• Bela

Hur länge får bröstmjölken stå i rumstemperatur?Snabbt svar!Snälla

Jag undrar hur länge bröstmjölken kan stå i rumstemperatur och om man kan värma om den flera gånger i ett varmt bad?

• Svar på tråden Hur länge får bröstmjölken stå i rumstemperatur?Snabbt svar!Snälla
  • Busbellan

Har alldeles för mig att bröstmjölk klarar sig 4-6 timmar i rumstemperatur. Värma om den flera gånger ska man nog inte göra.

Mamma till Nora, August och Ella
  • KajsaLiza

Jag är supernojjig när det gäller mjölk, bebisar och sommarvärme. Jag skulle ha den i rumstemp MAX en timme, om ens det!Har du inte möjlighet att ställa flaskan eller burken du förvarar den i i ett kallt vattenbad, för du har antagligen inte tillgång till ett kylskåp?
    Värm den bara en gång och kasta den sen!
    Mellan 40-60 grader ökar bakterierna oerhört snabbt!
    Bebisar är ju ganska känsliga också,eftersom deras immunsystem inte är fullt utvecklat!
    OBS! Detta är bara råd från mig. Inga pekpinnar alltså.

• JGumsa

Inte värma om den!! Skulle heller inte låta den stå mer än MAX en timme...

• Marlene B

Nyutpumpad mjölk kan stå i upp till 4 timmar i rumstemp, dvs runt 20 grader.

Och man ska aldrig värma något mer än en gång, detta pga av bakterietillväxt som börjar på en gång efter första uppvärmnigen.

• Nina 77

På bb sa de 30 min om man haft den i kylen och sen värmt upp den. Och 24 timmar håller den i kylen. Men jag kan varit trött och fattat fel :)

Svar på tråden Hur länge får bröstmjölken stå i rumstemperatur?Snabbt svar!Snälla