• Min Engla

Blir man inte gravid om man dricker mycket kaffe??????

Har försökt i över 2 år nu, men inget händer. Har slutat röka, dricker ingen alkolhol, äter folsyra, bidrottninggele och gladin 25 - har gjort i flera månader. Men kaffet är något jag inte kan sluta med!!!

Någon som vet om det är koffeinet i kaffet som minskar chanserna för graviditet? Kan man dricka koffeinfritt kanske?

Dock var det en som sa till mig "Om kaffe gör att man inte blir gravid skulle man använd det till prev medel!

• Svar på tråden Blir man inte gravid om man dricker mycket kaffe??????
  • PojkMaffia

ingen aning men jag hinkar i mig kaffe o har inte haft problem med o bli gravid.

Jag är den jag är - like it or not
  • BetongMorsa

Ja det har hon nog rätt i....dricker själv kopiösa mängder kaffe, så självaste Anna Skipper skulle få slaganfall. Men har väldigt lätt o bli gravid, så jag tror inte du behöver sluta med ditt kaffe. Har du varit på ngn utredning? Kram

• 5barnsmamman

Jag dricker i snitt 10-14 muggar /dag och har varit gravid sju gånger.
    Så jag tror inte det kan spela in.

Stolt mor till fyra
  • FruNaftra

Hahaha..ja det var roligt sagt, och sant också för den delen. Alltså kaffe i kopiösa mängder är ju inte bra om man vill bli gravid. Exakt varför minns jag inte men det är ju bara att googla på det. Jag dricker fortfarande kaffe dock, i mindre mängder, det ska vara helt ofarligt sägs det.

Jag dricker 3/4 kopp på morgonen och lika mycket efter lunch. Kan även hända att jag glömmer av riskerna och tar mig en extra kopp på em. Men det viktigaste känner jag är att känna att jag lever så normalt som möjligt.

• Barbabok

Finns rek. på livsmedelsverket att man som gravid inte ska dricka mer än 4 koppar dvs 6 dl per dag. Står inget om att bli gravid, bara när man redan är.

Kopierat från sidan

Kaffe och te

Tills vidare rekommenderar vi gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml).

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Barbabok
    wero73 skrev 2008-06-08 09:54:24 följande:
    Finns rek. på livsmedelsverket att man som gravid inte ska dricka mer än 4 koppar dvs 6 dl per dag. Står inget om att bli gravid, bara när man redan är.Kopierat från sidanKaffe och te Tills vidare rekommenderar vi gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml).
    Hmm, det var nån annan stans jag läste 4 koppar?
    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Psychadelia

Effekten av koffein är ju att blodkärlen dras samman och det KAN JAG TÄNKA MIG har negativ effekt på genomblödningen i livmodern vilket gör att det blir svårare för ett embryo att fastna och utvecklas där. Har ni sökt hjälp för ert problem? Två år är lång tid att försöka och har svårt att tro att det enbart är kaffet som gör att du inte blir gravid.

• flowerLowa

vet inte om det stämmer men jag har iaf egna erfarenheter om kaffe. tror skarpt på att alla är vi olika och våra kroppar reagerar också olika på saker och ting. jag har varit gravid 2 ggr och fått mf... båda gångerna drack jag kaffe och te. mf i v7 båda gångerna, har även tagit ca 6 månader att bli gravid bågge gångerna... sedan slutade jag drick kaffe och te eftersom magen inte klarade av det, och jag blev gravid på andra försöket, är ni i v10... så jag tror att koffein kan påverka negativt för vissa... vill man så skadar det väl inte att sluta för att se om det ger nån effekt... om man nu kan sluta

~~Tredje gången gillt?? v 10~~
  • 5barnsmamman
    flowerLowa skrev 2008-06-08 10:04:48 följande:
    vet inte om det stämmer men jag har iaf egna erfarenheter om kaffe. tror skarpt på att alla är vi olika och våra kroppar reagerar också olika på saker och ting. jag har varit gravid 2 ggr och fått mf... båda gångerna drack jag kaffe och te. mf i v7 båda gångerna, har även tagit ca 6 månader att bli gravid bågge gångerna... sedan slutade jag drick kaffe och te eftersom magen inte klarade av det, och jag blev gravid på andra försöket, är ni i v10... så jag tror att koffein kan påverka negativt för vissa... vill man så skadar det väl inte att sluta för att se om det ger nån effekt... om man nu kan sluta
    visst kan man ha olika reaktioner.

Men jag har 4 barn här hos mig och 3 änglar.
    Alla gångerna har jag druckit lika mycket kaffe.

Jag hör därimot till de som inte klarat att dricka kaffe under graviditeterna.
    Stolt mor till fyra
  • FriLe

jag dricker oxå jätte mkt kaffe och blir gravid hur lätt som helst :)

• Min Engla

Tack för alla svar! Vi håller på med utredning, min man ska lämna ett sista spermprov, jag har gjort blodprover, spolning av äggledare ocg ätit pergo i 7 månader. Vi har en dotter ihop sedan innan (2003) och en abort (2001) även den tilsammans.
    Så det är så frustrerande att vi inte blir gravida. Landstinget hjälper oss inte eftersom vi har ett barn ihop. Så vi måste bekosta insem eller ivf själva och de pengarna finns lixom inte. Nu beställde jag ialla fall Pre-seed precis, fy skam den som ger sig. Fast förhoppningarna börjar sina rätt så rejält!

• Minisen

Det är ju stor skillnad på att ha lätt att bli gravid och dricka kaffe/äta Ipren/stressa/röka osv. och att ha svårt att bli gravid och göra samma saker...
    Om man redan har svårt att bli gravid så resonerar iaf jag att det är dumt att riskera den lilla chansen man har...

Jag dricker inte kaffe, äter inte Ipren och liknande, dricker inte alkohol osv för jag vill känna att jag har gjort allt jag kunnat för att behålla ett litet hopp...

men det är ju bara jag :)
    Lycka till!
    Kram Mini

Svar på tråden Blir man inte gravid om man dricker mycket kaffe??????