• choklaa

HJälp vad gör jag med ankungen innan det är försent!

Hitta en ankunge ute på gården, helt övergiven. Letade efter dens familj men hittade ingen, tog med den till en park där de fans massor av änder men den blev i väg jagad, och skattorna och andra fåglar var på den. Så jag tog hem den igen. Nu sitter jag här med en ankunge. Har lyckats ge den vatten men vad kan den äta?? Har ingen koll på de. Ringde djurensvänner och de sa att jag bara skulle försöka hålle den vid liv. Men ingen anning om hur. Då de inte kunde mycket om ankor eller änder överhuvudtagaet.

Kan någon här säga mig vad gör jag så den klarar sig över natten??? och fram till på tisdag då jag ska åka till djurensvänner och lämna in den.

• Svar på tråden HJälp vad gör jag med ankungen innan det är försent!
  • IaOnDaFluff

ja du.. värmelampa, filtar, mycket tillsyn.. ja vad äter dom.. mask?!

• Vindfall

Oj, läskigt. Har ingen som helst aning vad man gör. Hoppas att du lyckas bara, håller tummarna!

• choklaa

Jag har lagt den i en låda, och virat in den i en handuk. Just nu ser de ut som den sover, men titt som tätt går den upp. Är säker på att den inte ätit något sedan 17 tiden, har försökt med att blöt lägga stö bröd men den vill inte ha. Vill inte låta den svällta ihjälp.

• IaOnDaFluff

min man tipsade om fisk.. det kanske de äter.. har du testat att googla på det!

• choklaa

Gav den vatten vid 22.00 men sen har den inte villat ha något, har försökt att ge mer vatten men den tar iget.

• irre42

jag föreslå att du ringer till ett djursjukhus och frågar bara så att den får rätt mat.

• Fröken perfekt

Lägg den i en låda med några handdukar, ge den lite uppblött ljust bröd. Ring någon djurskyddsförening, de brukar ha nr till privatpersoner som har och tar hand om fåglar. Samma har hänt oss, ofta katter som snor en unge och traskar iväg med.

• agua

testa att mosa maggot eller mask och blanda ut med vatten. försök ta upp med en spruta eller pipett och försök få ner i halsen. Vet inte hur de är med ankor men ,brukar inte de också spy upp maten åt dina barn?

• Vindfall

Testa att googla..kan ju vara liten hjälp om du hittar något.

Svar på tråden HJälp vad gör jag med ankungen innan det är försent!