• Nejjah

Är det elakt att inte ge sina barn någon namnsdag?

Som rubriken lyder.. Är det elakt att döpa sina barn (för och mellannamn) så att dem inte har någon namnsdag? Eller borde man få med iallafall ett mellannamn som finns med i kalendern? I vår familj firar vi inte riktigt namnsdag.. hur gör ni?

• Svar på tråden Är det elakt att inte ge sina barn någon namnsdag?
  • Flickan och kråkan

Vår pojke hetr Alve = ingen namnsdag. Han har i och för sig namnsdagar på sina 2 mellannamn, men det känns fel att fira dem. Vill hellre fira på Alf = ursprunget till Alve, eller den dag då vi bestämde att han skulle heta Alve.

• ludenben

min unge heter Frodo och jag betvivlar att det namnet någonsin kommer in i alamnackan. Tinda, Engla, indra, neo, peo, nova, novalie mm finns ju inte heller.... vem bryr sig om namnsdagar. Inte många som firar det nu för tiden heller. Alla utländska barn finns ju inte heller med...

• Sandra86

vi firar inte de..man säger bara grattis..och mitt barn kommer inte ha någon namnsdag..med tilltals namnet i alla fall

• Emelianfian

Tycker jag inte spelar någon roll.. min dotter heter nellie och det finns ingen namnsdag. menar man ger väl inte barnet ett namn för att det måste få en namnsdag...och firar man det inte så spelar det ingen roll tycker inte jag iaf.

tycker ni ska ge namnen ni tycker är fina till ert barn sen om det har någon namnsdag är inte hela världen.

♥ Nellie dec -07 ♥ bebis bf jan -09 ♥
  • mästerkattenistövlar

Elakt tycker jag inte. Men anser man själv att namnsdagar är superviktiga får man väl ge sitt barn ett namn som finns i kalendern, alternativt hitta på en dag och kalla den för namnsdag.

Inget av sonens namn finns i kalendern, har aldrig reflekterat över namnsdagar faktiskt. (Även om jag själv firar det.) Däremot har jag insett att vi gett sonen ett namn som han i tid och evighet kommer att få upprepa både en och två gånger innan folk fattar hur det uttalas. Det kan ju vara lite jobbigare...

• soderblondie

Äsch, de har ju lagt till och tagit bort åtminstone två gånger under min livstid. Hade inte namnsdag och se'n hade jag plötsligt det. Man kan ju inte döpa ett barn till Gunborg eller Klemens bara för att de ska få en namnsdag;) Ta ett namn som du tycker om och se'n kan ju fira dopdag alt namngivardag.

• Primrose

Om man döper barnet (vilket inte vi ska göra) så kan man ju fira henne/honom på dopdagen varje år i stället för på namnsdagen (om namnet inte finns i almanackan). Ett förslag bara.

• Mickan85

Ne det är absolut inte elakt jar man bestämmt sig för ett namn som man tycker är fint så kan man ju inte ro för att det ej finns med som namnsdag..
    I min familj har vi aldrig firat namnsdagar även om vi har namn som finns med..

Svar på tråden Är det elakt att inte ge sina barn någon namnsdag?