• tulpan

flyttpacka, var börjar man?

Jag flyttar om ca en månad, har inte börjat packa ännu, känns som att jag vet inte var jag ska börja någonstans.
    någon som har gjort det mycket? och har kläm på hur snabbt det går och allt sånt,
    Ge mig tips, börjar bli stressad...

• Svar på tråden flyttpacka, var börjar man?
  • Missnööjd

Sitter i samma sits som du! Först och främst ska man, enligt mig, rensa. Jag har börjat med vinden och alla prylar vi stuvat undan i lägenheten. Sedan har jag också börjat packa ned linneskåpet. Har sparat några sängkläder och lite handdukar så att det går att byta. Nästa steg är att ta tag i bokhyllorna och rensa skåpen där. Jag tar alltid köket sist, bara nån dag innan flytten.

• Pormoicheia

Börja med sånt som inte används.
    Prydnadssaker, böcker, dukar o.s.v.

På det viset så kan man börja packa tidigt utan att riskera att packa ner något som man behöver använda.

Försök hålla isär saker redan nu så blir det lätt sen att packa ner saker i "rätt" lådor.
    En för köket, en för sovrummet o.s.v.

Kom ihåg att märka lådorna med vilket rum dom tillhör så blir det lätt sen att ställa in lådorna där dom ska vara redan från början i det nya hemmet.

• regret

Vi tar lite i taget hela tiden. För några veckor sen bestämde vi oss för att rensa. Tog köket till att börja med och rensade ut allt som vi inte skulle ha kvar. Slängde en hel del! Det övriga sorterade vi i säckar som vi ska slänga på tippen och då kan man ju bara fylla på i dem från de övriga rummen. Vi flyttar om tre veckor men tiden går ju fortare än vad man tror! :D Så nu står det faktiskt några lådor här hemma som är klara och det är skönt, då känner man att det går framåt också. Det är ju mycket som man inte använder och klarar sig utan i en månad.

• hannamiller

vi började med att slänga så mycke som möjligt som vi inte behöver..rensade bort mycke som är onödigt att ha kvar..

Sen tog vi la vi undan saker som vi inte behövde.. O nu är det bara lite saker kvar som går fort att packa ner dagarna innan flytten går..

Att ta lite i taget när man har tid..
    lycka till..

• Krabbolina

vi började med att packa ner böcker och tömde bokhyllan på saker. Sist tog vi köket.

• tulpan

ja, tack för tipsen.
    Nu ska jag ut i garaget och hämta lådorna, så ska jag börja packa i vardagsrummet alla filmer, Så kan min man inte skylla på att han ville se just den filmen just nu när vi ska packa ;)
    In i skiten, och ja, jag ska rensa ordentligt.

• Chaktio

När man börjar packa det sista (dvs sånt som man använder dagligen) tycker jag det är bra att packa en låda med "akutgrejor" dvs några tallrikar, glas, muggar och bestick och kanske kastrull och stekpanna och annat man vet att man kommer att behöva de närmaste dygnen och märka den väl så man vet att den ska packas upp först. Sen packar man en väska med kläder och toalettartiklar så det räcker de första dagarna! Sen kan jag bara instämma med övriga: Passa på att rensa! Det kan man med fördel börja med någon månad innan flytten.

• Thursday

Rensarensarensa. Sen packar du källarförrådet eftersom man annars glömmer bort det. Och sen tar du som alla andra sagt itu med allt som inte används.

Om man som vi har asmycket grejer kan jag rekommendera följande märkmetod. Märk alla lådor med en siffra, både uppepå och på kanterna, både kort- och långsida. Skriv sedan motsvarande siffror i kanten på ett A4-papper. Voila, en hel lång rad att skriva innehållet på. På det sättet kan du sedan titta på ditt papper, se att det är kartong 17 som stekpannan är i, och hitta fast den står mitt i en stapel i ett hörn.

Flytta allting som är väldigt ömtåligt i förväg. Oftast flyttar man ju dagen efter man fått nycklarna i alla fall. Kör några vändor på kvällen med TV, stereo, spritflaskor, krukväxter, hängande kläder med mera.

Packa allting, och då menar jag precis allting i flyttkartonger. Inga kassar, inga konstiga kartonger i märkliga format, inga Ikeakassar. Allt som öht går ner i flyttkartong ska ner i flyttkartong.

Se till att ha toapapper. handduk och tvål på nya stället, och lämna kvar det på gamla ställetr så att det finns när ni ska städa.

Glöm inte kyl och frys. Rensarensarensa och kör om möjligt dagen innan.

Skruva isär alla möbler innan flyttdagen. Lägg skruvarna med mera i en plastpåse och tejpa noggrannt fast den på möbeln ifråga.

Ladda med bananer, kex och kall dricka på flyttdagen och se till att flytthjälpen vet var det finns.

• johannaringer

Ett superbra tips är att låta alla kläder som hänger på galge hänga kvar på galge. Sen tar du ett par plagg och rullar ihop (med galgen i) och lägger ned i sopsäckar.

• tulpan

vi kommer ha flyttfirma som kör ner allt till oss, vi flyttar 32 mil söder ut. så vi kommer inte kunna köra massa små grejer dagen innan dagen D.
    Men det var ett bra tips att ta med toapapper och dyligt till nya stället direkt. så det kommer vi ta med dagen då vi får nyckeln. själva stora flytten kommer gå lite senare, vi kommer ha hantverkare i nya huset som gör om badrummet, gött att flytta in i nytt fräscht badrum :)
    Bananer och kex och dricka var även det ett bra tips till flyttdagen då man har två små barn som man ska underhålla samtidigt som man kollar till flyttgubbarna. första natten blir nog till att sova hos mormor och morfar, vi lär ju inte hinna få upp säng och sängkläder innan sen natt.
    är det ngn mer som flyttat långt??

• Vill Nu

Orkade inte läsa genom vad alla skrivit, men ta ett rum i taget. Ta inte lite här och lite där, blir så rörigt i lådorna. Samtidigt som du tömmer rum för rum så sorterar man..

• JewelGirl

Tänk gärna på att inte lägga alla böcker från bokhyllan i en och samma låda som tillhör tex vardagsrummet, det blir för tungt att lyfta!

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
Svar på tråden flyttpacka, var börjar man?