Rensarensarensa. Sen packar du källarförrådet eftersom man annars glömmer bort det. Och sen tar du som alla andra sagt itu med allt som inte används.
Om man som vi har asmycket grejer kan jag rekommendera följande märkmetod. Märk alla lådor med en siffra, både uppepå och på kanterna, både kort- och långsida. Skriv sedan motsvarande siffror i kanten på ett A4-papper. Voila, en hel lång rad att skriva innehållet på. På det sättet kan du sedan titta på ditt papper, se att det är kartong 17 som stekpannan är i, och hitta fast den står mitt i en stapel i ett hörn.
Flytta allting som är väldigt ömtåligt i förväg. Oftast flyttar man ju dagen efter man fått nycklarna i alla fall. Kör några vändor på kvällen med TV, stereo, spritflaskor, krukväxter, hängande kläder med mera.
Packa allting, och då menar jag precis allting i flyttkartonger. Inga kassar, inga konstiga kartonger i märkliga format, inga Ikeakassar. Allt som öht går ner i flyttkartong ska ner i flyttkartong.
Se till att ha toapapper. handduk och tvål på nya stället, och lämna kvar det på gamla ställetr så att det finns när ni ska städa.
Glöm inte kyl och frys. Rensarensarensa och kör om möjligt dagen innan.
Skruva isär alla möbler innan flyttdagen. Lägg skruvarna med mera i en plastpåse och tejpa noggrannt fast den på möbeln ifråga.
Ladda med bananer, kex och kall dricka på flyttdagen och se till att flytthjälpen vet var det finns.