När kan man kastrera honkatt??
Har haft massor av hon och han katter men har totalt glömt bort hur tidigt man kan kastrera en hon katt??
Tacksam för svar!
Har haft massor av hon och han katter men har totalt glömt bort hur tidigt man kan kastrera en hon katt??
Tacksam för svar!
det som rekomenderas är ju vid 7 månaders tid om jag inte minns hellt fel
.. och inte samtidigt som de löper
Ok.. är det hanar man kastrer tidigare då?? Min honkatt är 3 månader nu... hinner hon att löpa innan hon blir 7 mån?? vet inte riktigt när dom börjar göra det...
men det är väl samma med hanr eller när man kan säga säkert att bollarna har trillat ner ordentligt
Ok, har alltid hört att det är något av könen man kan ta tidigare... men kommer inte i håg vilket kön det var??
jaha...ne det har jag aldrig hört nånnting om men det kan kanske vara så...men ring till en vetrinär så kan du ju få bättre svar...
jag är lite ringrostig på detta jag oxå nämligen:P
Japp... tack för svaren! får höra med veterinären
Riktlinjerna idag tror jag är 4 månader.
4 månader! Oh nej!
6 månader brukar vara rekommenderat minimum för hanar. 6 månader är också rekommenderat minimum för honor förutsatt att de har löpt en gång, annars är det ok att kastrera så snart hon har haft sitt första löp. Honor brukar börja löpa under vår-sommarhalvåret men väldigt sällan innan 6 månaders ålder, snarare 9 månader - 1 år:s ålder.
Men absolut inte innan 6 månader, säger veterinären annat är denne inte seriöst insatt i frågan.
Ok... komer inte vänta längre än till minimumåldern i alla fall... så då får det bli vid 6 månader om det är gränsen...
Mina katter har alltid mått bra fast att dom antagligen inte har löpt innan eftersom att jag kastrerat så fort det går...
Det är förövrigt inte allt för ovanligt med katter som kastreras tidigt är i Sverige heller. Vetrinärerna börjar få upp ögonen för det, även om det är långt i från alla som gör det.
Som jag läst, finns det inga bevis för att en katt bli på något sätt underutvecklas eller likanande för att den kastreras tidigt.
Anaiah: Vad menar du med att det är lagom att kastrera en utekatt vid 6 månader? Om den löper tidigare då? Ska den gå ute och riskera att bli dräktig vid 5-6 månaders ålder?
Och om hon är innekatt och löper så spelar det ingen roll att det finns okastrerade hanar i huset? Förstår inte resonemanget.
En honkatt behöver absolut inte ha sitt första löp för att kastreras, lika lite som dom behöver ha en kull innan kastrering.
Ojdå... jag har en stooor hon katt som kastrerades så fort hon kunde kastreras o hon e jättestor o tar verkligen för sig...
Jag vill kastrera henne så tidigt eftersom hon är utekatt o riskerar att blir dräktig o det vill jag inte riskera eftersom det fins många katter häromkring... annars hade jag kunnat vänta i fall hon var innekatt...
Nej det går bra innan 6 mån, men man behöver ju inte skynda för det. De behöver inte löpa innan, det är en seglivad myt.
Jag tog mina honor runt 6 mån men det går innan.
Anaiah: Sorry, jag läste ditt inlägg helt fel. Trodde du menade att man inte behövde skynda sig att kastrera om fertil hankatt finns inne. My bad.
Ang att kastrera före 6 månader har min vetrinär förklarat att det mer handlar om vikten på katten och hur den ska klara narkosen/bedövningen. Börjar din katt löpa vid 5 månader (och ja, det förekommer), är det ju bara att antingen hålla katten inne eller ringa vetrinären och höra om det går bra att komma in.
Det finns uppfödare som kasterar vid ca 12 veckors ålder.
Något jag tycker känns onödigt eftersom det blir något högre risker vid narkosen. Men uppfödarna vill skydda sin linjer och förhindra icke överenskommen avel.
För oss privata tycker jag 6 månader är en bra riktlinje.
Studier har ej visat på nackdelar vid tidig kastrering men det är svårare att dosera narkos/söva mindre djur än större.