menar du med att det är lagom att kastrera en utekatt vid 6 månader? Om den löper tidigare då? Ska den gå ute och riskera att bli dräktig vid 5-6 månaders ålder?
    Och om hon är innekatt och löper så spelar det ingen roll att det finns okastrerade hanar i huset? Förstår inte resonemanget.
    En honkatt behöver absolut inte ha sitt första löp för att kastreras, lika lite som dom behöver ha en kull innan kastrering.

• Anaiah
    Havanna: Vad är det du inte förstår? Nu är högst ovanligt att honkatter börjar löpa innan 6 månaders ålder, men har man utekatt och är orolig får man väl vara extra observant på kattans beteende alternativt kastrera innan om man känner sig osäker. Om man har innekatt så finns det väl ingen anledning att skynda sig så vida, som sagt, hon inte umgås med okasterade hanar.

Och jo, det är ganska klart bevisat att honkatter som kastreras innan könsmognad är mindre i storleken än de som får mogna först. Har man en katt som är stor till växten redan innan kan jag tänka mig att rekommendationerna går att rucka på.

SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) rekommenderar i alla fall inte kastrering innan 6 månaders ålder, därför kan det säkert vara svårt att hitta en veterinär som är berädd att kastrera en katta innan dess.

TS: Lycka till i alla fall, hoppas det går bra.
  • Wildis81

Ojdå... jag har en stooor hon katt som kastrerades så fort hon kunde kastreras o hon e jättestor o tar verkligen för sig...

Anaiah skrev 2008-06-08 10:22:40 följande:
    Havanna: Vad är det du inte förstår? Nu är högst ovanligt att honkatter börjar löpa innan 6 månaders ålder, men har man utekatt och är orolig får man väl vara extra observant på kattans beteende alternativt kastrera innan om man känner sig osäker. Om man har innekatt så finns det väl ingen anledning att skynda sig så vida, som sagt, hon inte umgås med okasterade hanar.Och jo, det är ganska klart bevisat att honkatter som kastreras innan könsmognad är mindre i storleken än de som får mogna först. Har man en katt som är stor till växten redan innan kan jag tänka mig att rekommendationerna går att rucka på.SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) rekommenderar i alla fall inte kastrering innan 6 månaders ålder, därför kan det säkert vara svårt att hitta en veterinär som är berädd att kastrera en katta innan dess.TS: Lycka till i alla fall, hoppas det går bra.
  • Wildis81

Jag vill kastrera henne så tidigt eftersom hon är utekatt o riskerar att blir dräktig o det vill jag inte riskera eftersom det fins många katter häromkring... annars hade jag kunnat vänta i fall hon var innekatt...

Anaiah skrev 2008-06-08 00:54:49 följande:
    Precis som människor så utvecklas honkatten som mest alldeles innan den könsmognaden inträffar (för katter löp, för människor mens) så det handlar främst om att katten ska hinna växa till sig och mogna både fysiskt och psykiskt innan man stoppar utvecklingen. Kastrerar man för tidigt riskerar man att bli fast med en katt som inte är emotionellt utvecklad och dessutom väldigt liten.Det finns tillochmed de som hävdar att bäst mår kattan om hon får föda en kull innan kastration, men det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle göra någon skillnad vad jag vet och dessutom är det inte direkt praktiskt att låta alla kattor föda kullar först.Det finns olika skolor även inom USA som säger olika saker om det där med kastration, jag vet att katter som föds på djurhem i USA och Storbritannien brukar kastreras tidigt men där vägs fördelarna mot nackdelarna - organisationerna litar helt enkelt inte fullt ut på att alla kattägare kastrerar sina katter vid könsmognad. I Sverige har jag aldrig hört en seriös uppfödare eller veterinär tala om kastration innan könsmognad varesig på honor eller hanar, om det inte finns väldigt speciella skäl (som aggression eller problem med revispinkande - sådant brukar dock indikera på att könsmognaden är nära förestående eller redan har kommit).Wildis81: Jag tycker att du ska tänka efter både en och två gånger innan du kastrerar sin honkatt för tidigt. Varför vill du kastrera så tidigt som möjligt? Är hon utekatt så kan det finnas klara fördelar med att kastrera vid 6 månaders ålder. Är hon innekatt och inte umgås med några okastrerade hankatter finns ingen anledning att skynda alls, däremot bör du kastrera så fort hon har löpt färdigt första gången (för hennes egen skull).
  • Barbabok

Nej det går bra innan 6 mån, men man behöver ju inte skynda för det. De behöver inte löpa innan, det är en seglivad myt.
    Jag tog mina honor runt 6 mån men det går innan.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Havanna82

Anaiah: Sorry, jag läste ditt inlägg helt fel. Trodde du menade att man inte behövde skynda sig att kastrera om fertil hankatt finns inne. My bad.

Ang att kastrera före 6 månader har min vetrinär förklarat att det mer handlar om vikten på katten och hur den ska klara narkosen/bedövningen. Börjar din katt löpa vid 5 månader (och ja, det förekommer), är det ju bara att antingen hålla katten inne eller ringa vetrinären och höra om det går bra att komma in.

• Pappatilltwins

Det finns uppfödare som kasterar vid ca 12 veckors ålder.
    Något jag tycker känns onödigt eftersom det blir något högre risker vid narkosen. Men uppfödarna vill skydda sin linjer och förhindra icke överenskommen avel.

För oss privata tycker jag 6 månader är en bra riktlinje.
    Studier har ej visat på nackdelar vid tidig kastrering men det är svårare att dosera narkos/söva mindre djur än större.

Svar på tråden När kan man kastrera honkatt??