• AnetteGunnarsson

Låd och skåp lås, hjäl mig snälla!!!!!!!

Hejsan!

Köpt låd och skåp barnlås från ikea, men förstår ingenting hur man sätter fast dessa????!!

Det står att den skall spänna fast när lådan är 3 cm ute, menas det att barn kan öppna lådan, men den kan endast öppnas så att den blir 3 cm öppen då????

Och när man själv skall stänga lådan, stänger man som vanligt då, eller håller man in den "långa" pinnen så att den "hoppar över" hacket då..?? :)

Tack så mycket för svar!

• Svar på tråden Låd och skåp lås, hjäl mig snälla!!!!!!!
  • Alle

Precis - lådan/luckan går fortfarande att öppna men bara upp till 3 cn.
    När du själv öppnar så håller du ner pinnen för att kunna öppna mer än 3 cm, stänger gör du som vanligt.,

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • AnetteGunnarsson

Men när ett barn öppnat lådan så den fastnar i låsläget..då går den väl inte att stänga som vanligt??? Då skulle ju barnet klämma sig??

Men när lådan är helt ute, då kan man stänga som vanligt utan att den fastnar i låsläget..??

Tack för svar!

:)

Alle skrev 2008-06-08 11:45:44 följande:
    Precis - lådan/luckan går fortfarande att öppna men bara upp till 3 cn.När du själv öppnar så håller du ner pinnen för att kunna öppna mer än 3 cm, stänger gör du som vanligt.,
  • Alle

Men lådan fastnar inte, den tar bara stopp mot "haken" - själva pinnen sätter du ju fast i lådan/luckan. Annars kan du ju inte stänga lådan/luckan.

• Alle

För jag antar att det är de vanliga Patrull du har köpt som består av två delar.

• Fru Indosaurie
    AnetteGunnarsson skrev 2008-06-08 11:47:42 följande:
    Men när ett barn öppnat lådan så den fastnar i låsläget..då går den väl inte att stänga som vanligt??? Då skulle ju barnet klämma sig??Men när lådan är helt ute, då kan man stänga som vanligt utan att den fastnar i låsläget..??Tack för svar!:)
    jo barnet kan stänga och klämma sig..
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Alle
    AnetteGunnarsson skrev 2008-06-08 11:47:42 följande:
    Men när ett barn öppnat lådan så den fastnar i låsläget..då går den väl inte att stänga som vanligt??? Då skulle ju barnet klämma sig??Men när lådan är helt ute, då kan man stänga som vanligt utan att den fastnar i låsläget..??Tack för svar!:)
    Visst går den att stänga om de drar ut den så att spärren stoppar. Och visst kan de klämma sig, men om du vill hindra dem från att dra ut lådan alls så har du ju bara alternativet att sätta ett lås.

Annars har jag en enkel och billig och mycket effektiv metod för lådorna i köket - funkar dock bara om man har handtag och inte knoppar - stoppa ner ett skohorn eller en kraftig pinne - då kan de inte öppna alls.
  • Fru Indosaurie

min dotter öppnade alla lådor tillsammans när vi satte i en pinne, eller så petade hon ur pinnen och öppnade dom understa lådorna.

• Alle
    Fru Indosaurie skrev 2008-06-08 11:53:57 följande:
    min dotter öppnade alla lådor tillsammans när vi satte i en pinne, eller så petade hon ur pinnen och öppnade dom understa lådorna.
    He he - ja, vill de in så tar de sig in

Men för att minska dragningskraften i de "farliga" lådorna så kan man göra en "barnlåda" av den längst ner - lägg ner köksprylar som man inte använder så ofta och låt barnet härja själv.
  • Fru Indosaurie

så gjorde vi också det slutade med att hon klättrade i den nedersta eller näst nedersta lådan och satt eller stod i den och försökte ta sig upp på bänken.
    det är inte lätt när det är svårt!

• Alle
    Fru Indosaurie skrev 2008-06-08 11:58:46 följande:
    så gjorde vi också det slutade med att hon klättrade i den nedersta eller näst nedersta lådan och satt eller stod i den och försökte ta sig upp på bänken. det är inte lätt när det är svårt!
    Oj vilken klätterapa hon måste ha varit, nu var ju inte sonen det - får se hur det blir nu med nästa
  • Fru Indosaurie
    Alle skrev 2008-06-08 12:07:02 följande:
    Oj vilken klätterapa hon måste ha varit, nu var ju inte sonen det - får se hur det blir nu med nästa
    japp! hon lärde sig att klättra upp på köksbordet innan hon kunde gå
    men nu blir jag lite OT.
  • AnetteGunnarsson

Ja okej då förstår jag :)
    Jag trodde inte att dom skulle kunna klämma sig, men jaja.. Vår dotter har faktist inte klämt sig en endaste gång på lådorna eller skåpen, så antar att detta skall funka :0)
    Hon vill ju gärna öppna alla lådor och möblera om så vi aldrig hittar saker där vi lagt dom :0)
    Så blir att sätta på alla här och där nu då :)

Tack!

• Kajak

vi anväder den där lång skoho istället.
    Dom funkar lika bra!

Idag kan äldsta på 2 år dra upp den men yngsta som är på 10 mån kan fortfarande inte.

Svar på tråden Låd och skåp lås, hjäl mig snälla!!!!!!!